Dataekonomin skapar ett värde på hundratals miljoner euro i trafiken i Finland. Fintraffics roll som förenare av alla trafikformer har under de senaste åren fört aktörerna inom trafikbranschen till samma bord för att tillsammans bygga upp ett databaserat dataekosystem för trafiken.
Digitaliseringen har erövrat nästan alla livsområden och förändrat vårt sätt att agera. Även om digitaliseringen har framskridit snabbt inom många branscher, är logistiken ännu på väg mot en fullständig digital omvälvning.
Det är nu enklare än någonsin att hitta kollektivtrafiktjänster, tidtabeller och rutter i Finland. Reseplaneraren Opas.matka.fi förnyades den 30.3. Samtidigt förbättras också reseplanerartjänsterna från leverantörerna av olika kollektivtrafiktjänster, eftersom dessa i större omfattning än tidigare huvudsakligen använder data för hela Finland från samma bakgrundssystem.
Från och med hösten 2023 utnyttjar Fintraffics vägtrafikstyrning Wazes data i meddelandeskyltarna vid Ring III för att göra trafiken mer flexibel. Fintraffic deltar i Waze for cities-programmet, där flera partner kan använda trafikdata som samlas in av Waze och även dela sina egna data med Waze.
Enligt Fintraffics enkät finns det ett stort behov av centraliserade data. Tills vidare står inte fullständiga trafikdata för städernas gatunät till förfogande, och därför är den lägesbild i realtid som visas i exempelvis navigatorer och karttjänster ofta bristfällig. Nu bjuder Fintraffic in kommuner, entreprenörer, tjänsteleverantörer och datasystemleverantörer att delta i delningen av data i syfte att göra trafiken smidigare för alla.
Det osäkra ekonomiska läget, det mer etablerade hybridarbetet och Rysslands anfallskrig i Ukraina fortsätter att påverka vägtrafikvolymerna i Finland. Under årets sista kvartal färdades klart färre personbilar och tung trafik på huvudvägarna än året innan. Däremot var julsäsongen i Lappland rekordlivlig inom flygtrafiken. Uppgifterna framgår av trafikstyrningsbolaget Fintraffics statistik för oktober–december.
Vägtrafikens kraftiga tillväxt har brutits under försommaren. På järnvägarna har antalet tåg inom godstrafiken minskat väsentligt från föregående år. Inom flygtrafiken är trafikvolymerna fortfarande klart lägre än före pandemin, även om trafiken har tagit fart under sommarperioden. Informationen framgår ur trafikstyrningsbolaget Fintraffics statistik för april-juni.
Förbättringen av trafiktjänsterna för företag och hushåll påskyndas när aktörerna inom sektorn inför en regelbok som är öppen för alla. Syftet är att främja utvecklingen av tjänster inom sektorn inom både godstrafiker och persontrafik genom att bland annat underlätta delning av data. På detta sätt följer trafiksektorn gradvis bank- och telekommunikationssektorerna, som redan länge har tillhandahållit sina kunder interoperabla tjänster.
Där pandemin fick trafiken att dämpas på ett aldrig tidigare skådat sätt år 2020, återspeglades upphävandet av de pandemirelaterade restriktionerna förra året, 2021, i en livligare trafik inom olika trafikformer. Även efterfrågan på trafikdata är högre än någonsin tidigare.