Skip to main content

Fintraffics stora trafikenkät: Den vanligaste miljögärningen bland bilister är ekonomisk körning

Oron för klimatförändringen syns i finländarnas trafikattityd, berättar en trafikenkät som Fintraffic genomfört. En klar majoritet strävar efter att beakta miljöfrågor i sina egna trafikvanor under körningen, men också innan man sätter sig bakom ratten. De populäraste miljögärningarna i trafiken är ekonomisk körning och att undvika onödig körning. Även cykling eller att gå intresserar i vardagen.

Majoriteten av finländarna beaktar miljöfrågor i sina trafikvanor som en del av val och användning av fordon. Enligt Fintraffics trafikenkät är ekonomisk körning bilisternas vanligaste miljögärning. 70 procent av respondenterna uppgav att de alltid eller nästan alltid kör ekonomiskt.

"Vid ekonomisk körning är det möjligt att samtidigt utnyttja många metoder som minskar utsläppen från bilismen. Optimal hastighet och korrekt användning av växlar och bromsning minskar bilens förbrukning och utsläpp vid körning. Till exempel genom att undvika snabba frekvent accelerationer och inbromsningar minskar man på utsläpp och sparar även på underlagets, bromsarnas och däckens hållbarhet: Om man är försenad lönar det sig att i stället för att ständigt köra förbi andra meddela destinationen att man är försenad och köra med det övriga trafikflödet. När bilen är parkerad kan utsläppen minskas genom att undvika tomgång", berättar Juha-Matti Muikku, direktör för säkerhet, kvalitet och miljö vid Fintraffics vägtrafikstyrning.

Vid ekonomisk körning har också bilens skick och last betydelse.

"Att underhålla bilen och i synnerhet motorn på rätt sätt samt rätt däcktryck främjar mindre slitage. Dessutom måste man komma ihåg att kilon ökar på slitaget. Man ska inte transportera överflödiga saker i bilen och till exempel en tom skidbox eller takräcke på taket ökar luftmotståndet i onödan, till och med en liter per hundra kilometer", fortsätter Muikku.

Naturen och plånboken tackar när man undviker onödig bilkörning

Utöver kvaliteten har också mängden en central roll när det gäller att minska bilismens miljökonsekvenser. Att undvika onödig bilkörning är ett till populärt sätt att köra miljövänligare för respondenterna av Fintraffics enkät. 57 procent av respondenterna strävar alltid eller nästan alltid efter att undvika onödig körning.

"Genom att planera rutterna väl och uträtta flera ärenden samtidigt skapar man överraskande besparingar. Onödiga kilometer kan ackumuleras obemärkt om man inte planerar sitt körande", berättar Muikku.

Bland olika yrkesutövare lyfter i synnerhet jordbrukarna tydligast fram undvikandet av onödig körning i sina svar. Av dem uppger 78 procent att de undviker onödig körning.

Regionala skillnader framkommer i valet av trafikmedel

Av enkätsvaren framgår att kollektivtrafiken naturligtvis föredras mest där den erbjuds. Betydelsen av låga utsläpp i valet av trafikformer framhävs mest i Helsingforsregionen. Även i Åbo och Tammerfors föredras kollektivtrafiken betydligt mer än i övriga Finland.

"I svaren bör man naturligtvis också beakta tillgången till kollektivtrafik, vilket varierar på olika håll i Finland. Jag uppmuntrar också till att testa elcykel i stället för bilkörning. Några kilometer med elcykel går i allmänhet lika snabbt som med bil och resan sker utan att svettas som om man hade ständig medvind".

Enligt enkäten följer majoriteten av respondenterna i sin vardag metoder för miljövänligare bilkörning i stället för att välja ett annat transportmedel (26 procent alltid eller nästan alltid). Drygt en tredjedel (39 procent) beaktar alltid eller nästan alltid miljöaspekterna i valet av bil. Ändå håller den traditionella gångtrafiken fortfarande i sin popularitet. En betydande del, 50 procent, föredrar i mån av möjlighet cykling eller att gå.

Fintraffics stora trafikenkät genomfördes på nationell nivå mellan den 22 och 25 maj 2023. Enkäten genomfördes av Taloustutkimus. Enkäten besvarades av 1 021 personer i åldrarna 18–79 år. I urvalet av respondenterna betonades att det representerar målgruppen enligt ålder, kön och bostadsområde.   

Dela