
Merenkulun tehokkuuden ja turvallisuuden kehittäminen tulevaisuuden väylillä digitaalisten ratkaisujen avulla
NELSON kehittää meriliikenneväylien fyysistä ja digitaalista infrastruktuuria kahdella tavalla: kehittämällä uusia innovatiivisia merenkulun palveluja ja tukemalla etäluotsauksen ja merenkulun automaation käyttöönottoa.
Projektin tavoitteena on toteuttaa yhtenäinen ja kansainvälisesti standardoitu tiedonvaihtoalusta sekä digitaalisia palveluja alusten ja rannikon välille. Projekti sisältää sekä tutkimuksia että investointeja Suomessa, Ruotsissa ja Espanjassa.
Hyödyntämällä paremmin dataa, uusia teknologioita ja automatisoituja ratkaisuja parannetaan merenkulun turvallisuutta, tehokkuutta ja luotettavuutta. Samalla ratkaisut tukevat ilmastonmuutoksen hillintää ja ympäristökuormituksen vähentämistä.
Etäluotsausta käytetään operatiivisena käyttötapauksena, mutta palvelut suunnitellaan kaikkien kaupallisten merialusten käyttöön.
Työpaketit ja soveltamisala
Projekti on jaettu kuuteen työpakettiin, joista ensimmäinen (WP1) keskittyy projektinhallintaan, työn koordinointiin sekä viestintä- sidosryhmätoimintaan. Viisi muuta työpakettia ovat:
VDES-infrastruktuurin kehittäminen (WP2)
- Työpaketissa toteutetaan VDES-järjestelmän (VHF Data Exchange System) radiokattavuusanalyysi ja siihen perustuva asennussuunnitelma. VDES on osa meriliikenteen viestintäjärjestelmää, joka on suunniteltu parantamaan alusten ja rannikkoalueiden välistä viestintää yhdistämällä VHF-radioviestintä ja AIS-tiedonsiirtoa. NELSONissa asennetaan asennussuunnitelmassa valituille merialueille Suomen ja Ruotsin aluevesillä VDES-tukiasemia etäluotsauspilotointeja varten.
Etäluotsauksen kehittäminen (WP3)
- WP3:ssa määritellään etäluotsauksen menetelmät ja tekniset vaatimukset sekä kehitetään uusia teknisiä ratkaisuja. Etäluotsausta kehitetään sekä Suomessa että Ruotsissa: molempiin maihin perustetaan kaksi etäluotsiasemaa. Lisäksi työpaketissa toteutetaan etäluotsauksen riski- ja hyötykustannusanalyysi Kansainvälisen merenkulkujärjestön (IMO) virallisen turvallisuusarvioinnin (FSA) menetelmän mukaisesti.
Suomen ja Ruotsin merenkulun digitaaliset palvelut (WP4)
- Työpaketissa kehitetään digitaalisen liikenteenohjauksen tietopalvelujen palvelualusta, johon sisältyy alusliikennepalveluihin (VTS) integroitu, kansainvälisesti standardoitu alusten reitinjakopalvelu. Aaltopoijujen havaintotiedot muunnetaan elektronisen merikarttajärjestelmän (ECDIS) kanssa yhteensopivaan muotoon.
- Pakollisia alusten ilmoitusjärjestelmiä (MSR) päivitetään siten, että niissä hyödynnetään Merenkulun tiedonhallintajärjestelmää (MSW) ja Euroopan meriturvallisuusviraston (EMSA) integroitua raporttien jakelupalvelua (IRD) alusten raportointitaakan vähentämiseksi.
- WP4:ssä myös parannetaan VTS-alusliikennepalvelun ja satamien välistä tilannekuvaa satamakäynneistä hyödyntämällä Euroopan merenkulun tiedonhallintajärjestelmän (EMSW) tietoja. Näiden tietojen integroiminen sähköisiin navigointipalveluihin, VTMIS-järjestelmiin ja sataman informaatiokeskuksiin (PCS) parantaa yhteistoimivuutta sidosryhmien välillä ja mahdollistaa satamakäyntiprosessien tehokkaamman hallinnan.
Testaus ja validointi (WP5)
- WP5:ssä testataan ja validoidaan muissa työpaketeissa kehitettyjä ratkaisuja, palveluja ja infrastruktuuria käytännössä. Testialuksiin asennetaan navigointi- ja testaustarpeiden mukaiset laitteet. Sähköisiä navigointipalveluja testataan VTS:n ja alusten toimiessa normaalisti.
- Lisäksi toteutetaan etäluotsausdemonstraatioita valittujen testialusmatkojen aikana. Kehitetyille älyväyläpalveluille luodaan kunnossapito- ja etenemissuunnitelma.
- WP5 kattaa myös kyberturvallisuuteen liittyvät tekijät: Tiedonvaihtopalvelualustalle, reitinjakopalvelulle ja etäluotsausratkaisulle tehdään kyberturvallisuusarviointi, ja kaikkien palveluiden kyberturvallisuus tarkastetaan ennen käyttöönottoa.
Espanjan merenkulun digitaaliset palvelut (WP6)
- WP6:ssa luodaan palvelualusta digitaalisen liikenteenohjauksen tietopalveluille. Alustalla kehitetään muun muassa satamakäyntipalvelua, alusliikenteen ohjauspalvelua ja VTS:ään integroitua alusten reitinjakopalvelua. Espanjan pakollinen alusten raportointijärjestelmä (MRS) yhdenmukaistetaan kansallisen merenkulun tiedonhallintajärjestelmän kanssa alusten raportointivaatimusten helpottamiseksi. Lisäksi kehitetään uusi ohjelmisto meriturvallisuusmääräysten vaatimusten systemaattista arviointia varten sekä työkalu päätöksenteon tueksi alusliikenneohjaajille.
- Kehitettäviä digitaalisia tiedonvaihtoratkaisuja testataan ja validoidaan sekä Kanariansaarilla että Manner-Espanjassa.
Tietoa hankkeesta:
Rahoitushaku: CEF-T-2024-SIMOBGEN-VTMIS-WORKS
Rahoittaja: Connecting Europe Facility – Euroopan komissio
Koordinaattori: Olli Soininen, olli.soininen(at)fintraffic.fi
Konsortion projektipäällikkö: Hanna Kajander, hanna.kajander(at)fintraffic.fi
Kesto: 1.9.2025–31.8.2028.
Budjetti: 14 997 360 euroa, josta 50 prosenttia (7 890 124 euroa) Euroopan unionin rahoittamaa
Koordinaattori ja hankekumppanit:
• Fintrafficin meriliikenteenohjaus , Suomi (koordinaattori)
• Ruotsin merenkulkulaitos, Ruotsi
• Ilmatieteen laitos, Suomi
• Finnpilot Pilotage Oy, Suomi
• Hiades Business Patterns, S.L., Espanja
• Aalto-yliopisto, Suomi
• Advian Software Oy, Suomi
• Brighthouse Intelligence Oy, Suomi
• Santa Cruz de Tenerifen satamaviranomainen, Espanja
• Huelvan satamaviranomainen, Espanja
Fintraffic on NELSONin pääkoordinaattori ja vastaa lisäksi työpakettien WP1, WP2, WP4 ja WP5 toteutuksesta yhteistyössä hankepartnerien kanssa.
Kaikki NELSON-hankkeen puitteissa kehitetty ja tuotettu sisältö ja materiaali ovat yksin toteutuskumppaneiden vastuulla, eivätkä ne välttämättä vastaa Euroopan unionin näkemystä.