Pandemin och till denna relaterade begränsningar visar sig fortfarande i trafikvolymerna inom alla trafikformer. Jämfört med perioden före pandemin har de minsta trafikvolymerna fortfarande varit inom luftfarten, men även i väg-, sjö- och järnvägstrafiken har det varit tystare än vanligt under årets andra kvartal (4–6/2021). En tillväxt syns dock bland annat i vägtrafiken, järnvägens fjärr- och godstransporter samt antalet överflygningar.
”Pandemin har haft stor påverkan på trafikområdet över hela världen, även i Finland. Till följd av pandemin har företagens ekonomiska situation och möjligheterna att utveckla tjänster försämrats. För att mobilitets- och transportkedjorna ska kunna utvecklas väl även under de kommande åren är det centralt att öka digitaliseringstakten inom området och förmågan att utnyttja data för att förbättra kundupplevelsen och effektiviteten, samt för att minska utsläppen. Hos Fintraffic vill vi arbeta för att hela trafikområdet ska uppnå ny tillväxt och ur en rättvis dataekonomi med sina ännu bättre tjänster få en ny konkurrensfördel”, säger Pertti Korhonen, Fintraffics verkställande direktör.
Överflygningarna ökar i de finska luftrummet
Flygtrafiken har försiktigt blivit livligare under våren och försommaren. Den största ökningen har skett inom trafik som flyger över Finland, och som för närvarande är ungefär hälften av nivån före pandemin. I juni har antalet överflygningar varit på sin högsta nivå under pandemitiden. Antalet flygningar till finska flygplatser har också ökat något, men är fortfarande på en cirka 75 procent lägre nivå än före pandemin.
”Ökningen av överflygningarna innebär att i Europa har flygtrafikens återhämtning börjat. Detta återspeglas också genom att olika flygbolag har aviserat öppnanden av nya rutter i Finland under resten av året. Hittills har flygtrafiken återhämtat sig snabbare i många andra länder än i Finland. Det är därför viktigt att Finland utvecklar sina egna hälsosäkra inreserutiner i samma takt som andra länder i Europa. Efter en utdragen kris befinner sig flygtrafikens marknader i en omfördelning. Det är en nationell uppgift att se till att det finländska klustret inom området fortsätter att ha framgång och kan förse Finland med heltäckande flygförbindelser”, konstaterar Raine Luojus, verkställande direktör för Fintraffics flygtrafiktjänst.
Fintraffic tillhandahåller flygtrafiktjänster både till flygplatser och till flygbolag vars flygningar går genom finländskt luftrum.
Vägtrafiken har piggnat till från föregående år
Trafikvolymerna på landsvägarna har ökat under första halvåret jämfört med motsvarande period för ett år sedan. Under januari–juni var tillväxten 2,5 procent från föregående år, då trafiken låg på normala nivåer fram till pandemiperiodens början i mars 2020. En särskilt kraftig tillväxt sågs i april i år, då trafiken (lätta fordon) var hela 35 procent högre än under samma period året innan. För de tunga fordonens del har förändringarna varit måttligare.
Trots ökningen är trafiken fortfarande lägre än 2019 före pandemiperioden, då trafiken under april till juni var cirka 5–10 procent högre än i år.
”Före pandemin har trafikvolymerna i Finland årligen ökat med en genomsnittlig årstakt av cirka 2 procent. Det är möjligt att pandemin kommer att förändra finländarnas rörlighet permanent bland annat på grund av tillväxten av distansarbete och näthandel”, säger Aapo Anderson, verkställande direktör för Fintraffics vägtrafikstyrning.
Vägtrafikens totala landskapsspecifika trafikvolymer har samlats in från Fintraffics automatiska mätpunkter för vägtrafikstyrning (LAM-punkter).
Godstransporterna på järnväg ökar
Järnvägstrafikens betydelse för godstransporterna ökar. Under andra kvartalet 2020 har antalet godståg passerat nivåerna både för 2020 och 2019.
Inom persontrafiken är effekterna av pandemin fortfarande tydligt synliga, eftersom antalet tågresenärer är klart mindre än vanligt. Antalet fjärrtåg under april–juni var dock nästan 10 procent större än under motsvarande tidsperiod år 2020.
”Volymerna inom passagerartrafiken lider fortfarande av coronapandemin och rörligheten har inte återgått till nivåerna före pandemin. Godstrafiken på järnväg ökar däremot. Sedan början av året har betydande utvecklings- och renoveringsprojekt genomförts på järnvägsnätet, och dessa kommer att fortsätta att vara livliga under hela sommarsäsongen. Järnvägsarbeten har påverkan på tågens punktlighet”, berättar Sanna Järvenpää, operativ chef för Fintraffics järnvägstrafikstyrning.
Transporterna inom sjötrafiken ett livsvillkor för Finland
Sjötrafiken är av stor betydelse för Finland, eftersom den största delen av utrikeshandeln går med fartyg. Det har inte skett några större förändringar i godstrafikvolymerna till följd av pandemin, utan transporterna har fungerat bra och under exceptionella omständigheter säkerställt Finlands försörjningstrygghet och samhällets funktion.
Passagerartrafikens volymer återspeglas dock fortfarande i fartygstrafikens totalvolymer. Under senare tid har persontrafiken piggnat till när rederierna har öppnat passagerartrafikens rutter på nytt. Tills vidare är internationella kryssningsfartyg i praktiken borta från Finska viken.
Läs om järnvägs- och vägtrafikens trafikvolymer: https://www.fintraffic.fi/fi/fintraffic/liikennemaarat
Läs också:
https://www.fintraffic.fi/fi/uutiset/liikenteen-alkuvuosi-oli-yha-poikkeuksellisen-hiljainen
Mer information och intervjuförfrågningar:
kommunikationschef Saara Salaja, Fintraffic, tel. 050 414 2734