Nordsjö tunnel stängs i början av nästa år för en omfattande renovering och trafiken kommer då att ledas om till den officiella reservrutten. Under det gångna året har reservrutten förnyats på flera sträckor, och den har nu testats och är redo att ta emot den tunneltrafik som nästa år dirigeras dit. Hur förlöpte trafiken under testveckan och vad är bra att beakta i trafiken nästa år? Du kan läsa mer om detta i denna nyhet.
I Nordsjö tunnel inleds den 6 januari 2026 en omfattande renovering, då alla tekniska system i tunneln byts ut och tunnelkonstruktioner förnyas. Under byggarbetena kommer tunneln att vara helt stängd för trafik i cirka ett år, och trafiken kommer att ledas om till tunnelns officiella reservrutt. Rutten går från Österleden via Kallviksvägen och Bastövägen till Nordsjö hamn.
”Den officiella reservrutten för Nordsjö tunnel är nu redo att ta emot den trafik som leds dit. I år har man lagt till körfält, förbättrat rondeller samt uppdaterat styrningen av trafikljus och körfältsarrangemangen. Vinterunderhållet har också höjts till den högsta möjliga nivån och rutten har dessutom fått egen underhållsutrustning” förklarar Fintraffics projektchef Jukka Värri.
Reservrutten testades med faktisk trafik i början av oktober
Reservrutten för Nordsjö vägtunnel testades för trafik den 6–9 oktober. Syftet var att säkerställa att trafiken löper så smidigt som möjligt när tunneln är stängd nästa år. Det var första gången som reservrutten testades med samtliga trafikarrangemang precis som de kommer att se ut nästa år.
Under testdagarna uppgick det dagliga trafikflödet på Österleden, öster om anslutningen till Kallviksvägen, till cirka 24 500 fordon – nästan 1,5 gånger mer än normalt (15 500). På Kallviksvägen var trafikmängden närmare dubbelt så stor som vanligt, 21 000 (11 200).
”All trafik förlöpte relativt bra och enligt förväntningarna. Körtiden från hamnen till Österledens planskilda anslutning låg mellan 7 och 8 minuter, och under den mest intensiva rusningstiden var körtiden 13 minuter. Det är bra att ha i åtanke även i januari när man planerar sin resa”, tillägger Jukka Värri.
Testveckans resultat:
- Utanför rusningstid var körtiden från Nordsjö hamn till den planskilda anslutningen vid Österleden längs rutten Hamnbågen–Bastövägen–Kallviksvägen–Österleden cirka 7–8 minuter.
- Under eftermiddagsrusningen den 7 oktober tog det cirka 13 minuter att köra från Österledens planskilda anslutning till hamnen och trafiken stockade sig även på Ring III. Under eftermiddagsrusningen den 8 oktober var körtiden från den planskilda anslutningen vid Österleden till hamnen redan 2 minuter kortare, det vill säga cirka 11 minuter. Detta berodde delvis på att tiden för grönt ljus vid infarten från öst hade förlängts i trafikljusen på Kallviksvägen på basis av resultaten från testdagen den 7 oktober.
- I morgonrusningen den 7 november var trafiken som mest intensiv kl. 7.45–8.00. Då varierade väntetiden för vänstersvängande fordon från några sekunder upp till 2 minuter. Den vanligaste väntetiden låg omkring en minut.
- Trafiken från Kallviksvägen österut som hade ”fri högersväng” mot Österleden kunde ansluta sig till Österleden på ett säkert sätt. Under eftermiddagens rusningstid bromsade svängande trafik upp trafiken i Österledens huvudriktning vid anslutningsfilen efter trafikljuskorsningen, men det observerades inte någon köbildning i själva korsningsområdet. På de övriga avsnitten av reservrutten förlöpte trafiken i huvudsak smidigt enligt hastighetsbegränsningarna (40 km/h). Trafiken på Kallviksvägen och Bastövägen förlöpte också betydligt bättre än under testet i juni.
Reservruttens funktion bedömdes vid olika mätpunkter i terrängen samt genom att regelbundet köra rutten tillsammans med övrig trafik. Dessutom användes drönarfotograferingar, Fintraffics trafikmätningspunkter och trafikmätningskameror samt ruttdata. Särskilt trafikflödet under rusningstopparna, övergångsställena och anslutningarnas funktion granskades.
Projektuppgifter:
Nordsjö vägtunnel leder från Ring III och den planskilda anslutningen vid Österleden till Nordsjö hamn. Tunneln är cirka 1,5 kilometer lång och har två körfält i båda riktningarna. Bilar som kör i olika riktningar kör i sina egna tunnlar. Varje dag kör i genomsnitt cirka 7 650 personbilar och 2 700 tunga fordon i tunneln. Tunneln öppnades 2008 och över hälften av dess trafik är hamntrafik.
Tunnelprojektet har varit en gemensam ansträngning för många aktörer. Fintraffic har samarbetat intensivt med Helsingfors stad och NTM-centralen i Nyland, som har ansvarat för planeringen av omvägen. I planeringsskedet har man också samarbetat mycket med hamnen, eftersom över hälften av tunneltrafiken anknyter till hamnfunktionerna. Man har strävat efter att dela ut information om stängningen av tunneln till invånarna i området i så god tid som möjligt. Även lokala företag och aktörer inom småbarnspedagogiken har informerats i god tid om stängningens effekter så att en smidig vardag kan tryggas på bästa möjliga sätt.
Följ projektet här.