Världsmiljödagen firas den 5 juni. Syftet med dagen som instiftades av FN:s generalförsamling är att uppmuntra människor att vidta åtgärder som värnar om miljön och granska sina attityder gentemot naturen. Årets tema är att återställa ekosystemet till dess naturliga tillstånd. Det gäller en viktig fråga då stora klimatförändringar pågår, uppvärmning och utsläpp av växthusgaser som bidrar till att naturens mångfald försvinner i olika biotoper med en alarmerande fart. I nuläget konsumerar vi naturresurser i snabbare takt än vad de förnyas!
Vi alla kan se över vårt förhållande till miljöförändringarna på ett nytt sätt och eventuellt på ett annat sätt och genom vårt agerande minska klimatförändringen såväl hemma som på arbetsplatsen.
På våra arbetsplatser kan vi främja hållbar utveckling och cirkulationsekonomi genom att använda mindre material (bl.a. kontorspapper), höja varornas återvinningsgrad och källsortera avfallsklassat material på rätt sätt. Främjandet av tanken om cirkulär ekonomi och materialeffektivitet kommer även hos oss att vara allt vanligare i framtiden. Tänkesättet skiljer sig inte på något sätt från vårt handlingsätt i våra egna hem redan nu.
Vi minskar utsläppen då vi tar oss till arbetet med cykel eller åker kollektivt eller byter ut vårt fordon till ett som genererar mindre utsläpp. En väsentlig fråga när det gäller möten och anknytande resor är om mötet eller träffen kan hållas med hjälp av distansverktyg. Om det är nödvändigt att resa är det bra att även beakta ”det gröna alternativet”. Finns det skäl att även fundera över olika former att utföra arbetet ur ett miljöperspektiv? Genom distansarbete är det möjligt att avsevärt reducera företagens ekologiska fotavtryck.
Ett konkret exempel är att coronavirustiden har tvingat människor och företag att hitta nya sätt att vara tillsammans – inget ont som inte har något gott med sig. Ökat distansarbete år 2020 har minskat behovet av arbetsresor även hos Fintraffic. Resorna mellan hemmet och arbetet gällande personalen på Fintraffic minskade teoretiskt beräknat med 545 tCO₂ i fjol. Omvandlat i koldioxidavtryck betyder detta en belastning som motsvarar 3 000 resor med bränslemotorförsett fordon från Finlands södra spets till den norra. Allmänt taget har arbetsresorna minskat med minst en tredjedel från det normala i år. Eget agerande har verkligen betydelse för hur miljön belastas!
Enligt den statliga ägarens uppsatta mål är utgångspunkten för miljöarbetet även för Fintraffic ett koldioxidfritt företag senast år 2035. Målen baserar sig på EU:s aktuella energi- och klimatmål, intressenternas ökande förväntningar och statens mål Ett koldioxidneutralt Finland år 2035. Fintraffics mål torde dock uppnås snabbare eftersom nästan all energi som vi förbrukar redan nu produceras med förnybara naturresurser. Konkreta sätt att i framtiden övergå till ett koldioxidneutralt affärsklimat på Fintraffic är bland annat ökad energieffektivitet i den egna verksamheten, nya tekniker, användning av förnybar energi, lösningar på effektiv utrymmesanvändning och främjande av cirkulär ekonomi. Solpaneler och led-lampor är praktiska åtgärder som förbättrar användningen av energi på ett klokt sätt ur naturens synvinkel.
Fintraffic kan även påverka och stöda trafikens intressenter att nå sina kolneutralitetsmål genom att göra och investera i ytterligare klimatåtgärder som främjar miljöarbetet och klimatåtgärder längs trafikens värdekedja. Som praktiska exempel på detta arbete kan nämnas bland annat olika digitaliseringsprojekt kring åtgärder som förenar resekedjorna och gör dem smidigare. Genom att utveckla egna handlingsmodeller för trafikstyrning i optimalare riktning och mer naturvänliga gör vi ett viktigt miljöarbete för att garantera alla trafikformers livskraft och godkännbarhet.
Vägen mot utsläppsfrihet betyder även att alla Fintraffics projekt ska granskas med beaktande av miljön. Produkter, varor och tjänster som anskaffas ska motsvara våra miljömål – de ska stöda arbetet för utsläppsfrihet och synen på hållbar utveckling. Projekten ska framöver ta hänsyn till hela produktens, varans, byggnadens eller tjänstens miljöpåverkan under hela dess livscykel och även förbinda hela projektkedjan att fungera utan utsläpp.
