De variabla hastighetsmärkena på landsvägarna reagerar på väder- och trafiksituationen och bidrar till exempel till att minska trafikstockningarna framför, logistikens smidighet och trafikutsläppen. Längs huvudvägarna i Finland finns hundratals elektroniska variabla hastighetsmärken - vet du hur deras teknik fungerar och varifrån hastigheterna styrs?
Av godstrafiken går 63 procent och av passagerartrafiken 90 procent på gummihjul. På vägarna rör sig tiotusentals fordon per dygn. Många saker måste falla på plats så att denna massiva fordonstrafik kan röra sig så säkert och så smidigt som möjligt på landsvägarna. Variabla hastighetsmärken är en del av vårt lands vägtelematik som säkerställer säkerheten och smidigheten i landsvägstrafiken.
– Vi styr de variabla hastighetsmärkena från Fintraffics vägtrafikcentraler, där vi vid behov sänker hastigheterna på de livligt trafikerade vägavsnitten om trafiksituationen eller väglaget kräver det. Till exempel försämrat väglag, olyckor, hinder eller djur på vägen samt förändringar i trafikflödets hastighet kan påverka ändringen av hastighetsbegränsningarna. Ibland sänks hastigheterna proaktivt redan före trafikstockningarna. Sänkningen av hastigheten stöder säkerheten även i olyckssituationer samt under vägunderhålls- och vägservicearbeten. Orsaken till sänkningen av hastigheten är inte nödvändigtvis alltid synlig för bilisterna på vägen, men hastighetsbegränsningen måste ändå följas, berättar trafikcentralschef Kari Tarkki vid Fintraffics vägtrafikstyrning.
Variabla hastighetsmärken styrs från Fintraffics vägtrafikcentraler
Trafiksäkerheten på landsvägarna i Finland säkerställs genom att i stor utsträckning utnyttja teknologi och digitalisering och med ett dagligt samspel mellan tusentals apparater. De första variabla hastighetsmärkena togs i bruk i Finland i början av 1990-talet, men på grund av kostnaderna för byggande och underhåll samt den snabbt föråldrande tekniken genomförs de numera endast på objekt där de har den största inverkan på trafiksäkerheten och smidigheten i trafiken.
– Sådana objekt är i regel livligt trafikerade huvud- och regionvägar samt infartsleder till stora städer med särskilt stor olycksrisk eller betydande trafikstockningar. För enhetlighetens skull genomförs variabla hastighetsmärken i huvudsak på längre vägavsnitt med hjälp av flera märken, förklarar Tarkki.
Variabla hastighetsmärken styrs från Fintraffics vägtrafikcentraler. Tack vare den automatiska styrningen med maskinell intelligens producerar smarta trafikstyrningssystem verksamhetsförslag utifrån observationer av utrustning i terrängen.
– I praktiken innebär detta att maskinell intelligens automatiskt skapar förslag på vad som enligt data från utrustningen i terrängen skulle vara en lämplig hastighet i varje situation. Styrsystemet övervakas och styrs av en trafikoperatör vid vägtrafikcentralen som säkerställer systemets förslag och godkänner eller avslår det, säger Tarkki.