Skip to main content
auto ja mobiililaite

Trafikstyrningsbolaget Fintraffic Ab:s halvårsrapport

Januari–juni 2025

  • Koncernens omsättning var 130,7 (126,3 miljoner euro 1–6/2024) miljoner euro.
  • Koncernens rörelseresultat före avskrivningar var 29,4 (27,8) miljoner euro
  • Resultatet före skatt (EBT) var 8,5 (8,1) miljoner euro.
  • Investeringar gjordes för 17,1 (18,7) miljoner euro.
  • Bolagets nettoskuldsättningsgrad var 17 % (20 %).
  • Effektiviteten i vår serviceproduktion förbättrades ytterligare och vi är på god väg att uppnå vårt effektiviseringsmål.
  • Service- och säkerhetsnivån i trafikstyrningen har varit fortsatt god inom alla trafikformer. Vår verksamhet gav upphov till 0 olyckor.
  • Öppna data som Fintraffic delar utnyttjades i tjänsten Digitraffic för att utveckla andra aktörers tjänster och applikationer, sammanlagt 2,97 miljarder API-anrop (2,94 miljarder 1–6/2024). Tack vare effektivare gränssnitt överfördes cirka 10 procent mindre data än under motsvarande period föregående år (296,44 TB (1–6/2025) vs. 328,01 TB (1–6/2024)).
  • I tjänsten Digitransit som förmedlar reseinformation om kollektivtrafiken har det under det första halvåret gjorts 7,96 miljarder API-anrop (8,54 miljarder 1–6/2024).
  • I trafikens dataekosystemarbete deltog 230 organisationer (1–6/2024: 213).
  • Användningen av Fintraffics digitala tjänster ökade med 55,7 procent i början av året jämfört med 1–6/2024.

Fintraffic-koncernens omsättning består huvudsakligen av väg- och järnvägstrafikstyrningstjänster samt sjötrafikledningstjänster som produceras för Trafikledsverket samt av flygtrafiktjänster som produceras för flygbolag och flygplatser. Koncernen producerar även tjänster för bland andra Traficom, städer och hamnar samt internationella kunder. Koncernens omsättning ökade med 3,5 procent jämfört med året innan i synnerhet till följd av en utveckling av enhetspriserna för flygtrafiktjänsten och högre driftsgrad för de tjänster som produceras för Trafikledsverket.

Koncernens lönsamhet förblev stark tack vare strikt kostnadshantering, även om omsättningsökningen påverkades av den långsamma utvecklingen av flygvolymerna och i synnerhet av en betydande minskning av kinesiska flygbolags överflygningar i Finlands luftrum. Lönsamheten var måttlig för de tjänster som tillhandahölls för Trafikledsverket. Koncernen kunde finansiera sina investeringar med intern finansiering. Fintraffic-koncernens ekonomiska ställning är stabil.

  H1/20252024H1/202420232022
Omsättning (M€)130,7253,6126,3242,2228,9
Rörelseresultat före avskrivningar (M€)29,455,127,847,547,1
Resultat före skatt (EBT) (M€)8,515,18,15,46,9
EBT6,5 %6,0 %6,4 %2,2 %3,0 %
Antal anställda11901198119011601133

Väsentliga händelser 1–6/2025

Den operativa tjänsteproduktionen inom alla trafikformer och digitala tjänster förlöpte målenligt. Även säkerhetsnivån har hållit fortsatt god nivå. De utvecklingsprojekt som förverkligar bolagets strategi har i regel fortskridit enligt planerna.

Utveckling av trafikmarknaden och digitala ekosystemtjänster

Användningen av Fintraffics digitala tjänster fortsatte att öka rekordartat i början av året.

Fintraffic Appen, som vann priset Finlands bästa kundgärning 2024, är fortfarande vår populäraste digitala tjänst och har laddats ner till fler än 90 000 enheter. Vem som helst kan ladda ner applikationen Fintraffic Appen gratis i appbutiken. Även tjänsterna Trafikläget och Tågavgångar var populära bland användarna.

Under våren utvidgade vi vårt tjänsteutbud för luftrumsanvändare i och med att vi tog i bruk tjänsten Fintraffic Sky. Nu finns bland annat en karta över Finlands luftrum och aktiviteten där, anmälningar om obemannad luftfart och flygvädret på ett och samma ställe. Du kan även göra upp en färdplan i tjänsten.

Skapandet av en digital tvilling som ska främja säkerhet och smidighet i trafiken håller på att inledas. Utöver planeringen av kommande arbetsmoment slutfördes utarbetandet av en digital tvilling för vägvädret tillsammans med Meteorologiska institutet.

Under det första halvåret gjordes cirka 7,9 miljarder API-anrop gällande reseinformation inom kollektivtrafiken på plattformen Digitransit (1–6/2024: 8,54). Minskningen av antalet anrop vittnar om att gränssnitten fungerar effektivare: uppgifterna fås nu snabbare, tätare och med färre anrop. Dessutom utnyttjas uppgifterna i större utsträckning i olika tjänster. Finländska reseplanerare för kollektivtrafik utnyttjar ett gemensamt dataunderlag via plattformen Digitransit.  

