Skip to main content
FPC yksikkö

FPC-enheten 15 år: "Motsvarande flygrådgivningstjänster finns inte i hela Europa"

Flygrådgivningstjänsterna (FPC) vid Fintraffics flygtrafiktjänst grundades för 15 år sedan för att centralisera stödtjänsterna inom flygtrafiktjänsten till ett gemensamt nationellt verksamhetsställe. Idag är flygrådgivningen i Finland en unik helhet som inte finns i motsvarande form någon annanstans i Europa. För att fira enhetens jubileumsår tar vi en titt på hur de centraliserade flygrådgivningstjänsterna har byggts upp under årens lopp fram till idag.

Flyginformationsrådgivarna är nyckelpersoner för säker flygning: arbetet är stödjande till sin natur, men utan det kunde flygning eller flygledning inte fungera. Tidigare producerades flygrådgivningstjänsterna flygplatsspecifikt, tills man i slutet av 2007 började arbeta för att koncentrera dem till ett verksamhetsställe. I dag finns flygrådgivningens verksamhetsställe vid Helsingfors-Vanda flygplats, varifrån flygrådgivningstjänster produceras för hela Finland.

– En centraliserad flygrådgivningstjänst underlättar våra kunders vardag när tjänsten är tillgänglig på ett och samma ställe dygnet runt. Ända sedan centraliseringsbeslutet fattades har vi ordnat och utvecklat våra tjänster så att enheten har en faktisk beredskap att fungera som riksomfattande centraliserad flygrådgivning, berättar Marianne Remes, operativ chef för flygrådgivningen vid Fintraffics flygtrafiktjänst.

FPC behandlar årligen cirka 50 000 ATS-meddelanden (färdplaner och tillhörande meddelanden). Dessutom ser personalen till att uppgifterna i flygledningssystemet är uppdaterade, följer upp verksamheten vid centralen för luftfartsmeddelanden och vidtar vid behov korrigerande åtgärder.

Vid FPC finns en internationell NOTAM-byrå, som ansvarar för information som rör flygsäkerhet, och enheten har dessutom en egen roll i processen för luftrumskontroll.

Enheten har byggts upp tillsammans med en engagerad personal

Till FPC:s personal hör 19 personer som utför operativt arbete samt fem personer som arbetar med expert- och chefsuppgifter. Ungefär hälften av dem har varit med sedan enheten grundades. Våren 2024 fick enheten en ny chef som förde med sig en ny slags energi för att utveckla verksamheten och engagera personalen för att uppnå de gemensamma målen.

– Mångkunnighet kommer att bli allt viktigare i framtiden. Vi har samlat ihop ett bra och engagerat gäng som består av både erfarna medarbetare som varit med genom förändringarna och nya experter med fräscha perspektiv. Stark kompetens i kombination med utvecklingsiver skapar en positiv energi, som är en viktig resurs för vår enhet. Tillsammans firar vi vår 15-åriga historia och fortsätter utvecklingsarbetet mot ännu bättre flygrådgivningstjänster, säger Sanna Pettersson, enhetschef för flygrådgivningstjänsterna.

– Idag är FPC i en blomstringstid. Jag är uppriktigt nöjd med vår situation och har en stark tilltro till en på alla sätt positiv framtid för oss. Utan vår fantastiska personal hade vi dock inte kunnat uppnå de mål som ställts upp för oss. Som en av dem som arbetat länge vid enheten och varit med om förändringarna vill jag tacka vår personal för deras engagemang, utvecklingsvilja och ihärdighet till förmån för vår enhet, säger Remes.

Digitaliseringen skapar nya möjligheter för flygrådgivningen

Digitaliseringen har drivit in transportbranschen i en brytningstid under de senaste åren. Information som förmedlas via elektroniska kanaler är inget nytt inom flygrådgivningen, eftersom digitalisering av tjänsterna var ett villkor för att centralisera flygrådgivningstjänsterna redan för 15 år sedan. I framtiden kommer digitala lösningar dock att ge enheten nya möjligheter att effektivisera verksamheten.

– Vår senast lanserade tjänst Fintraffic Sky följer redan en digital serviceplattform.  Vid sidan om den nya tjänsten finns dock fortfarande den föregående förmedlingstjänsten för färdplaner där vi arbetar manuellt för att överföra meddelanden till vårt huvudsystem. Utan att utveckla tjänsterna skulle vi inte kunna hantera färdplaner och andra meddelanden för hela landet, säger Remes.

Verksamhetsprincipen för de centraliserade flygrådgivningstjänsterna har alltid grundat sig på sakkunniga, kompetenta människor och gott ledarskap. Denna princip kommer att gälla även i framtiden. Samarbetet inom FPC-enheten och med andra enheter stärker och utvecklar FPC:s ställning som Finlands centraliserade enhet för flygrådgivningstjänster.

FPC:s resa från centraliseringsbeslutet till idag:

  1. 2007: Centraliseringen av flygrådgivningens tjänster inleds i enlighet med Finavias strategi.
  2. 2008–2009: NOTAM-byrån ansluts till Flygrådgivningstjänsterna. Det är den första stora överföringen inom centraliseringen.
  3. 2010: Under perioden 1–13 september 2010 övergick Finavias flygrådgivningstjänster från åtta flygplatser och områdeskontrollen successivt till den centraliserade enheten. Flygrådgivningstjänster börjar erbjudas från ett och samma serviceställe, Helsingfors-Vanda flygplats, dygnet runt.
  4. 2014–2015: Områdeskontrollens flygkontrolloperatörsuppgifter överförs stegvis till Flygrådgivningen under 2014–2015 och Helsingfors–Vanda flygkontrolloperatörsuppgifter under 2015. Utbildningarna för mångkunnig personal fortsätter till 2016.
  5. 2025: Tjänsten Fintraffic Sky publiceras vid sidan om den befintliga förmedlingstjänsten för färdplaner.

Dela