Skip to main content

Mervärde för affärsverksamheten och samhället – Fintraffic undersökte genomslagskraften av trafikens dataekosystem

Dataekonomin skapar ett värde på hundratals miljoner euro i trafiken i Finland. Fintraffics roll som förenare av alla trafikformer har under de senaste åren fört aktörerna inom trafikbranschen till samma bord för att tillsammans bygga upp ett databaserat dataekosystem för trafiken. Under våren och sommaren undersökte Fintraffic tillsammans med konsultbyrån FLOU genomslagskraften av detta ekosystem. Hurdana resultat av genomslagskraften framkom i undersökningen? Hur kommer genomslagskraften att mätas i framtiden?

Målet med trafikens dataekosystem, som koordineras av Fintraffic, är att utveckla konkurrenskraftiga och skalbara trafik- och mobilitetstjänster som erbjuds på den inhemska och internationella marknaden och som möjliggör säkra, utsläppssnåla och användarorienterade rese- och logistikkedjor som förenar trafikformerna.

– I fjol uppgick värdet på trafikens dataekonomi till hela 400 miljoner euro och Fintraffics andel av Finlands trafiks dataekonomi till cirka 40 miljoner euro. Genomslagskraften och verifieringen av den är centrala faktorer i byggandet av trafikens dataekosystem och främjandet av trafikens dataekonomi, eftersom det globalt endast finns en begränsad mängd information om trafikens dataekosystem, berättar Fintraffics utvecklingschef Serkan Tetik.

I Fintraffics och FLOU:s undersökning strävade man efter att hitta svar på hur man kan främja och mäta digitaliseringsgraden av trafikens dataekosystem. I undersökningen avgränsades ekosystemet till delområden inom data, infrastruktur och samarbete, till exempel teknisk infrastruktur och datamodellstandarder.

Genomslagskraften hos Fintraffics data uppstår till exempel genom tidsinformation

Dataekosystemet ger upphov till direkt genomslagskraft på affärsverksamheten i bolag som arbetar med trafik, men även indirekt genomslagskraft på samhällsnivå. Ovanpå trafikdatan har det till exempel uppstått nya typer av tjänster som har ökat antalet företag och människornas välbefinnande. Som en del av ekosystemarbetet erbjuder Fintraffic ett brett utbud av öppna data för trafikaktörer.

– I fråga om Fintraffics data uppstår genomslagskraft till exempel genom sparad tid, sparade euron och minskade utsläpp. En utmaning i bedömningen av genomslagskraften var att det för undersökningen inte fanns tillgång till information om alla användningsfall eller användningsmängder angående data som delats via plattformarna Digitraffic och Digitransit, förklarar Tetik.

Fintraffic har aktivt främjat dataekosystemet för trafiken genom att dela råa och förädlade data samt producera olika informationstjänster för trafikbranschen. Enligt utredningen uppnådde Fintraffic 2022 en genomslagskraft i affärsverksamheten på 10–40 miljoner euro och en samhällelig genomslagskraft på 4–26 miljoner euro av Finlands trafikdataekonomi.

I framtiden kan genomslagskraften mätas på många sätt

Dataekosystemet är värdefullt både för aktörerna inom trafikbranschen och för passagerarna, men genomslagskraften uppstår på lång sikt. I fortsättningen kan effekten av trafikens dataekosystem mätas vid Fintraffic till exempel med antalet externa datakällor i plattformen Digitraffic. Även antalet användare av tjänsterna och den totala marknadsandelen på marknaden, dataanvändningsvolymen och uppföljningen av användningsfallen, användarresponsen samt uppföljningen och mätningen av dataprojekten erbjuder en möjlighet att mäta genomslagskraften hos data.

– I framtiden kan vi dessutom genomföra årliga företagsenkäter eller intervjuer om data och dess användning. Till exempel information om antalet företag som använder data, deras storlek, produktivitet, produkter och tjänster, effekterna av data samt storleken på investeringar som grundar sig på trafikdata erbjuder alla indikatorer för att mäta genomslagskrafte

Dela