Skip to main content
Liikennepäivystäjä Marko Lassila tietokoneella

Trafikinformation syftar till säker och ännu smidigare vägtrafik

Har du någonsin funderat över hur elektroniska varningstavlor längs vägarna alltid vet att varna för halka på vägarna eller trängsel längre fram? Eller hur det på skyltar med variabla hastighetsbegränsningar omedelbart dyker upp sänkta hastighetsgränser i en olyckssituation? Eller varifrån radio, tidningar och tv får sin information om trafikflödet under storhelgerna eller om andra avvikelsesituationer?

I Finland finns det gott om landsvägar och körda kilometer. Det finns upp till 78 000 kilometer landsvägar, och på dessa körs det närmare 36 000 miljoner kilometer varje år. För att trafiken på våra huvudvägar ska flyta så säkert som möjligt arbetas det dygnet runt med trafikinformation i Fintraffics vägtrafikcentral. Men vad ingår i arbetsuppgifterna för Fintraffics vägtrafikcentral, som är igång 24/7/365? Du får möjlighet till en inblick nu när trafikoperatör Marko Lassi i Fintraffics vägtrafikcentral intervjuas.

Säker förflyttning styrs med olika typer av teknik

Under 2020 rörde sig i genomsnitt 1 265 bilar per dygn på Finlands landsvägar, av vilka Nylands andel var i genomsnitt 4 575 bilar per dygn, Egentliga Tavastlands andel var 1 843 bilar och Päijänne-Tavastlands andel var 1 712 bilar per dygn/km. Även för dessa körda kilometer har säkerheten och smidigheten säkerställts i vägtrafikcentralen.

- I Fintraffics vägtrafikcentrals verksamhet utgår allt från en lägesbild i realtid. Denna får vi inte bara från våra partner och trafikanterna, utan också som en kontinuerlig inmatning som produceras av telematiken utefter vägarna. Totalt ger oss cirka 20 000 trafikkontrolls-, väglags- och väderutrustningar puffdata i realtid från alla huvudleder i Finland. Längs vägnätet finns till exempel olika typer av sensorer som mäter trafikvolymer och hastighet, samt snö- och issituationen på vägbanan. Dessutom samlar vägväderstationer in väderobservationer över hela landet, till exempel information om regn- och snömängd, säger Marko Lassi.

Baserat på all insamlad information styr vägtrafikcentralen bland annat variabla hastighetsbegränsningar samt elektroniska varningsskyltar och signaltavlor för att trafiken ska vara så smidig och säker som möjligt.

- Om givare som finns installerade på vägen till exempel upptäcker att fordonens fart minskar eller att det rör sig ovanligt många bilar på vägen, ger systemet oss ett förslag om att sänka hastighetsbegränsningen eller lägga till en varning för trafikstockning. På samma sätt ger systemet ett förslag om att sänka hastighetsbegränsningen, till exempel i en situation där vägväderstationen upptäcker en ovanligt kraftig regnskur eller snöyra som gör körförhållandena besvärligare, berättar Marko Lassi.

Information om störningssituationer lämnas i många olika kanaler

Varje år avgår 10 000 trafikmeddelanden från Fintraffics vägtrafikcentral till olika kommunikationskanaler, såsom olika medier och kanaler på sociala medier. Trafikmeddelandena delas också i Trafikläget-tjänsten och via ett öppet gränssnitt i Digitraffic för användning av de olika tjänsternas applikationsutvecklare. Den information som Fintraffic producerar ses också bland annat i bilarnas navigatorer och i internationella karttjänster.

Olyckor och dåligt väglag är de vanligaste störningssituationerna som påverkar trafiken. På sommaren orsakas tillfälliga trafikomläggningar också av reparationsarbeten på vägnätet eller kanske av specialtransporter.

- Varje år avgår 10 000 trafikmeddelanden från vår vägtrafikcentral, och dessutom ansvarar vi för samtal på Fintraffics Väganvändarens linje, där väganvändare rapporterar akuta problem som utgör en risk för väganvändningen. Totalt kommer närmare 150 000 samtal till vår vägtrafikcentral varje år. Vi svarar också för att i olika undantags- och störningssituationer färdas informationen i riktning mot olika myndigheter, som polis och räddningstjänst, samt till exempel entreprenörer och underhåll, berättar Marko Lassi.

Fintraffics vägtrafikcentral har en mycket viktig roll när det inträffar en olycka eller annan motsvarande störning på vägen.

- Detta genererar ofta en kedja av händelser där vägtrafikcentralen inte bara informerar om händelsen genom trafikmeddelanden, utan också tar hand om förändringar på exempelvis elektroniska skyltar, signaltavlor och varningar, samt ger nödvändig ytterligare information till polis och räddningstjänst. I Vägtrafikcentralens ansvar ingår också kommunikation i riktning mot entreprenörer om det krävs rengöring eller reparation av körbanan vid olycksplatsen, berättar Lassi.

 

Hur ser trafiken på Finlands huvudvägar ut just nu? Följ Fintraffics Trafikläget-tjänst på adressen https://liikennetilanne.fintraffic.fi/. I tjänsten hittar du till exempel störningar i vägtrafiken, vägarbeten, bilder från väglagskameror och information från vägväderstationer, trafikvolymer och mycket annat. Appen kan också laddas ned gratis från Play Store eller App Store.

Dela