
NELSON utvecklar den fysiska och digitala infrastrukturen för en farled på två sätt: för att möjliggöra nya innovativa sjöfartstjänster och för att stödja införandet av fjärrlotsning.
Projektet syftar till att införa en enhetlig och internationellt standardiserad miljö för informationsutbyte mellan fartyg och land. Projektet omfattar både studier och investeringar i Finland, Sverige och Spanien.
De nya lösningarna kommer att utnyttja data, ny teknik och automatisade lösningar för att förbättra sjösäkerheten, effektiviteten och tillförlitligheten samt minska klimat- och miljöpåverkan.
Fjärrlotsning används för att testa och validera de lösningar som utvecklats inom projektet, men de tjänster som utvecklas ska kunna användas av alla kommersiella fartyg.
Arbetspaket och tillämpningsområde
Projektarbetet har delats in i sex arbetspaket, där det första (WP1) fokuserar på projektledning, samordning av arbetet samt kommunikations- och engagemangsaktiviteter. De andra fem arbetspaketen är:
Utveckling av VDES-infrastruktur (WP2)
- Inom projektet genomförs en radiotäckningsanalys och installationsplan för VDES (VHF Data Exchange System). VDES är en del av det maritima kommunikationssystem som utformats för att förbättra kommunikationen mellan fartyg och kustområden. Systemet kombinerar VHF-radiokommunikation och AIS-dataöverföring för att möjliggöra ett mångsidigt datautbyte. NELSON-projektet kommer att utrusta utvalda havsområden i Finland och svenska territorialvatten med VDES-basstationer för att stödja behoven vid försök med fjärrlotsning.
Utveckling av fjärrlotsning (WP3)
- Inom projektet fastställs förfaranden och tekniska krav för fjärrlotsning och nya tekniska lösningar utvecklas. Fjärrlotsning kommer att införas i både Finland och Sverige, med två fjärrlotsstationer i vartdera land. I enlighet med Internationella sjöfartsorganisationens (IMO) metod för formell säkerhetsbedömning (FSA) genomförs en risk- och kostnadsnyttoanalys av fjärrlotsning.
Digitala sjöfartstjänster i Finland och Sverige (WP4)
- I projektet skapas en tjänsteplattform för digitala informationstjänster inom trafikledning. Den innehåller en internationellt standardiserad tjänst för utbyte av fartygsrutter som är integrerad med Vessel Traffic Services (VTS). Observationsdata från vågbojar konverteras till ett format som är kompatibelt med visnings- och informationssystem för elektroniska sjökort (ECDIS).
- Obligatoriska fartygsrapporteringssystem (MSR) uppgraderas så att de kan använda rapporteringsportalen Maritime Single Window och Europeiska sjösäkerhetsbyråns (EMSA) tjänst Integrated Reports Distribution (IRD). Målet är att minska rapporteringsbördan för fartyg.
- Situationsmedvetenheten mellan VTS-system och hamnar i samband med hamnanlöp förbättras också genom att använda data från systemet för en europeisk kontaktpunkt för sjöfart (EMSW). När dessa data integreras i e-navigationstjänster, VTMIS-system och system för hamnsamverkan (PCS), förbättras interoperabiliteten mellan berörda parter och hamnanlöp kan hanteras mer effektivt.
Testning och validering (WP5)
- De utvecklade lösningarna, tjänsterna och infrastrukturen testas och valideras med hjälp av faktiska fartyg. Nödvändig utrustning installeras på testfartyg i enlighet med navigations- och testbehoven. E-navigationstjänster testas medan VTS och fartyg är i normal drift.
- Fjärrlotsning demonstreras under utvalda testfartygsresor. En underhållsplan och färdplan utvecklas för de utvecklade smarta farledstjänsterna.
- En cybersäkerhetsbedömning genomförs för plattformen för datautbyte, ruttutbytestjänsten och lösningen för fjärrlotsning. Alla tjänster kommer att genomgå en cybersäkerhetsgranskning innan de tas i bruk.
Digitala sjöfartstjänster i Spanien (WP6)
- Inom projektet kommer även en tjänsteplattform att inrättas för digitala informationstjänster inom trafikledning. Tjänster som utvecklas på denna plattform omfattar en tjänst för hamnanlöp, en tjänst för fartygstrafikledning och en tjänst för utbyte av fartygsrutter som är integrerad med VTS. Spaniens obligatoriska fartygsrapporteringssystem (MRS) kommer att harmoniseras med det nationella maritima datahanteringssystemet för att underlätta fartygens rapporteringskrav. En ny programvara ska också utvecklas för att systematiskt utvärdera kraven enligt sjösäkerhetslagstiftningen. Dessutom tas ett beslutsstödverktyg fram för att hjälpa VTS-operatörer.
- Lösningarna för digitalt informationsutbyte testas och valideras både på Kanarieöarna och på det spanska fastlandet.
NELSON faktum
- Projektets officiella namn: NELSON – Development of Navigational Efficiency and Safety with Digital Solutions for Future Fairways
- Ämne för ansökningsomgången: CEF-T-2024-SIMOBGEN-VTMIS-WORKS
- Finansiär: Connecting Europe Facility – European Commission
- Konsortiets projektchef: Hanna Kajander, hanna.kajander(at)fintraffic.fi
- Längd: 1.9.2025–31.8.2028.
- Budget: 14 977 360 euro varav 50 % (7 890 124 euro) finansieras av Europeiska unionen
Koordinator och partner
- Fintraffic Sjötrafikledning Ab, Finland (koordinator)
- Sjöfartsverket, Sverige
- Meteorologiska institutet, Finland
- Finnpilot Pilotage Oy, Finland
- Hiades Business Patterns, S.L., Spanien
- Aalto-universitetet, Finland
- Advian Software Oy, Finland
- Brighthouse Intelligence Oy, Finland
- Hamnmyndigheten i Las Palmas, Spanien
- Hamnmyndigheten i Huelva, Spanien
Fintraffic är huvudkoordinator för NELSON och ansvarar dessutom för genomförandet av arbetspaketen WP1, WP2, WP4 och WP5 i samarbete med projektpartnerna. Finnpilot ansvarar för WP3 och Hiades Business Patterns för WP6.