Skip to main content
Autokuski, joka näyttää ikkunasta peukkua

Säker midsommartrafik: Ta hänsyn till dessa saker

Till en säker midsommartrafik hör noggrann planering av resrutten, kontroll av skicket hos bilen och en eventuell släpvagn innan resan påbörjas, och framför allt en utvilad och uppmärksam förare. På flera vägsträckor är det mer trafik än under ett vanligt veckoslut, och därför är det lämpligt att reservera tillräckligt med tid för resan.

Utresetrafiken under midsommar beräknas i år på välkänt sätt vara som livligast dagen före midsommarafton (to 24.6). Även under morgontimmarna på midsommarafton (fr 25.6) förväntas det fortfarande vara rikligt med trafik, men klart mindre än dagen innan. Toppen i returtrafiken syns för sin del på midsommarsöndagen (sö 27.6).

”Under midsommar bör man ha gott om tid för resan och framför allt förlägga den utanför tiden för utresetrafik med mest köer. Dessutom bör körrutten planeras i förväg. Exempelvis blir det sannolikt mest trängsel på vägar med vägarbeten. Trafikmängderna och medelhastigheterna på huvudvägarna samt vägarbeten kan man till exempel kontrollera i Fintraffics Trafikläget-tjänst. Det är också bra att följa de rådande väderförhållandena, som kan ses på till exempel Meteorologiska institutets webbplats, säger Eero Sauramäki, trafikchef på Fintraffics vägtrafikcentral.

Så här förutspås midsommartrafiken bete sig:

Utresetrafiken är som livligast torsdagen 24.6, men mer trafik än normalt förväntas även under fredag förmiddag och tidvis kan det fortfarande bli köbildning även då.

I Södra Finland blir utresetrafiken livligast torsdagen 24.6 från kl. 12 till 19 och längre norrut även ännu senare. Under de mest hektiska tiderna kan det uppstå köbildning i trafiken och tidvis kan hastighetsminskningar förekomma. De största trafikmängderna förekommer på riksväg 9 mellan Tammerfors och Orivesi, på riksväg 5 mellan Lusi och S:t Michel och på riksväg 4 mellan Helsingfors och Lusi.

Köer kan bildas till färjor i Åbo skärgård.

Returtrafiken infaller söndag 27.6, med början på förmiddagen, och fortsätter att vara livlig i Södra Finland fram till kl. 20–22. Köer kan förekomma främst på riksväg 4 mellan Jyväskylä och Helsingfors, på riksväg 5 mellan S:t Michel och Lusi och på riksväg 9 mellan Orivesi och Tammerfors.

Vägarbeten kan hindra trafiken

Det finns en strävan efter att minimera vägarbetenas påverkan på midsommartrafiken. Vägarbeten kan dock orsaka sänkta hastighetsbegränsningar samt ändring eller avstängning av körfält, och allt detta saktar ner trafiken.

Vägarbeten som kan hindra trafiken på huvudvägar är bland annat:

  • I huvudstadsregionen riksväg 1, 3 och 4 samt stamväg 45
  • Riksväg 7 i Borgå, anslutningen i Harabacka
  • Stamväg 51 i Sjundeå
  • Riksväg 3 i Tavastkyro
  • Riksväg 4 i Lahtis, anslutningen i Renkomäki
  • Riksväg 4, mellan Kirren och Tikkakoski
  • Riksväg 4 i Viitasaari, Hännilänsalmibron
  • Riksväg 5 i Juva, planskild trafikplats i Vemo
  • Riksväg 8, flera vägarbeten mellan Masku och Björneborg
  • Riksväg 24 mellan Lahti och Jämsä
  • Stamväg 40 i S:t Karins, anslutningarna från Ravattula, Tuulissuo och Kirismäki
  • Riksväg 4, flera vägarbeten mellan Uleåborg och Kemi

Information om pågående vägarbeten och andra störningar finns i Fintraffics Trafikläget-tjänst på adressen liikennetilanne.fintraffic.fi. Förutom vägarbeten hittar man i tjänsten störningar i vägtrafiken, trafikmängder samt laddstationer för elbilar och tankstationer för gasbilar.

Bakom ratten enbart när man är utvilad

Denna midsommar hoppas Trafikskyddet att endast förare som är i skick att köra ger sig ut på vägarna. Trafikskyddets planerare Mia Koski betonar att när man är trött eller i dåligt skick har man inget bakom ratten att göra.

