Skip to main content
Dataliikennettä

Trafikårets början var alltjämt ovanligt stillsam

Coronapandemin har fortsatt visat sig starkt i Finlands trafikmängder under årets första kvartal. Mängderna av flyg-, spår- och vägtrafik inom alla trafikformer ligger klart lägre än under motsvarande tidpunkt förra året.

Som förväntat har pandemins påverkan varit störst på flygtrafiken, där det hittills inte har synts någon återhämtning. Antalet landningar på Helsingfors–Vanda var 73 procent lägre under januari–mars än under motsvarande period ett år tidigare. Även överflygningarna i det finländska luftrummet ligger fortfarande på en låg nivå.

”Reserestriktionernas inverkan ser man starkt i flygtrafikmängderna i Finland. I det europeiska luftrummet finns det dock redan en tydlig tillväxt på vissa rutter. Eftersom flygtrafikens betydelse för Finlands tillgänglighet och ekonomi är så stor, är det viktigt att den finländska flygtrafiken, när vaccinationstäckningen förbättras, kan öppnas i minst samma takt som i övriga länder i Europa”, säger Raine Luojus, verkställande direktör för Fintraffics flygtrafiktjänst.

Inom spårtrafiken har pandemin visat sig framför allt inom fjärrtrafiken, där antalet tåg under januari–mars var nästan 20 procent lägre än under motsvarande tidsperiod 2020. Däremot har minskningen av antalet tåg inom närtrafiken varit ca 6 procent. Godstrafikmängden har i praktiken varit på samma nivå som föregående år, om hänsyn tas till effekterna av den störning på arbetsmarknaden som ägde rum under jämförelseperioden 2020.

Inom vägtrafiken har början av året varit klart stillsammare än under motsvarande period förra året. I januari har nästan 19 procent färre bilar förflyttat sig på huvudvägarna och i februari 16 procent färre än året innan. I mars däremot bröts tendensen till en liten ökning jämfört med för ett år sedan, till följd av de kraftiga rörelsebegränsningar som infördes i mars förra året. Trafiken i mars har ändå varit klart stillsammare än under ett normalt år.

”Finländarna har samvetsgrant efterlevt rörelsebegränsningarna under pandemiperioden. Samtidigt har kollapsen av resenärsmängderna i kollektivtrafiken försatt branschens tjänsteleverantörer i ekonomiska svårigheter. Eftersom 90 procent av trafikens utsläpp uppkommer genom vägtrafiken, är det viktigt att främja kollektivtrafikens funktionalitet och attraktionskraft så att kollektivtrafikens popularitet inte sjunker permanent till följd av pandemin. Digitaliseringen av trafiken erbjuder en bra möjlighet att skapa nya typer av tjänster, dvs. tjänster som förenar olika förflyttningsformer, som underlättar smidigare förflyttning för människor och varor, och minskar utsläppen, säger Pertti Korhonen, Fintraffics verkställande direktör.

Dela