Vid utgången av rapportperioden deltog 230 organisationer (1-6/2024: 213) som var motiverade att utveckla trafiksystemet i trafikens dataekosystem.  

I de öppna gränssnitten för trafikdata (Digitraffic) som Fintraffic tillhandahåller gjordes i januari–juni cirka 3 miljarder anrop, vilket i stort sett motsvarar mängden anrop vid motsvarande tidpunkt i fjol. Via Digitraffic delas bland annat trafikmeddelanden, bilder från väglagskameror och uppgifter om trafikmängderna i realtid. 

Projektet för att genomföra elektronisk godstransportinformation (eFTI) framskrider som planerat.

I det exportkluster som samordnas av Fintraffic har olika exportåtgärder genomförts och aktiva försäljningsåtgärder pågår. Exportklustret har till uppgift att öka exporten av digitala tjänster och plattformar för företag inom trafikbranschen och samtidigt stärka Finlands roll som föregångare när det gäller att utnyttja digitalisering och främja hållbar utveckling. Klustret möjliggör större exportprojekt som enskilda företag inte skulle kunna genomföra ensamma, och där man vid behov kan utnyttja Fintraffics plattformar och material.

Trafikstyrningstjänster

Flygtrafiken

Den kraftiga ökningen av antalet flyg som passerar genom Finlands luftrum avstannade i slutet av 2024. Flygbolagen har ändrat sina flygrutter mellan Asien och Europa. Flygen från Indien minskade markant och de kinesiska flygbolagen började flyga över Baltikum i stället för att flyga över Finland. De ryska flygbolagens flygningar över Finska viken ökade med omkring 10 procent. Dagligen flyger 100–150 ryska flygplan i det internationella luftrummet över Östersjön.

Bland de strategiska projekten för flygtrafiktjänsten har man inom projektet Ilmatila 2027 (Luftrum 2027) fortsatt att göra simuleringar i Finlands luftrum. Konkurrensutsättningsprocessen för projektet om fjärrstyrd flygledning pågår.  I FINEST-projektet, som siktar på samarbete inom flygtrafiktjänster mellan Finland och Estland, bereds fördrag på nationell nivå.

Prestationsplanen RP4 för flygtrafiktjänsten för åren 2025–2029 har utvärderats av EU-kommissionen och den är nu godkänd. Fintraffics plan var bland de första nationella planerna som godkändes utan undantag.

I april beviljades Fintraffics flygtrafiktjänst certifikatet ISO 27001 för informationssäkerhet. För att få det behövde flygtrafiktjänsten klara den auditeringsprocess som krävdes utan avvikelser.

Vägtrafiken

Den totala mängden vägtrafik på huvudvägarna (riks- och stamvägar) ökade i början av året med cirka tre procent jämfört med motsvarande tidpunkt i fjol.

Under årets första kvartal ökade den tunga trafiken med 4,1 procent jämfört med motsvarande period i fjol, men under april–juni avstannade ökningen: den tunga trafiken ökade med endast 0,1 procent jämfört med året innan.

Bland vägtrafikstyrningens projekt inleds byggnadsarbetet i Nordsjö vägtunnel i Helsingfors i januari 2026. Fintraffic ansvarar för reparationsprojektet i Nordsjö vägtunnel och genomförandet av byggnadsarbetet på omvägen. Vi deltar även i alliansen för tunneln i Reso och ansvarar för de tekniska systemen.

Sjötrafiken 

Sjötrafikledningen var fortsatt högklassig och avtalsenlig under hela början av året. I januari–juni förhindrade sjötrafikledningen fyra potentiella grundstötningar av fartyg. 

Utvecklingen av sjöfartens informationshanteringssystem NEMO övergick till testnings- och ibruktagningsfasen. Serviceproduktionen inleds den 1 januari 2026 tillsammans med de organisationer som ska testa systemet, och NEMO tas i bruk fullt ut på riksnivå den 1 oktober 2026.

Sjötrafikledningen inledde i samarbete med Trafikledsverket arbetet med att utveckla lägesbildstjänsten för gps-störningar som ingår i det EU-finansierade projektet Ormobass. Tjänsten tas i bruk i höst och den förbättrar sjöfartens och myndigheternas situationsmedvetenhet i anslutning till gps-störningar som har ökat kraftigt i Östersjön.

Järnvägstrafiken

Mängden lokaltågstrafik ökade i början av året med drygt 10 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Ökningen har gynnats av att trafiken inte har behövt minskas på grund av banarbeten eller betydande störningar, och antalet banarbeten har varit färre än året innan. Tågtrafikens punktlighet var i början av året klart bättre än i fjol, vilket i synnerhet den milda vintern och våren bidrog till. Flera banprojekt har färdigställts som planerat, vilket också har gjort det möjligt att utöka trafiken.

