Skip to main content

Vet du vad AIS är? I flyginformationstjänsten produceras kartor och förmedlas nyckelinformation för att säkerställa säker luftfart

Har du någonsin undrat över hur piloter vet vilken rutt som ska användas vid inflygning till en flygplats för att landningen ska ske säkert? Eller hur informationen rör sig mellan de olika parterna så att samma information finns tillgänglig samtidigt, inte enbart i Finland utan även i andra europeiska länder? I AIS-enheten hos Fintraffics flygtrafiktjänst är systematisk, aktuell och exakt information kärnan i allt. Vilken är uppgiften för denna bakgrundsaktör, som är osynlig för den stora allmänheten? Och vilken är rollen i den större bilden av luftfarten? Vilken typ av kompetens behövs i detta precisionskrävande arbete?

AIS-tjänsten, dvs. flyginformationstjänsten, hos Fintraffics flygtrafiktjänst ansvarar för verksamheten i luftfartens internationella informationssystem inom finländskt territorium. Syftet med informationssystemet är att säkerställa det nödvändiga informationsflödet för en säker, punktlig och ekonomisk verksamhet inom internationell och inhemsk flygtrafik.

- Vår enhet publicerar Finlands flyghandbok (AIP Finland), som innehåller information om alla flygplatser i Finland, såsom deras öppettider och tjänster. Dessutom producerar vi kartprodukter över flygplatserna och det finländska luftrummet, i vilka det finns information för flygledning och piloter som är väsentlig för en säker och smidig flygtrafik. Vår verksamhet styrs av stränga internationella regler, berättar Mika Suorto, enhetschef för flyginformationstjänsten.

Många typer av kartprodukter för flygningens olika faser

En viktig uppgift för flyginformationstjänsten är att underhålla olika kartprodukter. Kartor produceras som en stödåtgärd för lufttrafiken, och dessa kartor används till exempel av flygledningen i dess arbete. Informationen i kartorna visas också på flygledningens radarskärmar och i flygplanens system.

- Vi producerar bl.a. flygplatsernas fältkartor, inflygningskartor över större områden i vilka anges från vilken riktning inflygning sker samt procedurkartor ur vilka framgår hur flygplanet ska röra sig mot flygplatsen vid instrumentflygning. Dessutom ansvarar vi för flygvägskartor som visar hela det finländska luftrummet samt exempelvis på vilka rutter flygplanen korsar Finland, förklarar Jussi Kivelä, utvecklingschef för Fintraffics flygtrafiktjänst AIM.

- Den största av våra kartor, luftfartskarta 1:500 000, indelar Finland i sju delar och används speciellt av allmänflygare. Av denna framgår bl.a. olika luftrum runt en flygplats, riskområden, begränsnings- och förbudsområden samt flyghinder. Exempelvis finns det nu många vindkraftsprojekt som gör det viktigt att kontrollera den aktuella kartan innan en färdplan upprättas, fortsätter Kristiina Wilska, planeringschef för Fintraffics flygtrafiktjänst.

Inom enheten produceras alltså olika kartor för flygningens olika faser och för olika typer av användare. Kartorna publiceras som en del av flyghandboken (AIP), som finns tillgänglig gratis på adressen www.ais.fi. Fintraffics flygtrafiktjänstenhet ansvarar för produktion av kartor för de 24 flygplatserna. För varje fält finns det mer än tio kartor, och det sammanlagda antalet kartor är cirka 400 st.

- Förutom flygrelaterade kartor ansvarar vi även för andra produkter, till exempel en förteckning i tabellform över uppställningsplatserna för flygplan, som anger var varje flygplan ska parkeras på fältet. Detta dokument visar till exempel vilken typ av beläggning som finns på en plats, vilket i sin tur bl.a. bestämmer vikten hos det flygplan som kan använda platsen, tillägger Sari Ajomaa, planeringschef hos Fintraffics flygtrafiktjänst.

Kommunikationskedjans länk mellan olika aktörer

Förutom kartprodukter ansvarar luftfartsinformationsenheten för det internationella luftfartsinformationssystemets verksamhet inom finländskt territorium. Varje land har sin egen informationsverksamhet, men globalt måste informationen tillhandahållas exakt i ett gemensamt format så att den är läsbar för de internationella systemen. Flyginformationstjänstens funktioner har varit certifierade enligt kvalitetsledningssystemet ISO 9001 i över 20 år.

- Vår uppgift är att se till att informationen är intakt och korrekt samt lämnas inom en internationellt överenskommen tidsram. I kommunikationskedjan fungerar vi som en länk som utarbetar och publicerar flyginformationsprodukter, baserade exempelvis på plats- och egenskapsinformation som tillhandahålls av flygplatsoperatören. Flygplatsoperatörerna har som grund för den egna verksamheten erhållit information från mätningar som har utförts av en lantmätare. De som utför den fortsatta förädlingen bearbetar den från oss erhållna informationen så att den lämpar sig för systemen i de egna luftfarkosterna, så att flygarna som slutanvändare kan använda informationen vid flygning, förklarar Ajomaa.

Målet är att informationsförmedlingen i framtiden ska kunna övergå från papper till att informationen redan från början erhålls i digital form och går vidare som data.

- Flygplan kan flyga säkert från ett land till ett annat när informationen är integrerad på samma sätt överallt. Det är därför viktigt att alla länder har samma information inom samma tidsram. I utvecklingsarbetet överväger vi hur nödvändig information kan inrymmas i samma informationsmodell på internationell nivå, berättar Kivelä.

Utvecklingsriktningen mot en mer datadriven och automatiserad tjänst är att i framtiden producera information som alltid är tidsaktuell för operering, så att informationen kan laddas ner och exporteras direkt till varje parts egna system. Dessutom är utveckling av datakvaliteten en viktig del av utvecklingsarbetet.

Arbetet kräver uppmärksamhet och förmåga att uppfatta helheten

Arbetet inom flyginformationstjänsten kräver noggrannhet, uppmärksamhet och god förmåga att uppfatta helheten. Dessutom är ett analytiskt grepp och kompetens inom kartframställning en fördel. Arbetet utförs i olika uppgifter, både vid mottagning och hantering av information, vid framställning av kartor och vid administration av data.

- Utöver dessa olika delområden består våra arbetsdagar av möten och utveckling av den internationella dimensionen tillsammans med de andra aktörerna i Europa. Kartorna finns redan i ett enhetligt format, men vi måste fortfarande diskutera metoder att uppnå en likartad enhetlig situation när det gäller data, fortsätter Kivelä.

- I detta arbete är det viktigt att visualisera hur alla delområden är kopplade till varandra. Dessutom är det viktigt att förstå vad det innebär att koda verkligheten till olika informationsmodeller. Det får inte finnas några konflikter i samstämmigheten mellan data, kartor och annan information, berättar Ajomaa.

Det finns inga internationellt definierade krav på utbildning för enhetens arbetsuppgifter, men personen måste ha en för jobbet kvalificerad utbildning. I flyginformationstjänsten arbetar 12 proffs med bakgrund bl.a. i arbetsuppgifter inom flygrådgivning samt universitetsstudier inom kart- och platsinformation. Enhetens verksamhetsplats är belägen på Helsingfors–Vanda flygplats, men under pandemin har arbetet också utförts smidigt på distans.

- En av de största styrkorna hos vår enhet är god laganda och att en kollega alltid får hjälp när det behövs. Det är angenämt att vara chef för en så flexibel och kompetent expertgrupp som denna, ett tack till hela personalen för detta, berömmer Suorto.

Dela