Skip to main content

Vet du hur säkrare och effektivare järnvägar utvecklas för framtiden?

Hur kommer Finlands järnvägar att se ut i framtiden, och hur kan vi alltid ligga steget före för att möta trafikens föränderliga behov? Hur kan man inom järnvägen möta de förändringar som autonom trafik medför och betjäna användarna ännu effektivare? Lösningar på bland annat dessa frågor utvecklas hos Fintraffic Järnväg.

Utvecklingsarbetet är indelat i tre huvudteman: utveckling av människor och kompetens, utveckling av tekniska system samt utveckling av verksamhetslokaler och arbetsmiljö. Utvecklingsarbetet utförs ur olika perspektiv i många olika team. Bland projektmålen har starkt lyfts fram i synnerhet utökning av automationen i trafikkontrollen, skapande av förutsättningar för platsoberoende och dynamisk trafikkontroll samt utnyttjande av data vid utvecklingen.

- Oavsett olika perspektiv och ingångsvinklar är kärnan i allt vårt utvecklingsarbete vår vision om den säkraste, smidigaste och mest miljövänliga järnvägstrafiken i världen, säger Timo Nieminen, utvecklingschef hos Fintraffic Järnväg.

Utvecklingsarbetet utförs i projekt och agilt som en del av vardagen

Två utvecklingsmodeller används i järnvägstrafikens utvecklingsarbete. Den mer traditionella vattenfallsmodellen utnyttjas i projekt i vilka utvecklas välbekanta och existerande saker som har gjorts tidigare. Bland dessa finns livscykeluppdateringar för befintliga system med tydliga definitioner av det som behöver förnyas i systemet.

- Ett bra exempel på modellen med mer traditionellt utvecklingsarbete är utveckling av fjärrstyrningen på bannätet. Denna utvecklingsmetod passar utmärkt för vissa typer av projekt, även om jag tror att andelen agil utveckling kommer att öka mer i framtiden i takt med förändrade behov, funderar Nieminen.

Snabbt förnyad teknologi och utveckling av automation kommer att av järnvägarna i framtiden kräva helt nya verksamhetsmodeller och teknik. Dessa nya behov är mer krävande att kartlägga i förväg, eftersom behoven i många fall förändras längs vägen. Till dessa projekt utnyttjas en modell för agil utveckling, där utvecklingsriktningen lättare kan finjusteras längs vägen.

- Den agila utvecklingsmodellen används till exempel i utveckling med anknytning till data och analys, eftersom den är anpassningsbar och stödjer lärande av nytt. Ett annat bra exempel är utvecklingsprojektet för dynamisk trafikkontroll. Vi har en långsiktig färdplan som vi alltid har i tankarna i olika skeden av agila utvecklingsprojekt, inleder Nieminen.

Allt utvecklingsarbete hos Fintraffic Järnväg bedrivs inte i utvecklingsprojekt, utan är en del av vardagen i hela organisationen. Utvecklingsarbete bedrivs mångsidigt i vardagen, till exempel inom mindre eller enskilda team vid sidan av annat arbete. Då kan fokus för utvecklingsarbetet till exempel vara det aktuella teamets egna handlingssätt.

I utvecklingsarbetet för dynamisk trafikkontroll fokuseras på teamets betydelse

Med dynamisk trafikkontroll avses platsoberoende trafikkontroll i realtid, med målet att öka effektiviteten och flexibiliteten i kontrollen av arbetet, att öka säkerheten och säkerställa att rätt antal faktorer finns på plats vid rätt tidpunkt.

- Dynamisk trafikkontroll handlar inte enbart om system, utan om hela vår verksamhet och våra verksamhetsmodeller. Behovet av förnyelse har identifierats redan för flera år sedan, vilket haft till följd att vi genom omfattande utredningsarbete har kartlagt nuläget för järnvägstrafiken med dess utvecklingsmål, berättar Leila Toivakka, utvecklingschef för Fintraffic Järnvägs PMO-verksamhet.

Teamarbete har blivit ett kärntema i utvecklingsprojektet för dynamisk trafikkontroll, eftersom trafikstyrningen för närvarande är mycket individuellt orienterad. I utvecklingsarbetet strävar man efter att hitta nya verksamhetsmodeller ur perspektiven effektivare samarbete i teamet, att orka i arbetet och att arbeta tillsammans. Även kommunikationen mellan olika projekt är en viktig del av dynamisk trafikkontroll.

Tekniken utgör en deltagande part genom arbetsverktygen. I förstudien för dynamisk trafikkontroll konstaterades att det i detta skede inte finns några större förändringsbehov när det gäller systemen, så länge de stöder försöken med nya verksamhetsmodeller. Behovet av att dela data mellan olika system har dock identifierats eftersom det främjar byggandet av en lägesbild av trafiken i realtid.

- Vårt mål är ett ännu säkrare, smidigare och mer kundorienterat sätt att hantera trafiken. De nya verksamhetsmodellerna kommer att testas genom praktiska försök för att säkerställa att riktningen är korrekt. Försök, testning, analys och observation är i centrum för vårt utvecklingsarbete, berättar Toivakka.

I början ligger fokus för utvecklingsarbetet för dynamisk trafikkontroll på trafikstyrningen och driftscentralen. Under utveckling är till exempel inriktningsmodeller relaterade till trafikstyrning, saker med anknytning till skiftets början och slut samt uppkomsten av team. Utredningsarbetet har nyligen slutförts och de första stegen i försöken är planerade. Snart får vi möjlighet att testa de första nya verksamhetsmodellerna i praktiken.

Parkettplats i kärnan av den föränderliga trafiksektorn

Fintraffic verkar i kärnan av den föränderliga trafiksektorn och arbetar i riktning mot bättre informationsdelning och en trafiklägesbild i realtid. Att samla data från Finlands trafiknät på en plats är en av hörnstenarna i utvecklingsarbetet. Både egna experter och samarbetspartner används i utvecklingsarbetet. Antalet människor som arbetar I utvecklingsteamen varierar från några få personer upp till femtio. Ett par hundra personer har redan arbetat med Digispår-projektet, som finns med bland de nationella trafikprojekten.

- Vi har några verkligt intressanta arbetsuppgifter att erbjuda inom järnvägstrafiken. Fintraffic är en parkettplats att arbeta på om man är intresserad av föränderlig teknik och trafikområdet, tipsar Nieminen.

Våra kunders behov kommer att vara annorlunda om fem år än de är nu. Information och trender från den övriga världen förutspår till exempel att införande av autonoma fordon blir en större del av vardagen. Förberedelser för dessa föränderliga behov görs redan nu. Allt utvecklingsarbete hos Fintraffic Järnväg smälter samman sömlöst – utan framgång i det kortsiktiga utvecklingsarbetet kan man inte heller lyckas i långsiktiga visioner.

- Som kompass i utvecklingsarbetet fungerar en vision om hur trafikkontrollen i Finland kommer att se ut år 2030. Detta är en lång väg som inte är färdigtuggad. Nu är det dags att utmana, experimentera och utvecklas djärvt tillsammans, för ingen kan utföra det här ensam, sammanfattar Toivakka.

Dela