FPC-enheten 15 år: "Motsvarande flygrådgivningstjänster finns inte i hela Europa"
Flygrådgivningstjänsterna (FPC) vid Fintraffics flygtrafiktjänst grundades för 15 år sedan för att centralisera stödtjänsterna inom flygtrafiktjänsten till ett gemensamt nationellt verksamhetsställe.
Fintraffic är med och utveckla framtidens farledsteknologier i Finland, Sverige och Spanien
NELSON-projektet startade den 1 september 2025. Målet med projektet är att utveckla sjöfartens säkerhet, effektivitet och miljövänlighet med innovativa lösningar. Fintraffic Sjötrafikledning koordinerar projektet.
Processen för flyghindertillstånd ändras den 1 september Förhandsutredning om flyghinder krävs före ansökan om tillstånd
Luftfartslagen ändras från och med den 1 september 2025 och detta påverkar även processen för flyghindertillstånd.
Ansvarsfullt på sjön i midsommar: Lär dig väjningsreglerna i tid
Många firar midsommar på sjön. Fintraffic och Transport- och kommunikationsverket Traficom påminner om att även väjningsregler till sjöss hör till de grundläggande färdigheterna: På vattnet finns ingen förkörsrätt, bara väjningsplikt. Repetera reglerna innan du åker till sjöss.
Aktörer inom flygbranschen samarbetar för att bryta trenden med störande beteende – Den gemensamma kampanjen går under namnet "Sätt dig själv i flygläge"
Flygbranschen i Finland söker gemensamma lösningar och åtgärder för att minska störande beteende och bedriver en kampanj med temat ”Sätt dig själv i flygläge” under den livligaste reseperioden i maj.
Nya mötes- och omkörningsförbudsområden tas i bruk på farlederna till Åbo hamn
På de livligast trafikerade farlederna till Åbo hamn tas den 1 maj 2025 i bruk nya mötes- och omkörningsförbudsområden för fartyg inom handelssjöfarten som förenhetligar och förtydligar trafikeringsbestämmelserna för området.
Fintraffics sjötrafikledning förhindrade 14 eventuella grundstötningar förra året
År 2024 förhindrade Fintraffics sjötrafikcentraler 14 eventuella grundstötningar av fartyg och förhindrade nära ögat-situationer att utvecklas till olyckor. Detta framgår av den nyss färdigställda årsstatistiken om förhindrande av grundstötningar i Fintraffics sjötrafikledning. Under 2024 tog Finland också i bruk nästan 20 nya områden med mötes- och omkörningsförbud för fartygstrafiken samt säkerhetszoner för specialtransporter.
Invitation to Webinar: Digital Maritime 2025
Digitalizing Port Operations – Optimizing Maritime Logistics in the Baltic Sea
Date: January 30, 2025
Time: 12:00 CET to 13:30 CET (13:00–14:30 EET)
Date: January 30, 2025
Time: 12:00 CET to 13:30 CET (13:00–14:30 EET)
Kundnöjdheten med Fintraffics flygtrafiktjänster har hållits på en god nivå även i år
Enkäten besvarades av ett brett spektrum av aktörer inom luftfarten, allt från flygtrafiktjänstens strategiska partner till flygskolor, och från mindre flygplatsoperatörer till representanter för allmänflyget. Det totala antalet respondenter och piloternas andel av respondenterna var i år något mindre än året innan. Det allmänna betyget för samarbetet inom Fintraffics flygtrafiktjänst steg däremot något och var i år exakt 4.0 (2023: 3.8).
Finland flyger smidigt även på vintern – så här säkerställs flygtrafikens säkerhet i vinterns varierande väderförhållanden
Flygledningens uppgift är att förutse effekterna av vinterns väderförhållanden och stängda landningsbanor på marken och i luften. Vid behov regleras flygtrafiken så att varje ankommande och avgående flyg får en realistisk tid på banan.
Fintraffics POLO Port Activity‑tjänst tas i bruk i Lübeck hamn
Fintraffics sjötrafikledning och Lübeck Port Authority har undertecknat ett serviceavtal om hamnapplikationen Fintraffic POLO Port Activity. Lübecks hamn kommer att börja använda applikationen i början av nästa år.Hamnen är särskilt känd som en livlig knutpunkt för godstransport mellan Skandinavien och Centraleuropa.
Den höga kvaliteten på Fintraffics utbildningssimulatorer för flygtrafiktjänst är känd ute i världen: Luxemburg validerar snart flygledningens arbetsmetoder i Finland
Det internationella samarbete som inleddes i januari kulminerar i månadsskiftet november–december, då man i Fintraffics flygtrafiktjänsts simulatorer under två veckor kommer att validera ett nytt koncept av arbetsmetoder för flygledningen i Luxemburg. Målet är att få data från de nya arbetsmetoderna, med vilka man kan verifiera att metoderna fungerar i praktiken och att de har förutsättningar för operativt ibruktagande.
Flygtrafiktjänstens CISM-stödpersoner samlades för en repetition för att stärka kunskaperna och dela erfarenheter
Inom Fintraffics flygtrafiktjänst har CISM-verksamheten ordnats i form av kamratstöd där frivilliga medlemmar i arbetsgemenskapen utbildas i CISM-metoden och i bemötandet av en kollega som råkat ut för en plötslig kris. Den tre dagar långa grundutbildningen innehåller teori om kriser och stressreaktioner hos människan samt hur man bemöter dem med hjälp av CISM-metoden. Under utbildningen gör man också praktiska övningar.