Skip to main content

Har du en släpvagn eller båttrailer efter bilen? Ställ dessa tre säkerhetsfrågor innan du kör i väg

Hösten är på kommande och Finland återgår småningom till vardagen. Att semestersäsongen tar slut syns också i trafiken: på landsvägarna transporteras nu båtar som tagits upp från vattnet, saker från stugorna och andra släpvagnslaster från sommaren. Innan du ger dig av i trafiken med en släpvagn bör du stanna en stund och repetera dessa tre viktiga säkerhetsaspekter som lyfts fram.

1. Är släpvagnen trafikduglig och noggrant kopplad till dragbilen?

Trafiksäkerheten börjar redan innan man startar bilen. Innan du kör i väg bör du se till att släpvagnens eller båttrailerns ljus, blinkers och elsystem fungerar klanderfritt så att den övriga trafiken kan förutse dina rörelser. Glöm inte heller däcken.

"Kom särskilt ihåg att kontrollera elen: släpvagnens stickkontakt bör vara ordentligt ansluten, elledningarna hela och ljusen bör fungera så att andra trafikanter kan se och förutse dina rörelser. Däcken bör också vara i skick och lyftrycket bör lämpa sig för lasset. Kontrollera också att släpvagnens eller båttrailerns kulkoppling är i skick och säkert hålls låst när du kör”, påminner enhetschef Eero Sauramäki från Fintraffics vägtrafikstyrning.

2. Har sakerna eller båten lastats på ett säkert sätt?

Saker som faller från släpvagnen eller hänger över kanterna utgör en stor risk för den övriga trafiken – särskilt om man måste bromsa plötsligt och när man kör i kurvor. Fäst sakerna eller båten med hel surrningsutrustning som är avsedd för lastning så att lasten inte kan röra sig i någon riktning när du kör. Sakerna ska spännas fast även om man använder en släpvagn med kåpa. Laster som yr omkring ska dessutom täckas.

"Släpvagnen ska alltid lastas så att den är en aning framtung så att dragstången utsätts för en kraft som riktas nedåt mot dragkroken. Det lönar sig att placera de tyngsta föremålen så långt fram som möjligt och så nära släpvagnens axel eller axlar som möjligt. En baktung last är farlig eftersom den höjer dragbilens bakdel och minskar väggreppet på dragbilens bakhjul och försvårar hanteringen av fordonskombinationen. Lastens tyngdpunkt ligger för långt bak om släpvagnen tippar bakåt när man tar lös den från dragkroken", fortsätter inspektör Antti Ojala från Traficom.

Lasten på en släpvagn får inte sträcka sig över släpvagnens sidor i sidled, om det inte är fråga om transport av en båt. Om lasten sträcker sig mer än en meter över släpvagnens bakre del, ska man placera en tydlig flagga i ändan av lasten och den ska också belysas vid mörkerkörning. Lasten får sträcka sig högst två meter över släpvagnens bakre del.

Kom också ihåg att fastän lasten har spänts fast på rätt sätt före resan kan surrningen bli lösare under körning. Särskilt under längre körsträckor lönar det sig att stanna ibland för att kontrollera att lasten hålls stadigt och säkert på sin plats.

3. Känner du dig säker med lasten när du kör i väg?

Som förare är det bra att beakta att släpvagnen påverkar bilens stoppsträcka och stabilitet särskilt när man kör i högre hastigheter. En släpvagn orsakar också att bilen accelererar långsammare. Om du känner dig osäker lönar det sig att öva på att köra med släpvagn på ett tryggt område innan du ger dig ut på vägen.

”När du kör med en släpvagn eller båttrailer lönar det sig att vara lugn. När du drar en lätt släpvagn till exempel i en hastighet på 100 km/h märker du att kombinationens stoppsträcka förlängs, att körstabiliteten försämras och att det redan nu är svårare att hantera plötsliga väjningssituationer. Plötsliga rörelser, för höga situationshastigheter och onödigt korta säkerhetsavstånd ökar olycksrisken. Föraren behöver alltså vara särskilt uppmärksam och situationsmedveten”, understryker Eero Sauramäki.

Kontrollera också vilken typ av last du kan dra med din bil. Du kan kontrollera de största tillåtna släpvagnsvikterna i dragbilens registreringsbevis eller i Traficoms e-tjänst Mina ärenden.

Dela