Den officiella reservrutten för Nordsjö vägtunnel har testats
Den officiella reservrutten för Nordsjö vägtunnel har testats 16-18.6.

Aktörer inom flygbranschen samarbetar för att bryta trenden med störande beteende – Den gemensamma kampanjen går under namnet "Sätt dig själv i flygläge"
Flygbranschen i Finland söker gemensamma lösningar och åtgärder för att minska störande beteende och bedriver en kampanj med temat ”Sätt dig själv i flygläge” under den livligaste reseperioden i maj.

Fintraffics program för samhällsansvar färdigställdes – Mot en tryggare, smidigare och miljövänligare trafik
Trafikstyrningsbolaget Fintraffics program för samhällsansvar som sammanställer ansvarsarbetet har färdigställts.

Förbättring av reservrutten för Nordsjö vägtunnel inleds den 14 oktober
Reservrutten runt Nordsjö vägtunnel på sträckan Österleden–Kallviksvägen–Bastövägen–Nordsjö hamn förbättras under slutet av året och nästa vår. Vägarbetena på reservrutten inleds måndagen den 14 oktober 2024. Genom att förbättra rutten förbereder man sig för den omfattande saneringen av tunneltekniken i Nordsjö tunnel som inleds nästa år och som pågår i nästan ett år. Under denna tid fungerar tunnelns reservrutt som en omväg.

Blogg: Tågresornas konkurrenskraft hotas av ett föråldrat system – Digispår ett svar på utmaningar
Det tågkontrollsystem (JKV) som möjliggör tågtrafiken i Finland är i slutet av sin livscykel. Samtidigt växer populariteten för miljövänligt resande med tåg och mängden av godstrafik på spåren. Det föråldrade systemet är i akut behov av modernisering och just därför är Digispår ett livsviktigt projekt för Finland. Ändamålet med Digispår-projektet är att helt förnya det föråldrade systemet och att övergå till ett radionätbaserat passagekontrollsystem.

EU:s järnvägsbyrås rapport om järnvägssäkerheten: Säkerheten på järnvägarna i Finland är av toppklass
Europa har ett av världens säkraste järnvägsnät, där storolyckor är sällsynta och antalet betydande olyckor har minskat under de senaste två decennierna. Europeiska unionens järnvägsbyrå har publicerat en rapport för 2024 som beskriver järnvägssäkerheten och järnvägarnas interoperabilitet på EU-nivå. Genom siffrorna synliggör rapporten också säkerheten på järnvägarna i Finland, som är av toppklass på europeisk nivå.

Fintraffic förbereder sig på att införa det nya CSRD-direktivet: ”En betydande fördel för både vår verksamhet och vårt ansvarsarbete”
Europeiska unionens nya CSRD-direktiv (Corporate Sustainability Reporting Directive), som trädde i kraft i september i fjol, ställer allt strängare krav på företagens ansvarsrapportering. Detta syns också i Fintraffics verksamhet, där insamlingen av data enligt de nya kraven inleds 2025. Den första rapporten som uppfyller CSRD-direktivet avses publiceras året efter.
Något helt nytt görs i samarbete med teleoperatörer inom Finlands järnvägssektor: ”Det kommer garanterat att väcka intresse”
Digispår samarbetar med finländska teleoperatörer för planering av en gemensam kartvy för störningar, som möjliggör att tågen trafikeras effektivt.

Lägessamordnartjänsten överförs till Fintraffic Järnvägs ansvar
En av Fintraffics grundläggande uppgifter inom järnvägstrafikstyrningen är att säkerställa en säker och smidig tågtrafik på järnvägarna i Finland. Lägessamordnartjänsten, som snart fyller tre år, spelar en viktig roll för att lyckas med denna uppgift. Tack vare tjänsten kan störningssituationer i bannätet skötas snabbare, säkrare och effektivare än tidigare, när all väsentlig information förmedlas tydligt mellan parterna. Tjänsten produceras i början av 2024 som en del av partnerskapsavtalet mellan Trafikledsverket och Fintraffic Järnväg. Vad innebär förändringen i praktiken?

På jobb genast efter examen: Fintraffic fick 20 nya spårtrafikledare
I sommar utexaminerades 20 nya spårtrafikledare vid Fintraffic. Var och en av dem har en cirka sex månader lång utbildningsperiod bakom sig som har innefattat bland annat en introduktionsperiod, en teoretisk inlärningsperiod, en simuleringsfas och en arbetshandledningsfas.