Vuosaaren tietunneli täytyy korjata, koska sen turvallisuusjärjestelmät ja muut laitteet, jotka auttavat liikenteen sujuvuudessa, ovat tulossa elinkaarensa päähän. Samalla tunnelissa tehdään muitakin korjauksia. Näin tunneli pysyy turvallisena ja liikenne sujuu ongelmitta myös tulevaisuudessa.
Vuosaaren tietunneli vie Kehä III:lta Itäväylän eritasoliittymästä Vuosaaren satamaan. Tunneli on noin 1,5 kilometriä pitkä, ja siinä on kaksi ajokaistaa kumpaankin suuntaan. Eri suuntiin kulkevat autot ajavat omissa tunneliputkissaan. Päivittäin tunnelissa ajaa keskimäärin noin 7 650 henkilöautoa ja 2 700 raskasta ajoneuvoa. Tunneli avattiin vuonna 2008, ja yli puolet sen liikenteestä on satamaliikennettä.
Kaikki tunnelin turvalaitteet ja muu tunnelitekniikka uusitaan. Tämä tarkoittaa esimerkiksi paloilmoittimia, savunpoistoa, ilmanvaihtoa ja häiriönhavaintojärjestelmiä sekä valaistusta, kameroita ja liikenteenhallintajärjestelmää. Samalla korjataan myös tunnelin rakenteita sekä uusitaan tunnelin alla kulkevat kuivatus- ja sammutusvesijärjestelmät.
Hankkeeseen kuuluu myös tunnelin varareitin parantaminen. Reitti toimii ensisijaisena kiertotienä tunnelin korjausten ajan. Kiertotie kulkee Itäväylän, Kallvikintien ja Niinisaarentien kautta Vuosaaren satamaan.
Tunnelin korjaus alkaa loppukesästä 2025 ja kestää noin vuoden. Sinä aikana tunneli on suljettu liikenteeltä. Kiertotietä parannetaan ennen tunnelin sulkemista, ja parannustyöt valmistuvat kevään 2025 aikana.
Tunnelin korjauksesta ja rakennustöiden toteuttamisesta kiertotiellä vastaa Fintraffic. Varareitin parannusten suunnittelusta vastaavat Helsingin kaupunki ja Uudenmaan ELY-keskus. Mikäli sinulla on kysyttävää hankkeesta, voit ottaa meihin yhteyttä verkkosivujen palautelomakkeella.
Töillä on merkittävä vaikutus autoilijoihin ja alueen asukkaisiin, koska tunneli joudutaan sulkemaan noin vuodeksi. Tänä aikana autot käyttävät kiertotietä. Yksi tärkeimmistä tavoitteista on tehdä tunnelin korjaus siten, että se haittaa liikennettä mahdollisimman vähän. Tähän pystytään vaikuttamaan pitämällä tunneli suljettuna vain sen aikaa, kun se on aivan välttämätöntä ja tekemällä kiertotiestä mahdollisimman sujuva ja turvallinen.
Ensisijainen kiertotie satamaan kulkee reittiä Itäväylä–Kallvikintie–Niinisaarentie–Vuosaaren satama. Matka-aika voi pidentyä parista minuutista yli kymmeneen minuuttiin riippuen vuorokaudenajasta ja liikenteen määrästä. Satamasta poispäin kuljettaessa vaikuttaa matkan kestoon myös satamasta purkautuva raskaan liikenteen määrä. Aamuisin ja iltapäivisin voi olla ruuhkaa ja jonoja.
Tunnelin sulkeminen lisää liikennettä erityisesti Kallvikintiellä ja Niinisaarentiellä. Kiertotien sujuvuutta ja turvallisuutta parannetaan ennen tunnelin korjausta. Suurimmat toimenpiteet ovat lisäkaistojen rakentaminen Itäväylän ja Kallvikintien liittymään sekä Niinisaarentien ja Kallvikintien kiertoliittymään. Parannuksia tehdään myös Niinisaarentien ja Porslahdentien liittymässä sekä Niinisaarentien ja Satamakaaren liittymässä.
Olemme kertoneet hankkeesta alueen asukkaille ja yrityksille mahdollisimman hyvissä ajoin, jotta he voivat valmistautua muutoksiin.
Tunneli täytyy sulkea, koska autolla ajaminen tunnelissa ei ole turvallista silloin, kun siellä tehdään isoja korjaustöitä. Tiukat turvallisuusmääräykset eivät myöskään salli liikennettä tunnelissa, jonka turvallisuusjärjestelmät eivät ole käytössä.
