Fintraffics vägtrafikcentral sköter om driften av 26 landsvägs- och stadstunnlar runt om i Finland. Tunnlarna avviker med sin säkerhetskritiska karaktär från den övriga trafikmiljön och därför är det särskilt viktigt att säkerställa enhetliga och säkra verksamhetssätt i arbetet med tunnlarna. I arbetet med att utveckla Fintraffics vägtrafikstyrning har man tagit tag i detta och för första gången under de senaste åren utvecklat ett nytt utbildnings- och testningssätt i Finland för att öka kompetensen hos yrkespersoner som arbetar med tunnlar. Vad handlar tunnelbehörigheten närmare om? Hur har pilotprojektet för tunnelbehörigheten framskridit och hur går man vidare?
I Finland är driften av landsvägs- och stadstunnlar samt hanteringen av störningssituationer av världsklass tack vare kunnig personal, gemensamma verksamhetsmodeller som omfattar hela landet samt ett nära myndighetssamarbete. Fintraffics vägtrafikcentral har en central roll i olycks- och störningssituationer, eftersom centralen tar ledningsansvaret för åtgärderna innan myndigheterna anländer till platsen. Vägtrafikcentralens trafikoperatörer varnar bl.a. för trafikstörningar, stänger av körfält eller tunnlar helt och hållet för trafik samt säkerställer att räddningsverket smidigt och säkert kommer till olycksplatsen.
– I fortsättningen förutsätter driften av landsvägs- och stadstunnlar en separat tunnelbehörighet som förnyas regelbundet. På så sätt säkerställs kontinuiteten i kompetensen och de enhetliga verksamhetsmodellerna. Verksamhetsmodellerna gäller hela Finland: Utöver Fintraffics vägtrafikcentraler följer även nödcentrals- och räddningsverket samt polisen dem. Man övar på störningssituationer regelbundet tillsammans och även läroanstalter inom branschen har deltagit i övningarna, berättar enhetschef Mika Jaatinen från Fintraffics vägtrafikledning.
Pilotprojektet säkerställer en enhetlig och högklassig tunneldrift
Fintraffics vägtrafikstyrning satsar på en kontinuerlig utveckling av verksamheten, vilket även pilotprojektet för testning av tunnelbehörighet, som bearbetats under de senaste åren, är förknippat med. I pilotprojektet som inleddes 2021 har man skapat en lämplig verksamhetsmodell för att säkerställa trafikoperatörernas kompetens med metoder som modellerar tunnelmiljön och genom övningar som grundar sig på praktiska situationsexempel.
– Målet med pilotprojektet har varit att säkerställa att vägtrafikcentralernas verksamhet är enhetlig, följer anvisningarna och håller hög kvalitet vid olika tunnelobjekt. Den egentliga testsituationen har varit trafikoperatörsspecifik, interaktiv och delvis även utbildningsmässig. På så sätt har vi fått en bra bild av hur väl anvisningarna fungerar, trafikoperatörens kompetens och utbildningens individuella tilläggs- och utvecklingsbehov, fortsätter Jaatinen.
Testningen av tunnelbehörighet inleds i slutet av året
Pilotprojektets mål om säker drift och ett enhetligt styrsätt uppnåddes. I fortsättningen vill man utveckla den tekniska utbildningsmiljön så att driftsituationer som sker i tunnlarna ännu smidigare simulerar verkliga situationer. Möjligheter till detta ger till exempel kamerainspelningar av olycks- och risksituationer som i framtiden kan utnyttjas i utbildningssituationer.
Målet är att ta i bruk testningen av tunnelbehörighet före utgången av 2023. Dessutom fortsätter trafikoperatörernas årliga taktiska tunnelutbildning som främjar operatörens beredskap att agera i olika situationer och förutse händelser. De verksamhetssätt och arbetsredskap som uppstår i och med pilotprojektet kan i framtiden också utnyttjas i Fintraffics övriga trafikformer, eftersom samma element förekommer i det operativa arbetet oavsett om man rör sig på vägen, i luften, till havs eller på spåren.