Skip to main content

I framtiden kommer mer service att fås ur en enda applikation inom flygområdet

Det är bevisat att effektiviteten hos Finlands flygvägar är av toppklass i Europa. Med hjälp av digitaliseringen inom luftfarten kommer dock verksamheten att utvecklas till att bli ännu effektivare i framtiden. I vilken utvecklingsfas befinner sig digitaliseringen av luftfarten? Vilka fördelar kommer detta att medföra för flygtrafikanterna i framtiden?

Allt som är väsentligt för flygningens del samlas under samma applikation

Digital information har redan under lång tid funnits tillgänglig inom flygindustrin, men har hittills inte strukturerats centralt på en plats. Fintraffics mål är att skapa en applikation och ett användargränssnitt där piloten eller någon annan person med anknytning till en flygning kan få mer service från samma plats.

- I utvecklingsarbetet satsas inte bara på applikationens användarvänlighet och säkerhet, utan också på dess visuella egenskaper, vilket hjälper de som verkar inom flyget att bättre förstå viktig information, berättar Pasi Nikama, Fintraffics direktör för flygtrafiktjänsten.

Med applikationen kommer till exempel väderinformation, flygplatstjänster och öppettider samt eventuellt underhållsarbeten på flygplatser och exceptionella situationer som påverkar flygning, att i framtiden finnas på samma plats i realtid. Piloten kan också kontrollera luftrumsbokningsinformation i applikationen med hjälp av en digital karta, så att vid flygning kan väljas en säker rutt till exempel på avstånd från militärövningsområden.

Det finns anledning att upprätta en färdplan, även om det inte är obligatoriskt

Fintraffics flygtrafiktjänst ansvarar för administreringen av luftrumsanvändningen i Finland samt för flygvägs- och flygtrafiktjänsterna på 22 flygplatser. I flygtrafiktjänsten säkerställs att flygkaptenen får landningstillstånd på ett säkert sätt, och att radar, navigationsutrustningar och radioutrustningar i flygplatsmiljön underhålls. För att säkerställa flygtrafiktjänstens verksamhet ansvarar Fintraffic vid behov också för driftsättning och underhåll av system som är nödvändiga i verksamheten, enligt internationella standarder.

- Alla flygare är kunder hos flygtrafiktjänsten. För att flyga i kontrollerat luftrum krävs tillstånd från flygledningen, men flygverksamhet kan också bedrivas på andra platser. Att flyga i oövervakat luftrum är friare, men en färdplan bör ändå upprättas för det egna flygplanet, så att även flygräddningstjänster kan tillhandahållas vid behov, påminner Nikama.

Den applikation som är under utveckling gör det enklare att upprätta en färdplan, eftersom planen kan skickas till rätt plats direkt via applikationen. Därigenom behöver flygarna inte längre ringa ett separat samtal till flygtrafiktjänsten för att fråga om planen har kommit fram och blivit godkänd. I framtiden kommer man att i applikationen kunna fylla i all information som ingår i färdplanen, till exempel rutt, klockslag, flyghöjder och information om flygplanet.

Drönare måste nu registreras i myndighetens register

Från och med början av 2021 ska alla obemannade luftfarkoster som väger mer än 250 gram, det vill säga drönare, registreras hos Transport- och kommunikationsverket Traficom. Även drönare som väger mindre än 250 gram ska registreras om det i dem finns bl.a. kamerautrustning. I Finland finns det uppskattningsvis ca 50 000 drönare som omfattas av de nya reglerna.

Det handlar om en EU-förordning vars mål är att säkerställa säkerheten i den växande obemannade luftfarten och i den ordinarie flygtrafiken. Fintraffic har i samarbete med Traficom skapat en registreringstjänst för drönaranvändare, där både proffs och amatörpiloter kan registrera sig i myndighetens register på lagstadgat sätt. I tjänsten är det möjligt att registrera sig, anmäla sig till tentamen samt utföra ändringar i den egna informationen som redan finns i registret.

- Målet är att senare utveckla Fintraffics portal till en handelsplats för drönaranvändare, där användare till exempel kan se en luftlägesbild och få mer än flygrådgivningstjänster, säger Nikama.

Mer information: https://skynavx.fi/

Digitaliseringen av luftfarten är en välkommen men långvarig process

Särskilt för den yngre generationens flygare är digitalisering en välbekant sak där digitaliseringen av luftfarten är en naturlig del. Förändringen har dock mottagits väl även i den äldre användarbasen, eftersom digitaliseringen underlättar och påskyndar flygrelaterade funktioner.

- Med hjälp av digitalisering kan en tids- och platsoberoende applikation skapas, med vilken till exempel en pilot på ett sjöflygplan smidigt kan upprätta en färdplan före start från bryggänden, säger Nikama.

Fintraffic arbetar för att tillhandahålla bättre tjänster och i realtid till luftrummets användare, med målet att tillhandahålla världens bästa luftrumskontroll, flygtrafikledning och trafikinformation. Digitaliseringen av flyget är en viktig del av denna vision. Med digitaliseringen kommer den på samma plats samlade informationen att ge en jämlik information i realtid till alla flygare, vilket gör att säkerheten i hela luftrummet ökas.

- Inom området luftfart och flygtrafiktjänst är utveckling av nya procedurer och plattformar en långvarig process, eftersom detta som ett säkerhetskritiskt område kräver att funktionerna hos nya saker är fullständigt säkra innan de tas i bruk. Vi har dock fått en bra start och jag tror att digitaliseringen kommer att utveckla branschen positivt under de kommande åren, sammanfattar Nikama.

Sommarmånaderna är småflygets gyllene tid, när småflygplan av olika typ, segelflygare, filmande drönare och ibland till och med luftballonger kan iakttas med kikare på himlen.

 

Dela