Skip to main content

Ibruktagandet av de nya variabla meddelandeskyltarna på Ring III närmar sig: för första gången i Finland visas även information om körtider och avvikelser

På Ring III färdigställs som bäst trafikledningssystemet mellan Åboleden (rv 1) och Österleden (lv 170) och de förnyade variabla meddelandeskyltarna tas i bruk redan i månadsskiftet september-oktober. 

Fintraffics förnyade trafikledningssystem omfattar sammanlagt 13 variabla meddelandeskyltar med datakommunikations- och elförsörjningssystem. De nya variabla meddelandeskyltarna kommer att visa trafikanterna en mer omfattande bild av trafiken: De variabla meddelandeskyltarna visar för första gången i Finland uppgifter om körtider och avvikelser, där Fintraffic utöver sin egen trafikinformation utnyttjar Wazes lägesinformation i realtid. Meddelandeskyltarna informerar som vanligt dessutom om väder och väglag samt om störningar i trafiken.

"Vårt mål vid Fintraffic är att skapa en så heltäckande helhetsbild som möjligt av vad som händer i trafiken just nu. I samband med förnyandet av trafikledningssystemet på Ring III har det varit en lämplig tid att även utnyttja data som fås via Waze för att producera innehållet i skyltarna. När bilisterna i fortsättningen kör på vägavsnittet Ring III visar de variabla meddelandeskyltarna avvikelser i den uppskattade restiden samt förhandsuppgifter om vägavsnitt med trafikstockningar, vilket möjliggör bättre förutseende och gör trafikflödet smidigare", berättar Fintraffics servicechef Jarkko Johansson.

Fintraffics mål är ett mer omfattande informationsunderlag för trafik- och logistikanvändare. För detta behöver vi ett nära samarbete med olika parter inom trafiken. Därför bygger vi upp ett dataekosystem för trafiken och utvecklar plattformstjänster. Fintraffic deltar i Waze for cities-programmet, där flera partner kan använda trafikdata som samlas in av Waze och även dela sina egna data med Waze. Waze utnyttjar Fintraffics trafikmeddelanden via Digitraffic-tjänsten som riktar sig till Fintraffics applikationsutvecklare och delar öppna data.

 

Bekanta dig med de nya meddelandeskyltarna här

Information om restiden

När meddelandeskyltarna är i grundläge visas information om restiden. Restiden presenteras alltid enligt körriktningen till riksväg 1 eller 7, till följande radiala riksväg (riksväg 3 eller 4) samt till Ring I längs närmaste radiala huvudväg.

Restiden presenteras som en ändring jämfört med den normala rusningsfria situationen, t.ex. en fördröjning på väg 3 +4 min. Om situationen är rusningsfri visar skylten +0 min.

Bild 1: Exempel på en skylt i körriktningen österut före riksväg 3

 

Om väder- och väglagsinformationen är aktiv under dåliga körförhållanden visar skylten ingen fördröjning på Ring I.

Bild 2: Exempel på en skylt i körriktningen österut före riksväg 3, där skylten varnar om väglaget samtidigt med information om restiden

Vid halt väglag, när vägens temperatur är under +5 grader, kan skylten också meddela om enbart vägens och luftens temperaturer, om det är fråga om en trafikmässigt tyst tid (trafikmängden i körriktningen är under 500 fordon/h och situationen är rusningsfri (restiderna är +0 min).

Rusningsvarning

När man upptäcker klart sänkta körhastigheter och trafiken eventuellt stannar upp under uppföljningsperioden efter den variabla meddelandeskylten, visar skylten varningsmärket "trafikstockning". På varningsmärkets tilläggsskylt visas dessutom antingen avståndet till objektet (bild 3) eller längden på verkningsområdet (bild 4).

Bild 3: Exempel på en skylt i körriktningen österut före riksväg 3, trafikstockning ca 1,5 km borta

 

Bild 4: Exempel på en skylt i körriktningen västerut före riksväg 3, trafikstockningens verkningsområde 2 km

 

Meddelanden om smidigheten på trafiknätet

De variabla meddelandeskyltarna informerar också om betydande problem med smidigheten på huvudvägarna som korsar Ring III, om problempunkterna ligger nära Ring III.

Bild 5: Exempel på en skylt före riksväg 4

 

Bild 6: Exempel på en skylt före riksväg 3

 

Väder- och väglagsinformation

Meddelandeskyltarnas information om försämrade och dåliga väder- och väglagsförhållanden fungerar på samma sätt som tidigare.

Bild 7: Exempel på en skylt som meddelar om dåligt väglag

 

Bild 8: Exempel på en skylt som meddelar om dålig sikt

 

Störningsinformation

Störningsinformationen omfattar särskilda trafikstörningar som har en klar inverkan på landsvägstrafikens smidighet och säkerhet. Störningar är till exempel olyckor (bild 9) samt avstängning av fil eller väg (bild 10).

Bild 9: Exempel på en skylt som meddelar om en olycka på Ring III efter 2 km

Bild 10: Exempel på en skylt före riksväg 4, körfältet i riktning mot Lahtis på riksväg 4 är stängd

Målet med det nya trafikledningssystemet är att förbättra systemets funktionssäkerhet och underhållsduglighet genom att förnya apparaterna i slutet av sin livscykel och ersätta dem med modern teknik. Det förnyade systemets uppskattade tekniska livscykel kommer att vara drygt tio år. Projektets byggherre är Fintraffic Väg Ab och huvudentreprenör är Caverion Suomi Oy.

Dela