Skip to main content
Tieliikennekeskuksen näyttöjä ja päivystys

Undersökning av trafikanttillfredsställelse: Finländarnas tillfredsställelse med trafikinformationen har ökat

Finländarnas tillfredsställelse med trafikinformationen har ökat. Detta framgår av resultaten av den nyligen avslutade undersökningen av trafikanttillfredsställelse, enligt vilken privatbilisternas tillfredsställelse med informationen om väglags- och trafikförhållandena på huvudvägarna har ökat med 15 %-enheter och yrkesförarnas med rentav 21 %-enheter jämfört med föregående år.

Resultaten av den årliga trafikantundersökningen har färdigställts. Trafikledsverkets undersökning av trafiktillfredsställelse genomfördes 25.1–7.3.2021 och besvarades i hela landet av mer än 8 300 privatpersoner och 1 300 yrkesförare.

Syftet med undersökningen är att årligen samla in information om erfarenheter och åsikter gällande landsvägar av privatpersoner och representanter för den tunga trafiken. I undersökningen utredde man också hur Trafikledsverkets servicepartner Fintraffic lyckats med trafikinformationen och med samtal till Vägtrafikantlinjen. I undersökningen uppmättes dessutom trafikanternas tillfredsställelse med informationen på de variabla hastighetsbegränsningsmärkena som styrs av Fintraffics vägtrafikcentrum.

”Fintraffics vägtrafikstyrning sörjer för säker och smidig trafik på landsvägarna. Grunden för hela vår verksamhet är att vi fortlöpande har tillgång till en lägesbild av trafiken i realtid. Detta produceras för oss av bland annat 20 000 trafiklednings- samt väglags- och väderanordningar på huvudvägar och i tunnlar. Vi arbetar för säker trafik genom allt mellan planering och genomförande av tekniska system och produktion av vägvädersinformation i hela kedjan samt fortlöpande uppföljning av trafiken. Det har varit en glädje att märka att resultatet av vårt arbete syns så här positivt också bland trafikanterna, där vårt arbete konkretiseras som smidig och säker trafik”, säger Riku Suursalmi, operativ direktör vid Fintraffics vägtrafikstyrning.

För frågorna i Trafikledsverkets undersökning av trafikanttillfredsställelse användes en skala på 1–5 så att antalet svarsalternativ var 5: "Mycket nöjd", 4: "Nöjd", 3: "Varken nöjd eller missnöjd", 2: "Missnöjd", 1: "Mycket missnöjd".

Tillfredsställelsen med Fintraffics trafikinformation ökar

Privatpersoner och yrkesförare var till största delen nöjda med Fintraffics trafikinformation.

Fintraffics vägtrafikcentral skickar årligen ut 10 000 trafikmeddelanden till olika kommunikationskanaler, bland annat olika medier och kanaler i sociala medier. Trafikmeddelanden förmedlas också i tjänsten Trafikläget och i ett öppet gränssnitt i Digitraffic för användning av programutvecklare av olika tjänster. Den information som Fintraffic producerar syns dessutom bland annat i bilarnas navigatorer och i internationella karttjänster.

I år var så många som 64 % av privatpersonerna nöjda eller mycket nöjda med informationen om väglags- och trafikförhållandena på huvudvägarna (2020: 49 %) och upp till 70 % av de tillfrågade var nöjda med informationen om trafikstörningar. På motsvarande sätt var endast 7 % missnöjda med informationen om väglags- och trafikförhållanden (2020: 15 %) och trafikstörningar (t.ex. olyckor) 6 % på huvudvägarna.

Av yrkesförarna var i år så många som 64 % nöjda eller mycket nöjda med informationen om väglags- och trafikförhållandena (2020: 43 %) och 51 % av de tillfrågade var nöjda med informationen om trafikstörningar på huvudvägarna. Endast 7 % var missnöjda med informationen om väglags- och trafikförhållanden (2020: 20 %) och 13 % med informationen om trafikstörningar (t.ex. olyckor) på huvudvägarna.

Medelbetyget på svaren på informationen om väglags- och trafikförhållanden på huvudvägarna var 3,64 (3,35) för privatpersoner och 3,62 (3,20) för yrkesförare. En fråga om informationen om trafikstörningar (bl.a. olyckor) ingick för första gången, och där var medelbetyget på svaren 3,75 för privatpersoner och 3,40 för yrkesförare.

Variabla hastighetsbegränsningsmärken – majoriteten av de tillfrågade ansåg att hastighetsgränserna för vintertid är lämpliga

I undersökningen ingick nu för första gången en fråga om hur nöjda deltagarna i undersökningen varit med den hastighetsbegränsning som hastighetsbegränsningsmärkena visar.

De variabla hastighetsbegränsningarna styrs av Fintraffics vägtrafikcentrum, där de hastighetsbegränsningar som används påverkas av olika trafik- och vädersituationer.

Majoriteten av de tillfrågade ansåg att hastighetsgränserna för vintertid var lämpliga – 78 % av privatpersonerna och 64 % av yrkesförarna var nöjda med den hastighetsbegränsning som de variabla hastighetsbegränsningsmärkena visar i förhållande till de rådande körförhållandena.

Det genomsnittliga betyget på svaren var rentav 3,88 för privatpersoner och 3,59 för den tunga trafiken.

Tre av fem privatbilister är nöjda med de tjänster som Fintraffics Vägtrafikantlinje erbjuder

I undersökningen av trafikanttillfredsställelse kartlades även hur nöjda vägtrafikanterna har varit med de tjänster som Vägtrafikantlinjen erbjudit.  

Vägtrafikantlinjen är en anmälningskanal 24/7 som vägtrafikanter kan ringa vid akuta problem som äventyrar väganvändningen. Varje år besvarar Finntraffics vägtrafikcentral närmare 73 000 samtal och de mottagna trafikantanmälningarna förmedlas till underhållsentreprenören i området för vidare åtgärder.

I fråga om tillfredsställelse med Vägtrafikantlinjen ställdes frågan "Hur nöjd har ni varit med den betjäning ni har fått från Vägtrafikantlinjen (t.ex. svarstid, expertis)? Av de privatpersoner som gav respons uppgav tre av fem (58 %) att de är nöjda med den service som Vägtrafikantlinjen gett. Andelen missnöjda var 21 %. Bland de tillfrågade inom den tunga trafiken var motsvarande siffror 47 % och 27 %.

Medelbetyget på svaren var 3,44 för privatpersoner och 3,17 för den tunga trafiken. Av de tillfrågade som deltog i undersökningen hade drygt 500 privatpersoner (5 % av de tillfrågade) och 360 inom den tunga trafiken (28 % av de tillfrågade) ringt Vägtrafikantlinjen.

 

Trafikledsverket fungerar som beställare av de tjänster som Fintraffic producerar inom vägtrafikledningen. Läs hela rapporten från Trafikledsverket på Trafikledsverkets webbplats: Trafikledsverkets undersökning av trafikanttillfredsställelse Riksomfattande rapport – Vintern 2021.

Dela