Trafiklednings- och säkerhetssystemen i vägtunneln till Nordsjö hamn i Helsingfors håller på att nå slutet av sin livscykel och ska förnyas. Av säkerhetsskäl kräver byggnadsarbetena att tunneln stängs för trafik under ungefär ett år. Under stängningen leds trafiken via en förbättrad reservrutt. Den huvudsakliga omvägen blir tunnelns nuvarande reservrutt: Österleden–Kallviksvägen–Bastövägen–Nordsjö hamn. Projektets genomförande har förberetts i samarbete med ELY-centralen, Helsingfors stad och Helsingfors hamn.
Målet är en smidig och säker tunneltrafik
Målet med reparationsarbetena som syftar till att modernisera tunneltekniken är att göra tunneln säker och säkerställa att hamntrafiken och den övriga trafiken i området fungerar utan störningar.
- Under projektet genomförs ett saneringsarbete i anslutning till tunneltekniken och tunnelkonstruktionernas livscykelhantering, där man förnyar bland annat tunnelns system för brandlarm, rökevakuering, ventilation, släckningsvatten och störningsdetektion samt belysningen och kamera- och trafikledningssystemen.
- I projektet repareras dessutom tunnelkonstruktioner, och de dränerings- och släckvattensystem som går under tunneln saneras. Samtidigt införs ett modernt system för att känna igen störningar samt energieffektiv reglerbar LED-belysning och tunnelfläktar som förbättrar luftkvaliteten och rökevakueringen.
När tunneln är stängd fungerar tunnelns nuvarande reservrutt som omväg på sträckan Österleden–Kallviksvägen–Bastövägen–Nordsjö hamn. Omvägens smidighet och säkerhet har förbättrats bland annat i anslutningarna och vid övergångsställena.