På våra landsvägar har det i år återigen rört sig många stora specialtransporter. Jämfört med i fjol har man endast sett en liten minskning på under 8 procent i antalet tillstånd, vilket delvis också förklaras av tillståndsansökningar som sträcker sig långt in på hösten.
Även i år har man sett många stora specialtransporter i Finland. I år har man dock inte nått rekordsiffrorna för de senaste åren.
”I slutet av september ligger vi knappt åtta procent efter förra året, och nu har cirka 7 600 specialtransporttillstånd beviljats. Det något mindre antalet än året innan torde förklaras av den osäkra ekonomiska situationen. Dessutom påverkades transporterna på våren av till exempel en strejk inom bil- och transportbranschen. Jämfört med i fjol har vi nu också klart fler tillståndsansökningar i kö till hösten. För närvarande talar vi om cirka 200 tillståndsansökningar", berättar tillståndschef Petteri Pietilä vid NTM-centralen i Birkaland.
Stora specialtransporter är transporter som är mer än 7 meter höga eller breda eller mer än 40 meter långa. I Finland består sådana transporter vanligtvis av till exempel transformatorstationer, fartygsmotorer, spårvagnar, vingar och stommar till vindkraftverk samt byggmoduler som byggs så färdigt som möjligt på fabriken och transporteras till objektet för installation på plats.
”Specialtransporter går i allmänhet från framför allt västkusten till övriga Finland. Man kan se tydliga transporttoppar på landsvägarna under sommarmånaderna, även om det har varit gott om trafik även på hösten. Att transporterna fortsätter långt in på hösten förklaras delvis av att till exempel specialtransporterna till olika vindkraftsprojekt har lagts ut över flera månader enligt projekttidtabellerna", berättar trafikoperatör Kirsi Lehtonen vid Fintraffics vägtrafikcentral.
För varje transport som uppfyller kriterierna för tillståndspliktig specialtransport ska ett separat transporttillstånd sökas hos NTM-centralen i Birkaland, som beviljar tillståndet i enlighet med vägtrafiklagen, Traficoms föreskrift om specialtransporter och de tillståndsvillkor som de fastställt. Samtidigt skickar NTM-centralen information om tillstånd som uppfyller informationskriteriet till Fintraffics vägtrafikcentral, vars uppgift är att informera vägtrafikanterna, medierna och vid behov myndigheterna om situationen beträffande stora specialtransporter.
Så här möter du specialtransporten på ett säkert sätt på vägen
Att möta en stor och långsam specialtransport i trafiken kan vara frustrerande för bilisten, särskilt om han eller hon har bråttom. Det lönar sig dock inte att bli irriterad, eftersom ett eget felaktigt bedömt agerande i värsta fall kan orsaka en olycka eller göra att trafiken stannar upp under en lång tid.
”I synnerhet när man passerar en specialtransport ska man säkerställa att omkörningen lyckas på ett säkert sätt. Det är viktigt att skapa sig en bild av transportens verkliga storlek och inverkan på trafiken eftersom specialtransportkolonnen även inkluderar följebilar, vilket gör att hela transportkolonnen kan vara flera hundra meter lång. Bilisterna bör komma ihåg att specialtransporten släpper förbi den bakomliggande bilkolonnen på ett säkert ställe", påminner Lehtonen.
Det gäller också att vara vaksam på den mötande trafiken, så bilisten bör sakta ner farten och söka sig till sidan av vägen när han eller hon märker vilka varningsbilar som följer med specialtransporten. Om vägtransportledaren befaller en att stanna ska man stanna så nära vägkanten som möjligt. Vägtransportledarens befallningar är lika giltiga inför lagen som polisens i en motsvarande situation, så de ska följas omsorgsfullt.
Om möjligt bör man planera sin egen körrutt och tidtabell så att man helt undviker att möta specialtransporter. Bilister bör utnyttja till exempel Fintraffic Appen eller Trafikläget-tjänsten för att kontrollera om specialtransporten kommer att köra på ens egen väg.