Mötte du en bil med varningsskylt och blinkande gula lampor? Blev du kvar och undrade över den imponerande kolonnen i vilken det transporterades en exceptionellt stor last bland övrig trafik? Allt fler trafikanter möter nu en specialtransport när de sitter bakom ratten, vilket kräver tålamod och ibland en uppfräschning av trafikreglerna i minnet.
Antalet specialtransporter har mångdubblats jämfört med de senaste åren
Antalet specialtransporter i Finland har ökat betydligt under de senaste åren. Särskilt under våren har antalet specialtransporter varit nästan tio gånger högre jämfört med tidigare år. Till exempel kördes i maj i år så många som 165 specialtransporter som uppfyller informationskriteriet, jämfört med 21 samma månad 2020 och endast 17 i maj 2019. En liknande trend kan ses för april månads del: i stället för ett tiotal transporter 2019–2020 har 72 transporter som uppfyller informationskriteriet rört sig på vägarna i april 2021.
De vanligaste specialtransporterna på Finlands vägar är transformatorer, fartygsmotorer, spårvagnar, vingar och stommar till vindkraftverk samt byggmoduler som byggs så färdiga som möjligt på fabriken och transporteras för installation på plats. Varningsskylten anger om du möter en lång, bred eller hög specialtransport.
Fintraffics vägtrafikcentral upprätthåller en situationsbild i realtid av transporter
På vägnätet i Finland får stora transporter inte starta på eget bevåg, eftersom ett separat transporttillstånd måste sökas för varje transport som uppfyller kriterierna för tillståndspliktig specialtransport. NTM-centralen beviljar tillstånd för specialtransporter enligt de fastställda kriterierna och skickar till Fintraffic information om tillstånd som uppfyller informationskriteriet. Om transportens höjd eller bredd överstiger 7 meter eller om längden överstiger 40 meter, ska information om specialtransporten och dess rutt finnas hos Fintraffics vägtrafikcentral minst två dagar före transportens avgång.
- I vägtrafikcentralen kontrollerar vi transportens planerade rutt och färdigställer en meddelandemall för transporten. Meddelandet granskas och skickas iväg när transportens dragare meddelar att specialtransporten startar, berättar Marko Viljanen, trafikjourhavande i Fintraffics vägtrafikcentral.
Det tillhör ansvaret för specialtransportens dragare att regelbundet under hela resan kontakta Fintraffics vägtrafikcentral och rapportera om transportens situation och position. Uppgiften för Fintraffics vägtrafikcentral är att upprätthålla en situationsbild i realtid, koordinera information och begäranden från olika parter till rätt plats samt att informera vägtrafikanter, medier och vid behov myndigheter om situationen för specialtransporten.
- Meddelanden om ressträckan görs för två timmar i taget, baserat på transportens position i realtid. Om något inträffar med transporten, informerar transportens dragare omedelbart vägtrafikcentralen om störningssituationen, säger Viljanen.
Vägtrafikcentralen gör också prognoser för vägtrafiken längs den för transporten planerade sträckan. Om det till exempel längs resvägen för en specialtransport inträffar en olycka som inte beror på transporten, kan vägtrafikcentralen instruera specialtransporten att stanna och vänta tills olycksplatsen har undanröjts från transportens väg.
Kom ihåg detta när du rör dig på samma väg som en specialtransport
Det lönar sig inte att bli upprörd i trafiken, även om bilisten har bråttom och den låga farten hos en stor transport kan vara frustrerande. En specialtransport låter alltid en bakomvarande bilkö passera på en säker plats. Ett eget missbedömt agerande kan i värsta fall orsaka en olycka eller att trafiken stoppas upp under en lång tid.
- Det är viktigt att människor förstår den verkliga storleken hos specialtransporter och deras inverkan på trafiken. Till exempel utgör en 95 meter lång specialtransport med varningsbilar en ca halv kilometer lång kö. En bilist kan inte påbörja omkörning av den på samma sätt som av övrig trafik, utan måste förstå konsekvenserna av det egna agerandet för hela trafikens smidighet och säkerhet, betonar Viljanen.
Bilister bör lyssna på trafikmeddelanden eller använda Fintraffics Trafiksituationen-tjänst så att de redan i förväg vet om en specialtransport kommer att äga rum längs den egna färdvägen. Om möjligt bör körrutten och tidtabellen planeras så att specialtransporter på vägen undviks.
Vad ska man då göra om man möter en specialtransport? Sakta alltid farten och sök dig till sidan av vägen när du upptäcker de varningsbilar som följer en specialtransport. Stanna så långt ut vid kanten som möjligt om en trafikledare beordrar dig att stanna. Följ alltid trafikledarens kommandon – de är lika giltiga inför lagen som kommandon från en polis i en liknande situation.
Fintraffic är ett nervcentrum för vägtrafikinformation, från vilken utgår 10 000 trafikmeddelanden varje år. Vi svarar för att informationen i undantags- och störningssituationer riktas till olika myndigheter, såsom polisen och räddningsverket, och till exempelvis vägentreprenörer och vägunderhåll. Trots att coronapandemin minskade trafikmängderna på huvudvägarna med 10 %, har antalet specialtransporter under våren 2021 mångdubblats jämfört med tidigare år. I vår vägtrafikcentral ser vi till, dygnet runt, att vägtrafiken förblir smidig och säker för alla trafikanter trots det ökande antalet specialtransporter.