Skip to main content
Nyhetsfoto.

Information om stadsgatornas underhåll, halka och trafikvolymer för att göra trafiken smidigare

Enligt Fintraffics enkät finns det ett stort behov av centraliserade data. Tills vidare står inte fullständiga trafikdata för städernas gatunät till förfogande, och därför är den lägesbild i realtid som visas i exempelvis navigatorer och karttjänster ofta bristfällig. Nu bjuder Fintraffic in kommuner, entreprenörer, tjänsteleverantörer och datasystemleverantörer att delta i delningen av data i syfte att göra trafiken smidigare för alla.

Fintraffic tillhandahåller tjänsten Digitraffic, genom vilken data gällande statens väg-, järnvägs- och sjötrafik finns tillgängliga för utveckling av applikationer, till exempel i navigatorer. För tillfället får applikationsutvecklarna inga centraliserade, övergripande data om exempelvis stadsgatornas underhåll, halka och trafikvolymer i realtid.  Enligt enkäten Information om lägesbilden i vägtrafiken skulle information om trafikmärken, -begränsningar och -olyckor vara till fördel i utvecklingen av applikationer och tjänster så att de blir allt mer övergripande och trafiken allt smidigare.

- I trafikdata saknas i dag Finlands städer, och därför blir trafikens data inte så övergripande som de kunde vara i Googles, Wazes eller Heres navigationstjänster. De som rör sig i städernas trafik får inte en sammanhängande helhetsbild när de använder bil, och applikationsutvecklarna kan inte utveckla trafikdata så att de täcker alla tjänster, säger Fintraffics direktör för ekosystem och teknik Janne Lautanala.

Fintraffic tillhandahåller ett skyltfönster för trafikens data samt stöder kommunerna och städerna i det praktiska arbetet genom att sammanställa modellklausuler gällande dataproduktionen för entreprenörs- och tjänsteavtal, ge rekommendationer om datamodellen, dataformatet och gränssnittet samt tillhandahålla delningskanaler för navigeringstjänsterna och -applikationerna.

Brister i informationen bromsar utvecklingen av tjänster i trafiken. Genom att slå samman både statens och städernas data skulle vägtrafikanterna få den bästa nyttan för säker och smidig trafik. En stor grupp aktörer inom trafiksektorn bygger på Fintraffics inbjudan tillsammans upp trafikens ekosystem som grundar sig på data, vilket är till nytta för hela Finland.

Fintraffic tillhandahåller uppdaterade, öppna trafikdata som samlas in för Fintraffics operativa verksamhet och delas för utnyttjande enligt principerna för öppna data. Det krävs inget avtal med Fintraffic för att utnyttja data, men den som utnyttjar data ska iaktta användarvillkoren för öppna data. Det kostar inget att ansluta sig till systemet.

- I Finland har vi en flaskhals i tillgången till trafikdata för städerna: en sammanslagning av dessa med statens trafikdata skulle för medborgarna ge betydande fördelar för säker och smidig trafik. Jag vill välkomna alla kommuner och städer i Finland att dela trafikdata genom vår tjänst Digitraffic, fortsätter Lautanala.

Fintraffics tjänster stöder medborgarnas mobilitet, näringslivets behov och transporter, säkerhetsmyndigheternas verksamhet samt Finlands konkurrenskraft och välfärd.  Vi samlar in, hanterar och öppnar data samt skapar möjligheter för ny affärsverksamhet på marknaden. Bolaget tillhandahåller och utvecklar avancerade, nya tjänster och bidrar till att utvidga trafikens ekosystem.

Fintraffic genomförde enkäten Information om lägesbilden i vägtrafiken 30.1–17.2.2023 i nätverket Trafikens data. Antalet respondenter var 33.

Mer information:
Fintraffic, direktör för ekosystem och teknik Janne Lautanala tfn 040 7725 355, janne.lautanala@fintraffic.fi

Dela