Järnvägstrafiken fortsatte att öka under april–juni, särskilt inom närtågstrafiken. Tågen anlände till sin destination punktligare än under motsvarande period året innan. Inom flygtrafiken låg antalet inrikes- och utrikesflyg på samma nivå som under det andra kvartalet i fjol, men antalet flyg som passerar genom finskt luftrum minskade avsevärt. Ökningen av den tunga trafiken på landsvägarna stannade av efter våren. Efterfrågan på trafikinformation ökar: Fintraffics digitala tjänster kom upp i 2,6 miljoner besök, vilket är 40 procent mer än året innan.
“Transporttillväxten har avtagit under årets lopp. Under april–juni ökade godstrafiken främst på järnvägarna, medan antalet landsvägstransporter låg på samma nivå som året innan. Persontrafiken på både landsvägar och järnvägar ökade stadigt. Goda väderförhållanden för drift och underhåll har bidragit till att tågtrafiken varit punktligare än året innan, vilket gynnar både person- och godstrafiken. Användningen av våra digitala tjänster har fortsatt att öka. Detta visar att trafikinformationen används allt mer bland annat vid planering av resor“, säger verkställande direktör Pia Julin vid Fintraffic.
Punktligheten på järnvägarna förbättrades tydligt jämfört med i fjol
Närtågstrafiken ökade under årets andra kvartal med cirka 10 procent jämfört med motsvarande period året innan. Detta beror framför allt på de banarbeten som genomfördes i Dickursby under jämförelseperioden.
Fjärrtrafiken på järnvägarna ökade med 3,8 procent under april–juni. Mängden godstrafik var 2,4 procent större jämfört med föregående år. I södra Finland ökade trafikmängden på grund av exempelvis stora tillställningar, festivaler och olika evenemang som lockar resenärer från olika delar av Finland. Därför har extra turer lagts till exempelvis till Åbo och Riihimäki. På andra håll i Finland var fjärrtrafikens volymer i stort sett i nivå med förra året.
Flera faktorer bidrog till den måttliga ökningen i godstrafiken. Situationen i Ryssland påverkar fortfarande antalet godståg i sydöstra Finland. Trafikflödena inom Finland ökade däremot, eftersom industrins och hamnarnas behov är oförändrade. I norra Finland ökade i synnerhet råvirkestransporterna mellan Lappland, Kajanaland och Kemi ökat, vilket bland annat beror på transportbehoven vid råvirkesterminalen i Nuojua och bioproduktfabriken i Kemi.
Tågtrafikens punktlighet var betydligt bättre under årets andra kvartal än vid motsvarande period i fjol. Inom närtrafiken var punktligheten 93,8 procent (90,4 %), inom fjärrtrafiken 89,7 procent (78,4 %) och inom godstrafiken 94,3 procent (90,5 %). Dessa siffror påverkades bland annat av den lätta vintern och våren på järnvägarna. De gynnsamma väderförhållandena underlättade driften och underhållet av tågtrafiken samt minskade störningar orsakade av väderförhållanden.
Antalet banarbeten var åtta procent lägre än under motsvarande period i fjol. Detta vittnar om en lätt vinter som minskade behovet av banarbeten, såsom snö- och underhållsarbeten, på järnvägarna. Stora reparationsprojekt runtom i Finland framskrider planenligt exempelvis i Birkaland, Mellersta Finland och Satakunta.
Användningen av Fintraffics digitala tjänster ökade med 40 procent
Fintraffics digitala tjänster hade cirka 2,6 miljoner besök under det andra kvartalet 2025, en ökning på kring 40 procent jämfört med året innan (1,8 miljoner besök Q2/2024). Fintraffic Appen, som vunnit priset Finlands bästa kundgärning 2024 är fortfarande den populäraste tjänsten och användes cirka 1,7 miljoner gånger, en ökning på cirka 72 procent jämfört med året innan (1,0 miljoner besök Q2/2024). Därtill har bland annat tjänsterna Trafikläget och Tågavgångar varit mycket populära.
Under årets andra kvartal gjordes 1,47 miljarder förfrågningar i gränssnitten för öppna trafikdata som Fintraffic tillhandahåller i Digitraffic-tjänsten (1,55 miljarder förfrågningar Q2/2024). Via Digitraffic distribueras bland annat trafikmeddelanden och bilder från väglagskameror samt uppgifter om trafikmängd i realtid.
Under årets andra kvartal gjordes 3,94 miljarder gränssnittsanrop om reseinformation inom kollektivtrafiken på Digitransit-plattformen (4,31 miljarder anrop Q2/2024). Mängden data som distribuerades var 63 TB (58,5 TB Q2/2024). Minskningen av antalet gränssnittsanrop visar på att gränssnitten fungerar smidigare: informationen kan nu hämtas effektivare och med färre anrop. Finländska reseplanerare för kollektivtrafik tillgodogör sig i stor utsträckning det gemensamma dataunderlaget via plattformen Digitransit.
Ökningen av tung trafik på landsvägarna avstannade
Den totala vägtrafiken på huvudvägarna (riks- och stamvägarna) ökade något under april–juni jämfört med motsvarande period i fjol (2,6 %). Antalet person- och paketbilar på vägarna ökade med 2,8 procent jämfört med året innan.
Under årets första kvartal ökade den tunga trafiken med 4,1 procent jämfört med motsvarande period i fjol, men under april–juni avstannade ökningen: den tunga trafiken ökade med endast 0,1 procent jämfört med året innan.
Tydlig minskning i antalet överflygningar
Den kraftiga ökningen i antalet överflygningar i Finlands luftrum avstannade i slutet av 2024 och situationen har under våren inte återgått till det tidigare. Antalet överflygningar minskade med 7,5 procent under april–juni jämfört med motsvarande period året före. Antalet inrikes- och utrikesflyg ligger på samma nivå som för ett år sedan.
”När det gäller överflygningar har vi sett tydliga förändringar i ruttvalen i trafiken mellan Asien och Europa. Flygen från Indien minskade markant och de kinesiska flygbolagen började flyga över Baltikum i stället för att flyga över Finland. De ryska planens flygningar över Finska viken ökade däremot med cirka 10 procent. Mellan 100 och 150 ryska flygplan flyger dagligen över Östersjön i det internationella luftrummet”", berättar Raine Luojus, verkställande direktör för Fintraffics flygtrafiktjänst.