Det nya sjöfartens informationshanteringssystemet NEMO har vunnit det globala Service Design Award 2023-priset i kategorin Professional Commercial. Service Design Award lyfter årligen fram projekt som representerar ett globalt exempel på tjänstedesign i världsklass.
I år deltog sammanlagt 19 betydande tjänstedesignprojekt runt om i världen i finalen. Det nya sjöfartens informationshanteringssystemet NEMO vann sin egen kategori. NEMO:s tjänstedesign har genomförts i samarbete med Fintraffics sjötrafikledning och Siili Solutions.
NEMO är ett omfattande utvecklingsprojekt för sjötrafiken och hamnlogistiken, där man på ett innovativt sätt har börjat söka nya digitala lösningar för att utveckla Finlands havslogistik.
– En fungerande, säker och hållbar sjöfart är livsviktig för Finland, eftersom vår utrikeshandel i stor utsträckning stöder sig på en fungerande havslogistik. NEMO är ett exempel på våra nya innovativa utvecklingsprojekt i Finland, där man genom att utnyttja digitalisering och tjänstedesign har börjat skapa en helt ny servicehelhet som stärker den finländska sjöfartens konkurrenskraft och ibruktagandet av smart sjötrafik samt främjar utvecklingen av trafikekosystem på nationell och internationell nivå. Priset är ett fint bevis på att vi fokuserar oss på rätt saker i vårt utvecklingsarbete, berättar Rami Metsäpelto, verkställande direktör för Fintraffics sjötrafikledning.
– NEMO är ett ambitiöst projekt: I det omfattande projektet för sjötrafik och hamnlogistik både förbättrar man nu informationsutbytet och optimerar hela den logistiska kedjans verksamhet och även utsläpp. Dessa hjälper i framtiden aktörer och hamnar inom sjöfartslogistiken att utveckla sin verksamhet i en ännu effektivare riktning med hjälp av fartygs- och hamninformation i realtid, berättar Olli Soininen, projektchef för Fintraffics sjötrafikledning.
NEMO:s huvudsakliga mål är att skapa enhetliga sätt att skicka de anmälningar som fartygsutredningen förutsätter från anmälaren till myndigheterna samt att säkerställa att informationen kan ges på samma sätt till alla nationella informationshanteringssystem inom sjöfarten i EU-länderna. Sjöfartens informationshanteringssystem NEMO:s mervärdestjänster stöder dessutom utvecklingen och genomförandet av olika optimeringstjänster för hamnbesök.
Tillsammans med intressentgrupperna
Ett stort antal olika aktörer inom branschen har deltagit i planeringen av sjöfartens informationshanteringssystem NEMO. Tiotals aktörer inom sjöfartsbranschen, såsom rederier, fartygsmäklare, speditörer, avlastare, transportföretag, hamnar, hamnoperatörer och myndigheter, deltar i utvecklingen, vilket för sin del säkerställer att servicen bygger på djup kundförståelse och som service är så kundorienterad som möjligt.
– Nu bygger man tillsammans med de centrala aktörerna inom sjöfarten en långtgående tjänst, där man utöver nuläget även beaktar framtidens behov, allt från sjöfartens och logistikens roller till olika processer. Kundförståelsen har varit i centrum ända från början, så jag vill framföra ett varmt tack till en stor grupp aktörer inom sjöfarten som har deltagit i planeringen av det nya informationshanteringssystemet NEMO, berättar Miikka Kälvinmäki, Business Designer för Fintraffics sjötrafikledning.
NEMO:s visionskoncept modellerar framtidens bild av nya funktionsroller och processer inom sjöfarten och logistiken samt utnyttjandet av data från den offentliga och privata sektorn till värdeskapande tjänster.
– Vi har utnyttjat designtänkandet för att förtydliga den komplexa helheten, visuell planering för att öka konceptmaterialens genomslagskraft och gemensam utveckling för att förbinda oss till förändringen. Även modellering och beskrivning av dataanvändningen i förhållande till organisationers och människors verksamhet i sjöfartens kärnprocesser har varit en central del av uppbyggandet av konceptet. Det har varit inspirerande att se hur de intressentgrupper som deltog i projektet förband sig till samarbetet redan från början, fortsätter Sanna Vainionpää, affärsverksamhetsdirektör för Siili Maritime och huvudplanerare för Nemo-projektets visionskonceptskede.
Service Design Network (SDN) grundades 2004 och är en ledande icke-vinstdrivande institution som främjar global tillväxt, utveckling och innovation inom tjänstedesign. Service Design Award, som har delats ut årligen av Service Design Network sedan 2015, är det första internationella priset för tjänstedesign som identifierar de resultat som de bolag och sammanslutningar som genomför tjänstedesign har uppnått inom både den offentliga och den privata sektorn. Vinnaren publicerades den 5 oktober 2023 i Berlin på Service Design Global Conference.
Bakom det nya informationshanteringssystemet ligger en ändring i EU-lagstiftningen. Sjöfartens informationshanteringssystem NEMO är Finlands svar på EU-förordningen 2019/1239, vars huvudsakliga mål är att skapa enhetliga sätt att lämna de anmälningar som fartygsutredningen förutsätter av anmälaren till myndigheterna samt att säkerställa att samma information kan ges på samma sätt till alla nationella informationshanteringssystem inom sjöfarten i EU-länderna. I Finland innebär detta en harmonisering av 800 000 fartygsanmälningar på årsnivå. Utöver den lagstadgade servicen skapas mervärdestjänster som stöder utvecklingen och genomförandet av optimeringstjänster för olika hamnbesök. Fintraffics sjötrafikledning genomför systemet i Finland tillsammans med sina samarbetspartner och det kommer att användas av alla fartyg som anlöper Finlands hamnar från och med augusti 2024.