Rakentamisen suunnittelussa mietittiin monia vaihtoehtoja saneerauksen toteuttamiseksi. Vertailussa otettiin laajasti huomioon työnaikaiset turvallisuus- ja onnettomuusriskit tunnelissa ja kiertotiellä, töiden kesto sekä kustannukset. Kaikki vaihtoehdot sisälsivät pitkiä ajanjaksoja, jolloin tunneli olisi suljettuna. Vuosaaren tunnelin ohjausjärjestelmät on toteutettu tunnelia rakennettaessa 2000-luvun alussa siten, ettei yhdessä tunneliputkessa sallita liikennettä molempiin suuntiin.
Suomessa pitkiä maantietunneleita ohjaavat tiukat tunneliturvallisuusmääräykset, jotka linjaavat minimitason tunnelin turvallisuusjärjestelmille, kun tunneli on liikenteen käytössä. Vuosaaren tunnelissa uusitaan koko tunnelin tekniikka, mukaan lukien elinkaarensa päähän tulleet turvallisuusjärjestelmät, jotka on integroitu kiinteäksi osaksi tunnelin muuta tekniikkaa. Tämän vuoksi tunnelissa ei ole käytössä niitä turvallisuusjärjestelmiä, joita tunnelin avaaminen liikenteelle vaatisi.
Turvallisuusjärjestelmät ovat välttämättömiä häiriötilanteissa tunnelista pelastautumisen varmistamiseksi. Näihin järjestelmiin kuuluvat muun muassa toimivat paloilmoitin-, savunpoisto-, ilmanvaihto-, sammutusvesi- ja häiriönhavaintojärjestelmät. Vuosaaren tunneli on lisäksi 2000-luvun alussa rakennettu siten, että sen turvallisuus- ja ohjausjärjestelmät ohjaavat molempia tunneliputkia yhtenä kokonaisuutena. Tämän vuoksi myöskään purku- ja saneeraustöitä ei voida toteuttaa turvallisuusmääräysten mukaisesti pienemmissä osissa, esimerkiksi yksi tunneliputki kerrallaan. Tunneliturvallisuusvaatimukset eivät myöskään salli kaksisuuntaista liikennettä yhdessä tunneliputkessa.
Kun tunneli on suljettu, autot käyttävät kiertotietä, joka kulkee Itäväylältä Kallvikintien ja Niinisaarentien kautta Vuosaaren satamaan. Tämä reitti toimii normaalisti varareittinä tunnelin huoltotöiden aikana ja sitä käyttävät myös erikoiskuljetukset.
Ennen korjaustöiden alkamista parannamme kiertotien turvallisuutta ja sujuvuutta erityisesti liittymissä ja suojateiden kohdalla. Näin reitti toimii paremmin, kun liikenne lisääntyy. Kiertotien toimivuus testataan oikealla liikenteellä ennen korjausten alkamista.
Tunnelin ollessa suljettuna voidaan liikenteelle aiheutuvia ongelmia vähentää kahdella tavalla: pitämällä sulkuaika mahdollisimman lyhyenä ja varmistamalla kiertotien toimivuus.
Tunnelin sulkuaikaa voidaan lyhentää työskentelemällä useammassa työvuorossa, tekemällä purku- ja rakennustöitä eri kohdissa tunnelia samaan aikaan ja varmistamalla, että tarvittavat asiantuntijat ovat käytettävissä. Erikoisosaamista vaaditaan esimerkiksi tunnelin teknisten järjestelmien asennuksessa, testauksessa ja käyttöönotossa.
Liikennejärjestelyjen sujuvuuteen vaikuttaa eniten se, että kiertotie toimii hyvin. Tätä mitataan matka-ajalla. Kiertotie kulkee Itäväylältä Kallvikintien ja Niinisaarentien kautta Vuosaaren satamaan. Osa autoista käyttää todennäköisesti myös muita reittejä. Ennen tunnelin korjauksia kiertotien ongelmakohtia parannetaan, ja talvikunnossapitoa tehostetaan. Näin matka-ajat pysyvät kohtuullisina, ruuhkat vähenevät ja onnettomuuksia ehkäistään. Suunnittelussa on otettu huomioon, että reitillä on paljon raskaita ajoneuvoja.
Uudenmaan ELY-keskus ja Helsingin kaupunki ovat suunnitelleet yhdessä toteutettavat kiertotien parannustyöt, sillä reitti kulkee sekä valtion tieverkolla että kaupungin katuverkolla. Suunnittelussa on huomioitu erityisesti ne kohdat, jotka ovat alttiita ruuhkautumaan sataman raskaan liikenteen siirtyessä reitille. Vaikka parannuksia tehdään, iltapäivän ruuhka-aikana satamasta lähtevä liikenne voi silti ruuhkauttaa Kallvikintien ja Niinisaarentien, jos laivasta purkautuu paljon raskasta liikennettä kerralla.
