Skip to main content
Rahtialus merellä

Sjötrafikens anmälningstjänst NEMO flyttar från planeringsbordet till praktisk implementering

Nya digitala tjänstehelheter utvecklas aktivt i Fintraffics sjötrafikstyrning. En av dessa helheter är den kommande nya Sjötrafikens anmälningstjänst NEMO, vars information i fortsättningen kommer att användas i olika processer, såsom övervakning av personers gränspassage, sjöräddning, övervakning av transporter av farligt gods, uppbörd av farledsavgifter, hamnarnas verksamheter, övervakning av säkerhet, planering av fartygens hamnstatskontroller samt övervakning av smittsamma sjukdomar. Med det nya systemet flyter också anmälningsinformation med anknytning till handelsfartygs hamnbesök smidigt till flera olika mottagare, centralt genom ett enda system.

NEMO är en del av den skyldighet som EU ålägger sina medlemsstater att harmonisera hur anmälningar med anknytning till hamnbesök ska lämnas. Traficom ansvarar för verkställandet av denna EU-förordning i Finland. Konstruktion, uppbyggnad och support av systemet har utkontrakterats till Fintraffics sjötrafikstyrning, så att av NEMO kan skapas en tjänst som är mer omfattande än myndighetsansvaret.

Digitala lösningar kommer starkt inom sjötrafiken

Genom att utnyttja Fintraffics befintliga interna tjänster och processer, såsom jourverksamhet, och genom att producera helt nya innovativa tjänster för att användas av sjötrafiken och logistiken, kan en mer mångsidig och användarvänlig helhet för sjötrafikens anmälningar implementeras kostnadseffektivt. Data och nya digitala lösningar har här en nyckelroll.

– Digitalisering och olika grader av automatisering kommer starkt även inom sjötrafiken. Vårt mål är att i framtiden ska data flöda mer effektivt och mer i realtid mellan fartyg, hamnar, vår sjötrafikcentral och olika hamnoperatörer. Detta möjliggör för Finland en säkrare, smidigare och effektivare sjötrafik, vilket hela vårt arbete grundas på. Det är bra att vi nu kan bringa våra strategienliga digitaliseringsmål konkret till en praktisk nivå även i NEMO, berättar verkställande direktören för Fintraffics sjötrafikledning, Rami Metsäpelto.

– I NEMO accentueras hur intressenter kan effektivisera sin verksamhet och uppnå besparingar – både i kostnader och utsläpp – genom att data harmonieras , digitaliseras och automatiseras under samma anmälningssystem. Målet är ju att nu skapa en sammanhängande verksamhetskedja för fartyget, oavsett om det är på havet, i hamn, när det anländer eller när det avgår. Här inleder vi med hur de olika aktörernas ärenden med anknytning till hamnbesök kan automatiseras, så att vardagen underlättas. Därigenom blir det möjligt att skapa en omfattande produktfamilj kring tjänsten i framtiden, vilket kommer hela branschen till godo, fortsätter Olli Soininen, projektchef hos Fintraffics sjötrafikledning.

Arbetet övergår till praktisk implementering – systemet tas i bruk sommaren 2025

I NEMO kan vi kavla upp ärmarna i det nystartade utvecklingssamarbetet, i vilket Siili Solutions fungerar som Fintraffics servicepartner. Genom det färska avtalet påbörjar Fintraffic byggandet av ett nytt Sjötrafikens anmälningstjänst NEMO, som när det blir klart kommer att vara fullt operativt för att 2025 ersätta det nuvarande informationssystemet Portnet.

- Ju mer sömlöst NEMO betjänar Finlands hamnoperatörer, desto bättre blir det en funktionell och naturlig del av hamnvardagen. Sjötrafikens anmälningstjänst NEMO kommer att vara Finlands nationella ”single window” för att lämna sjötrafikanmälningar. Därför kommer tjänsten att i framtiden ha en mycket betydelsefull effekt på effektivisering och förenkling av fartygens anmälningsrutiner, och därigenom även på hamnlogistikens informationsförmedling och en gemensam lägesbild, summerar Soininen.

Dela