Europa har ett av världens säkraste järnvägsnät, där storolyckor är sällsynta och antalet betydande olyckor har minskat under de senaste två decennierna. Europeiska unionens järnvägsbyrå har publicerat en rapport för 2024 som beskriver järnvägssäkerheten och järnvägarnas interoperabilitet på EU-nivå. Genom siffrorna synliggör rapporten också säkerheten på järnvägarna i Finland, som är av toppklass på europeisk nivå.
Finland delar den ledande platsen med sex andra europeiska länder när man granskar dödsfall bland passagerare per en miljard tågkilometer. De länder som delar första platsen har noll sådana dödsfall. Antalet dödsfall per en miljard tågkilometer är 0,08, vilket innebär att Finland hamnar på fjärde plats. I denna siffra beaktas inte dödsfall i samband med olovlig rörlighet eller självmord.
”Finlands passagerarsäkerhet har hållits på en god nivå under flera år. Utmaningarna för vårt järnvägssystem är i stort sett desamma som i resten av Europa – plankorsningar och obehöriga trafikanter är de största bekymren. År 2022 inträffade tyvärr en tragisk olycka som ledde till en banarbetares död, och en liknande olycka inträffade igen i slutet av augusti i år. Det återstår fortfarande arbete för att ytterligare minska antalet olyckor. Vårt mål är att tillsammans med olika aktörer säkerställa att alla tryggt kan komma hem efter arbetsdagen och att järnvägen är en så trygg miljö som möjligt att röra sig på", berättar säkerhetsdirektör Toni Hytönen vid Fintraffics järnvägstrafikstyrning.
I fråga om allvarliga skador ligger Finland på tolfte plats (0,14 allvarliga skador per en miljard tågkilometer) och i fråga om betydande olyckor på elfte plats (0,35 betydande olyckor per en miljard tågkilometer). Rapporten grundar sig på data som producerats av 28 länder från de europeiska järnvägarna fram till 2022.
Fintraffics järnvägstrafikstyrning ansvarar årligen för att resan för mer än 500 000 tågturer och drygt 82 miljoner passagerare ska förlöpa på ett säkert och smidigt sätt. Säkerheten är en central fråga inom järnvägstrafikstyrningen och den prutar man inte på under några omständigheter.
Inom projektet Digispår satsar Finland på framtidens säkerhet, effektivitet och kapacitetsförbättring. Den förnyade tågkontrollen och de tekniska lösningarna gör järnvägstrafiken ännu smartare och säkrare för passagerarna och näringslivet.
Nivån på järnvägssäkerheten i Finland är ett tecken på långsiktigt arbete och utnyttjande av teknologi för att förbättra säkerheten. Samtidigt erbjuder den en stark grund för att utveckla järnvägarnas verksamhet i framtiden så att den blir mer hållbar och effektiv än tidigare.
Läs hela rapporten här:
Report on Railway Safety and Interoperability in the EU 2024 | European Union Agency for Railways