
Blogg: Tågresornas konkurrenskraft hotas av ett föråldrat system – Digispår ett svar på utmaningar
Det tågkontrollsystem (JKV) som möjliggör tågtrafiken i Finland är i slutet av sin livscykel. Samtidigt växer populariteten för miljövänligt resande med tåg och mängden av godstrafik på spåren. Det föråldrade systemet är i akut behov av modernisering och just därför är Digispår ett livsviktigt projekt för Finland. Ändamålet med Digispår-projektet är att helt förnya det föråldrade systemet och att övergå till ett radionätbaserat passagekontrollsystem.

EU:s järnvägsbyrås rapport om järnvägssäkerheten: Säkerheten på järnvägarna i Finland är av toppklass
Europa har ett av världens säkraste järnvägsnät, där storolyckor är sällsynta och antalet betydande olyckor har minskat under de senaste två decennierna. Europeiska unionens järnvägsbyrå har publicerat en rapport för 2024 som beskriver järnvägssäkerheten och järnvägarnas interoperabilitet på EU-nivå. Genom siffrorna synliggör rapporten också säkerheten på järnvägarna i Finland, som är av toppklass på europeisk nivå.
Något helt nytt görs i samarbete med teleoperatörer inom Finlands järnvägssektor: ”Det kommer garanterat att väcka intresse”
Digispår samarbetar med finländska teleoperatörer för planering av en gemensam kartvy för störningar, som möjliggör att tågen trafikeras effektivt.

Lägessamordnartjänsten överförs till Fintraffic Järnvägs ansvar
En av Fintraffics grundläggande uppgifter inom järnvägstrafikstyrningen är att säkerställa en säker och smidig tågtrafik på järnvägarna i Finland. Lägessamordnartjänsten, som snart fyller tre år, spelar en viktig roll för att lyckas med denna uppgift. Tack vare tjänsten kan störningssituationer i bannätet skötas snabbare, säkrare och effektivare än tidigare, när all väsentlig information förmedlas tydligt mellan parterna. Tjänsten produceras i början av 2024 som en del av partnerskapsavtalet mellan Trafikledsverket och Fintraffic Järnväg. Vad innebär förändringen i praktiken?

På jobb genast efter examen: Fintraffic fick 20 nya spårtrafikledare
I sommar utexaminerades 20 nya spårtrafikledare vid Fintraffic. Var och en av dem har en cirka sex månader lång utbildningsperiod bakom sig som har innefattat bland annat en introduktionsperiod, en teoretisk inlärningsperiod, en simuleringsfas och en arbetshandledningsfas.

Mot framtidens vägtrafik genom samarbete: utvecklings- och uppföljningsgruppen för Digispåret inledde sitt arbete
Hur får man den största möjliga samhälleliga nyttan av Digispåret och vilka åtgärder eller beslut förutsätter detta? Bland annat dessa frågor behandlar utvecklings- och uppföljningsgruppen för Digispåret.

Sanna Järvenpää blir verkställande direktör för Fintraffic Järnvägstrafik
Fintraffics styrelse har utnämnt DI Sanna Järvenpää till verkställande direktör för Fintraffic järnvägstrafikstyrning med tillträde 29.6.2023. Järvenpää efterträder Pia Julin som 14.6.2023 tillträdde som Fintraffics verkställande direktör.

År 2021 ökade trafikvolymerna och användningen av trafikdata från föregående år – kollektivtrafiken släpade efter privatbilarna
Där pandemin fick trafiken att dämpas på ett aldrig tidigare skådat sätt år 2020, återspeglades upphävandet av de pandemirelaterade restriktionerna förra året, 2021, i en livligare trafik inom olika trafikformer. Även efterfrågan på trafikdata är högre än någonsin tidigare.