Tunnelityömaan melu ja pöly eivät leviä juurikaan tunnelin suuaukoilta. Kiertotien parannustöistä aiheutuu väliaikaista liikennehaittaa tienkäyttäjille. Suurimmat kiertotien parannustoimenpiteet kohdistuvat Itäväylän ja Kallvikintien liittymään sekä Kallvikintien ja Niinisaarentien kiertoliittymään.
Ennen kuin tunneli korjataan, kiertotietä parannetaan, jotta se toimisi hyvin liikenteen lisääntyessä. Myös kiertotien talvikunnossapitoa tehostetaan tunnelin rakennustöiden ajaksi.
Itäväylän ja Kallvikintien liittymä:
Kehä III:n suunnasta Itäväylää ajaville rakennetaan uusi kaista, jota pitkin suoraan ajavat pääsevät jatkamaan matkaa sujuvasti liittymän ohi.

Niinisaarentien ja Kallvikintien kiertoliittymä:
Etelästä pohjoiseen suoraan ajaville rakennetaan toinen kaista.

Lisäksi Niinisaarentien ja Porslahdentien kiertoliittymää sekä Niinisaarentien ja Satamakaaren liittymää parannetaan, jotta ne täyttäisivät jatkossa erikoiskuljetusten vaatimukset. Samalla selkeytetään reitin liikenteenohjausta ja parannetaan turvallisuutta muun muassa asentamalla huomiopylväitä suojateiden kohdille.
Vaikka parannuksia tehdään, iltapäivän ruuhka-aikana satamasta lähtevä liikenne voi silti ruuhkauttaa Kallvikintien ja Niinisaarentien, jos laivasta purkautuu paljon raskasta liikennettä kerralla.
Matkaan käytettävän ajan arvioidaan kasvavan Kehä III:lta Vuosaaren satamaan parista minuutista yli kymmeneen minuuttiin riippuen ajosuunnasta, kellonajasta sekä satamasta purkautuvasta raskaasta liikenteestä. Jonottamiseen kannattaa varautua etenkin aamu- ja iltapäiväruuhkan aikaan. Matka-aikaan vaikuttaa myös se, että kiertotietä pitkin matka Kehä III:lta satamaan on noin viisi kilometriä, kun suora yhteys tunnelin läpi on noin kolme kilometriä.
Kulkuyhteydet Mustavuoren virkistys- ja ulkoilualueelle ovat lähialueen asukkaille tärkeät. Liikenteen ollessa kiertotiellä erityisesti lapset on hyvä ohjata kulkemaan keskeisen, asuinalueelta virkistysalueelle johtavan Vuosaarenpolun ja Niinisaarenpolun välisen alikulun kautta.
Myös Broändanpuron eteläpuolella Kallvikintien ylittävän suojatien turvallisuutta ja havaittavuutta parannetaan liikennemerkeillä sekä uusimalla suojatien kohdalla oleva keskisaareke ja asentamalla reunakivet ajoradan reunaan. Pääosa muista nykyisistä kiertotien suojatiellä varustetuista ylityskohdista säilyy nykyisinä tai pienin muutoksin parannettuina.
Voit lähettää kysymyksesi tai palautteesi meille palautelomakkeen kautta. Pyrimme vastaamaan viestiin mahdollisimman pikaisesti. Palvelemme arkisin klo 8 - 16.
Hankkeeseen sisältyvät vain tunnelin varareitillä tehtävät (Itäväylä–Kallvikintie–Niinisaarentie–Vuosaaren satama) parannustyöt. Mikäli sinua askarruttaa liikenteen sujuvuus muulla kuin varareitillä, voit olla yhteydessä suoraan Helsingin kaupunkiin (katuja koskevat asiat) tai Ely-keskukseen (valtion tieverkkoa koskevat asiat).
Helsingin kaupungin palautelomakkeeseen pääset tämän linkin kautta.
Mikäli palautteesi koskee alueen maantieverkkoa, palautteen voi jättää Palauteväylä-palvelussa. Pääset Palauteväylän verkkosivuille tämän linkin kautta.
Kaupungin katutöistä saa lisätietoa täältä: https://www.hel.fi/fi/kaupunkiymparisto-ja-liikenne/kunnossapito/katujen-kunnossapito/katutyot
Vuosaaren tunnelihankkeen lisäksi liikenteeseen vaikuttaa merkittävästi myös Vuosaaren metrosillan korjaus, jonka vuoksi metroliikenne on poikki Vuosaaren metrohaaralla 5.5.–28.9.2025. Hankkeesta löydät lisätietoa Kaupunkiliikenteen sivuilta kaupunkiliikenne.fi/vuosaaren-metrohaaran-katko.
Tunnelin sulku ja metrokatko ajoittuvat osittain päällekkäin alkusyksystä. Tunnelihankkeen käynnistämisessä pyritään kuitenkin mahdollisimman myöhäiseen ajankohtaan loppukesästä, jotta liikenteelle aiheutuvaa haittaa voidaan vähentää.