”Trötthet har en lömsk effekt och kan ta över utan att be om lov. Man bör tänka på körkonditionen redan i förväg, särskilt på längre resor. En god natts sömn före resan, tillräckliga pauser och förnuftig planering av köretapperna gör resan inte bara säkrare utan också behagligare. Om tröttheten slår till mitt under resan, ta en kvarts tupplur efter en kopp kaffe så att du orkar. Man bör också beakta att exempelvis allergimediciner kan orsaka sömnighet och alkohol kan ge trötthet nästa dag, även om det inte finns kvar några promille. Även som passagerare bör man vara uppmärksam och se till att föraren inte kör uttröttad, sammanfattar Mia Koski.

Kontrollera bilens skick

Även om du har bråttom att åka för att fira midsommar, bör du använda några minuter för att kontrollera bilens skick. Tvätta bilens fönster, även på insidan, samt rengör torkarbladen med en trasa och fönsterputs.

Man bör också tänka på att under midsommarresan är bilen ofta packad fullare än normalt, dvs. att man bör kontrollera däcktrycken och öka dem till rekommendationerna för full last, eftersom ett däck med för lågt tryck lätt förlorar sidogreppet.

”Ytterligare ett tips för förare – högklassiga och rena solglasögon är en komfort- och säkerhetsutrustning i trafiken. Låt oss se till att vi ser våra medtrafikanter, både i regn och solsken”, säger Otto Lahti, ledande sakkunnig hos Transport- och kommunikationsverket Traficom.

Med släpvagn i midsommartrafiken?

I midsommartrafiken ses också person- och skåpbilar som släpvagnsdragare. Den livliga försäljningen av båtar förebådar också båttrailertransporter. Om du ger dig ut i trafiken med släpvagn, var särskilt uppmärksam på släpvagnens skick och korrekt lastning innan du påbörjar resan. Kom också ihåg en säker situationshastighet och kör med förutseende i midsommartrafiken.

”I tät trafik ska man köra lugnt med släpvagn och undvika plötsliga rörelser. Dimensionera din körhastighet bland annat efter din körerfarenhet, släpvagnens skick samt kombinationens lastning och vikt. Kom ihåg att för så kallade lätta släpvagnar, vilkas totalvikt är högst 750 kg, är högsta tillåtna hastighet 100 km/h även i tomt tillstånd. För tyngre släp med en totalvikt på högst 3 500 kg är högsta tillåtna hastighet 80 km/h”, påminner polisinspektör Kari Onninen.

Minneslista för den som ger sig ut i trafiken med släpvagn:

Körkortskrav och högsta tillåtna släpvagnsvikt

  • Det är en bra idé att som förare sätta den mest erfarna i gruppen, med rättigheter att dra släpvagn.
  • När det gäller ett fordon som drar en kombination ska det säkerställas att vagnen kan dras med den aktuella bilen. Information om detta hittar man i bilens registreringsbevis eller i Traficoms online-tjänst Mina ärenden.

Kontroll av släpvagnens skick

  • Kontrollen av släpvagnens skick börjar med en säkerställning av däckens skick och korrekt lufttryck.
  • I trafiktillsynen ser man också ofta släpvagnar med felaktigt ljus. Kontrollera alltså före resan att alla lampor och körriktningsvisare på släpvagnen fungerar.
  • Se dessutom alltid till att släpvagnens låsning på dragkroken håller, att en eventuell säkerhetskedja är fastsatt och att stödhjulet är upplyft.

Lastning av släpvagn

  • Lasten ska säkras, till exempel genom fastsättning med spännband, även vid användning av släpvagn med kåpa. Vid trafik med öppen vagn ska du se till att praktiskt taget allt löst gods är fastspänt och att en eventuellt dammande last är täckt.
  • Släpvagnens lastning påbörjas framifrån så att tyngdpunkten bibehålls så lågt och i mitten som möjligt. De tyngsta föremålen placeras ovanför axeln och slutligen spänns lasten fast ordentligt. Kultrycket får vara högst 10 % av släpvagnens tillåtna vikt för axlarna (för lätt släpvagn i kategori O1, 750 kg, alltså högst 75 kg).

Övrig lastning

  • Inom gränserna för fordonets eller fordonskombinationens tillåtna längd får lasten nå ut högst en meter framför fordonet och baktill högst två meter utanför fordonets yttersta del. Redan en meters utstick bakåt måste dock märkas med en röd eller rödgul märkflagga. I sidled får lasten inte nå ut utanför lämmarna eller lastutrymmet.

Säker midsommartrafik!

Dela