I Finland är uppföljningen av och tillsynen över handelssjöfarten en central del av att säkerställa sjösäkerhet och miljöskydd. Fintraffics sjötrafikcentraler övervakar rörelsen av frakt- och passagerarfartyg längs Finlands kust dygnet runt, varje dag på året.
Under första halvåret 2024 har fartygstrafiken huvudsakligen flutit på säkert, både längs Finlands kust och i de närliggande internationella farvattnen.
"Årets trafik har fungerat relativt väl. I början av året förhindrades två potentiella grundstötningar, och navigationshjälp har getts tre gånger. Dessutom har Fintraffics sjötrafikcentraler regelbundet informerat fartygen om annan trafik och faktorer som påverkar deras navigering, såsom väder- och isförhållanden samt olika störningar. Sjötrafikcentralerna har också styrt trafiken som vanligt och upprätthållit säkerhetsradioverksamheten," säger Rami Metsäpelto, verkställande direktör för Fintraffics sjötrafikledning.
Uppföljningen av och tillsynen över fartygstrafiken i finska farvatten garanteras genom lag. Finland är ett pionjärland inom säkerställandet av handelssjöfarten, eftersom övervakningen täcker hela landets kust. Detta innebär att alla handelsfartyg, såsom tankfartyg samt frakt- och passagerarfartyg, måste rapportera sin ankomst till våra sjötrafikcentraler när de närmar sig Finlands kust. Under sin färd längs Finlands kust måste fartygen hålla kontinuerlig kontakt på områdets arbetskanal och följa dess trafikregler.
Ständig utveckling för ännu säkrare fartygstrafik
Fintraffics sjötrafiklednings främsta uppgift är att säkerställa sjötrafikens säkerhet och smidighet. Finland var som pionjärland först med att införa den nya tjänsten Master’s Guide för fartygstrafik förra året. Tjänsten erbjuder alla viktiga instruktioner för fartyg som anländer till landets hamnar samlade på ett ställe.
Fintraffics sjötrafikledning deltar också i arbetet med att förbättra säkerheten på handelssjöfartens farleder, och snart kommer nya mötes- och omkörningsförbudszoner att tas i bruk längs Finlands kust. Syftet med dessa zoner är att begränsa möten och omkörningar som kan vara farliga för fartygen eller miljön.
"Säkerheten inom handelssjöfarten i Finland har traditionellt sett varit på en bra nivå. Detta kräver dock ett mycket nära samarbete och ständig utveckling. Ett bra exempel på detta är de kommande nya mötes- och omkörningsförbudszonerna längs Finlands kust, där representanter från Fintraffics sjötrafikledning, Trafikledsverket och Traficom, liksom lotsar, fartygsbefäl, bogserbåtskaptener, representanter från rederier och hamnar, Försvarsmakten och Gränsbevakningsväsendet har varit involverade i utformningen,” fortsätter Rami Metsäpelto.