Skip to main content

Vet du hur fyrverkerier och lasrar påverkar flygtrafikens säkerhet?

Det nya året närmar sig och det gör diskussionen om fyrverkerier aktuell. Vid sidan av fyrverkerierna har även olika lasershower och upplysta drönaruppvisningar i snabb takt blivit vanligare under de senaste åren. Alla dessa visuella upplevelser på himlen påverkar flygtrafikens säkerhet. Vilka säkerhetsrisker medför fyrverkerier och lasrar för flygtrafiken?

Konsumenter kan avfyra fyrverkeripjäser på nyårsafton mellan klockan 18.00 och 02.00 utan särskild anmälan. Det är också tillåtet att skjuta fyrverkeripjäser utan anmälan om den lokala räddningsmyndigheten har tillåtit att fyrverkeripjäser används vid en viss tidpunkt utan anmälan. Sådana undantag förekommer till exempel under det sista veckoslutet i augusti, då man i synnerhet i kustregionen firar avslutningen av villasäsongen och venetiansk afton. Om publik deltar i tillställningen och det således inte är fråga om en privat tillställning, ska en anmälan om fyrverkeriet göras till polisen.
 
Professionell fyrverkeriverksamhet kräver tillstånd, eftersom professionella har tillgång till effektivare fyrverkeripjäser och lasrar som medför högre säkerhetsrisker. Den största risken med fyrverkerier med tanke på flygtrafiken ligger i att de tillfälligt kan blända eller förblinda en pilot, vilket försämrar flygprestationen. 

- Fyrverkeripjäser som skjuts upp av konsumenter når i allmänhet inte flyghöjd på samma sätt som fyrverkerier som används av professionella, om de inte skjuts upp alldeles i närheten av en flygplats, men till exempel läkar- och räddningshelikoptrar flyger ofta på lägre höjder än övrig luftfart. På samma sätt som man inte får sikta på en bil eller en person med fyrverkerier får man inte heller sikta på farkoster som flyger i luften, säger expert Jorma Tonteri vid Fintraffics flygtrafiktjänst.

Numera informerar medierna om fyrverkerier och om områden där det är förbjudet att skjuta fyrverkeripjäser. Det brukar finnas information i städernas lokala nyheter för den som vill använda fyrverkeripjäser på ett ansvarsfullt sätt. För att säkerställa ett säkert årsskifte är det också bra för konsumenterna att komma ihåg Tukes anvisningar om säkra fyrverkerier.

Även lågeffektlaser kan orsaka farliga situationer för flygtrafiken

Att lysa med laser upp i luften är ingen lek, utan en allvarlig sak som kan orsaka permanenta ögonskador hos piloter och kan ha straffrättsliga påföljder. Den typ av lasrar som används av professionella vid utomhusevenemang kan nå upp till tio kilometer bort, men även svagare lasrar som används av konsumenter kan äventyra flygtrafiken genom att blända en pilot. 

- Tyvärr får vi ofta rapporter från piloter om laserstörningar. I enlighet med våra anvisningar ringer vi från flygtrafiktjänstenheterna till nödcentralen för att rapportera om anmälningarna, och vi påminner piloterna om att de kan polisanmäla störningarna. Finlands luftfartslag förbjuder nämligen all verksamhet som äventyrar flygtrafiken. I den egna verksamheten är det också bra att komma ihåg att det kan förekomma flygtrafik även på andra ställen än i närheten av flygplatser. Det är alltså skäl att alltid aktivt observera luftrummet när man bedriver verksamhet som kan påverka luftfartens säkerhet, påminner Stina Andersson som är biträdande direktör vid Fintraffics flygtrafiktjänst.

Professionella lasershower kräver att åtgärder vidtas på förhand av både Strålsäkerhetscentralen och Fintraffics flygtrafiktjänst. Varje lasershow som riktas ut i atmosfären bedöms för att trygga luftfartens säkerhet. Åtgärderna kan till exempel bestå av ett NOTAM-meddelande om laser till luftrumsanvändare eller en separat operativ anvisning till den flygtrafiktjänstenhet i vars närhet lasershowen sker. Man informerar också till exempel läkarhelikoptrar och Gränsbevakningsväsendet om shower och samordnar förfaranden för att kunna avbryta lasershowen om ett räddningsuppdrag ska utföras i det aktuella området.

- Det är viktigt att informationen om professionella lasershower skickas till flygtrafiktjänsten i tillräckligt god tid – gärna tio veckor men senast en månad före det planerade evenemanget. Då har man tillräckligt med tid för att bedöma de säkerhetsåtgärder som evenemanget förutsätter. Evenemangsarrangören är skyldig att meddela oss om lasershower, medan informationen om fyrverkeriuppvisningar i närheten av flygplatser förmedlas till oss via de myndigheter som behandlat anmälningarna, fortsätter Andersson.

Med önskan om ett tryggt årsskifte och ett gott nytt år!

Anvisningar för säker användning av fyrverkerier (Tukes): https://tukes.fi/sv/hem-och-fritid/anvisningar-for-fyrverkerier

Traficoms luftrumsapplikation: https://eservices.traficom.fi/Ilmatilasovellus/

Dela