Även fjärrtrafiken ökade och mängden godstrafik var klart större än vid motsvarande tidpunkt i fjol. I fråga om godstrafiken har trafikflödena inom Finland ökat, eftersom industrins och hamnarnas behov har varit oförändrade. Ökningen beror dessutom på bland annat transportbehov i anslutning till virkesterminalen i Nuojua och bioproduktfabriken i Kemi.

Projekten för utveckling av trafikstyrningen och trafikledningen framskrider som planerat. Projekten ska bidra till förbättrad effektivitet, säkerhet och smidighet i verksamheten. Till exempel har det gjorts flera förbättringar i passagerarinformationssystemet så att felsituationer kan kunna upptäckas på ett förutseende sätt. Det viktigaste projektet är det nya trafikstyrnings- och trafikledningssystemet ATLAS, som omfattar alla trafikstyrnings- och trafikledningsfunktioner som ingår i de nuvarande systemen samt de nya funktioner som behövs i och med Digispåret, exempelvis automation och optimering. Projektet uppgår till 200 miljoner euro och pågår i 15 år.

I början av året har vi tillsammans med Trafikledsverket främjat Digispår-projektet i enlighet med riksdagens beslut som fattades i fjol. Digispåret kommer att förnya tågkontrollen i hela bannätet.

Ansvarsfullhet

Att främja hållbar utveckling är kärnan i vår affärsverksamhet. Vi arbetar målmedvetet för att förbättra säkerhetsnivån i hela trafiksystemet och minska utsläppen. Vi kan påverka bland annat genom att optimera rutter och hastigheter, förebygga trafikstockningar, främja informationsgången mellan aktörer samt förhindra och åtgärda störningar. Vi har förbundit oss till att använda medlen på ett ansvarsfullt och kostnadseffektivt sätt, vilket bland annat förverkligas genom ständig effektivisering av serviceproduktionen.

Inom vårt ansvarsarbete förbereder vi oss på att införa referensramen CSRD och vi integrerar ansvarsfullheten i utvecklingen av våra affärsverksamheter i högre grad än tidigare. Vi deltar i nätverket UN Global Compact för företagsansvar och har förbundit oss att främja ansvarsfull affärsverksamhet när det gäller mänskliga rättigheter, rättigheter i arbetslivet, miljö och bekämpning av korruption.

Verkställande direktör Pia Julin: 

"Användningen av våra digitala tjänster har fortsatt att öka, trafikinformationen utnyttjas allt mer bland annat i planeringen av resor och i samband med undantagssituationer. Nedladdningarna av Fintraffic Appen ökar i jämn takt och vi har fått väldigt bra respons när det gäller dess användbarhet.

I våras utvidgades vårt serviceutbud för alla luftrumsanvändare när vi lanserade tjänsten Fintraffic Sky. All information som flygare behöver finns nu på en plattform. Tjänsten är till nytta för piloter, för dem som flyger drönare och för myndigheter; säkerheten i luftrummet förbättras när alla har möjlighet att se Finlands luftrum och aktiviteten där.

Funktionssäkerheten i våra digitala tjänster och trafikstyrningstjänster förblev god trots händelserna i omvärlden. Med våra tjänster förbättrade vi hela tiden trafiksäkerheten, smidigheten och miljövänligheten samt stödde myndigheternas viktiga arbete.

Vår framgång bygger på vår kompetenta och yrkeskunniga personal. Vi har gjort en kartläggning av personalens strategiska kompetensbehov och satsar på att utveckla kompetensen genom att erbjuda utbildning och stödja användningen av nya verktyg, exempelvis artificiell intelligens, i vardagen. Vi stöder också våra anställdas ork i arbetet och vardagen genom att satsa på hobbyverksamhet som personalen har föreslagit.

Arbetet med företagskulturen har främjats och arbetet fortsätter för att säkerställa att bolagets framtidsstrategi blir verklighet. Fintraffic deltar även i Befolkningsförbundets program Familjevänlig arbetsplats.”

Framtidsutsikter

Lönsamheten i väg- och järnvägstrafikstyrningen samt sjötrafikledningen väntas förbli stabil. Prestationsplanen RP4 fastställer flygtrafiktjänstens kostnadseffektivitet och övriga mål för åren 2025–2029.

Bolaget ser fortfarande möjligheter att effektivisera serviceproduktionen och har satt upp ett effektiviseringsmål på 30 miljoner euro för åren 2023–2028 som gäller de tjänster som produceras för Trafikledsverket. En plan för utveckling av prestationsförmågan på EU-nivå har utarbetats för serviceproduktionen inom flygtrafiktjänsten.

Ändringar i Fintraffics ansvarsområden planeras 2026. Enligt lagpaketet Data space II ska det direkta ansvaret för de nationella kontaktpunkterna (NAP) ligga på Fintraffic. Fintraffic får också nya ansvarsområden i anslutning till exempelvis hanteringen av infrastrukturinformation om gator och vägar (Digiroad).

Fintraffic fortsätter att investera i modernisering och automatisering av systemen för serviceproduktion. Vi fortsätter också utvecklingsprogrammet för informations- och cybersäkerhet, och satsar på beredskap inom samtliga trafikformer.

Dela