Fintraffics viktigaste klimatprioritet och kolneutralitetspåstående är realiserandet av reduktionen av utsläpp i enlighet med målen i Parisavtalet. Vår emissionsreduktion ska täcka egna aktiviteter och värdekedjor. Resterande utsläpp minimeras genom ovan nämnda ytterligare klimatåtgärder, genom att finansiera nödvändiga nya klimatlösningar och som sista utväg genom att stöda kompensationsprojekt med hög kvalitet. Det bör observeras att alla ovan nämnda åtgärder ska följa Parisavtalets mål att minsk jordens medeltemperatur med 1,5–2 grader.
Kolneutralitetsmålet anknyter även till företagsansvarsarbetet som inleddes i fjol. Miljöansvaret är ett av ansvarets viktigaste delområden och för det har egna väsentliga teman fastställts. Som väsentliga miljösynvinklar har vi lyft fram vår egen verksamhets och intressenternas egna ekoeffektivitet med anknytning till målen för koldioxidneutralitet och hållbar utveckling som viktiga frågor som bör främjas som en del av vår lönsamma affärsverksamhet i vårt bolag.
I Fintraffics miljöarbete tas för tillfället aktuella steg mot ett eget miljösystem. Vi har för vår koncern och dess dotterbolag grundat en miljöstyrningsgrupp som utgör en konkret och viktig del av Fintraffics miljöstyrningssystem. Gruppens uppgift är att bereda konkreta miljöåtgärder på koncern- och dotterbolagsnivå och främja miljöarbetet på alla nivåer i bolaget.
Koncernens miljöstrategi skapades år 2019 och i år kommer den att uppdateras. Målet för strategin är att vara en föregångare inom miljövänlig trafikstyrning. Kärnområden inom Fintraffics miljöstrategi åren 2021–2024:
- En aktör som möjliggör ett miljöeffektivt och smidigt trafiksystem; effektivitet och smidighet främjas med hjälp av nya lösningar, tjänster och förfaringssätt för informationshanteringen. Lösningarna möjliggör konkret bland annat en mer optimal styrning av trafiken och följaktligen en minskning av utsläpp, buller och vibrationer.
- En influenser för miljöorienterad trafik; Fintraffic främjar för sin del miljöorienterad trafik genom samarbete med intressenterna.
- En aktör som förhindrar miljöskador och olyckor; genom trafikstyrning är det även möjligt att förhindra allvarliga miljökatastrofer i naturen – såsom till exempel den känsliga marina miljön.
- Miljöinriktade Fintraffic-koncernen; På Fintraffic tas ett eget miljösystem i bruk som främjar egna mål för hållbar utveckling, klimatmålen och målen för cirkulär ekonomi. Energi- och materialeffektivitet samt effektiv utrymmesanvändning är kännetecken på vägen mot ett miljöansvarigt Fintraffic.
I år har vi för koncernen skapat ett egen miljöpolicy som styr allas arbete mot ett mer utsläppsfri miljö. Fintraffics miljöpolicy
”Vårt mål är att genom våra tjänster skapa förutsättningar för ett mer miljövänligt sätt att röra sig och på så sätt minska trafikens belastning på miljön i Finland. Genom att främja en trygg och smidig trafik, kombinera rese- och logistikkedjor samt genom att tillhandahålla aktuell information och en aktuell lägesbild minskar vi för vår del utsläppsmängder och miljöskador som olika trafikformer förorsakar.
Vi följer både Finlands miljölagstiftning och nationella bestämmelser och fördrag om miljön.
Vår ledning förbinder sig att beakta konsekvenserna på miljön av sin verksamhet och säkerställa att koncernens personal har möjlighet att arbeta ansvarsfullt med beaktande av miljön. Vår miljöstrategi styr vår verksamhet och vi följer regelbundet att våra miljömål uppnås.
Vi gör vårt bästa för att främja en miljövänlig trafikstyrning. Vi sköter om energieffektiviteten och avfallsåtervinningen på våra verksamhetsställen. Vi mäter miljöpåverkan av vår egen aktivitet och förbinder oss kontinuerligt att förbättra vår verksamhet i samarbete med andra aktörer inom branschen”.
Utvecklingsarbete för miljöns bästa sker kontinuerligt på vårt bolag. Vi återkommer närmare till dessa teman i höst.
Författaren är till sin utbildning skogsvårdare och är för tillfället miljöchef på Fintraffic. Pekka Tiainen har mer än 30 års erfarenhet från luftfartssektorn. För tillfället kompletterar han som examensstuderande sina juridiska studier vid Östra Finlands universitet – huvudämne miljörätt.