Fintraffics sjötrafikledning och Lübeck Port Authority har undertecknat ett serviceavtal om hamnapplikationen Fintraffic POLO Port Activity. Lübecks hamn kommer att börja använda applikationen i början av nästa år.Hamnen är särskilt känd som en livlig knutpunkt för godstransport mellan Skandinavien och Centraleuropa.
I det nu påbörjade samarbetet mellan Fintraffic och Lübeck Port Authority börjar man vidareutveckla de strategiska funktionerna i Lübeck hamn: Målet med samarbetet är i synnerhet att utvidga hamnmyndighetens lägesbild och effektivisera hamnens olika funktioner med hjälp av digitalisering.
"Vi är stolta över att kunna välkomna Lübeck hamn, som hör till Östersjöns centrala hamnar, som en ny användare av vår POLO Port Activity-tjänst. Utvidgningen av användningen av hamnapplikationen till Tyskland är ett viktigt steg för oss för att främja smidiga och miljövänliga sjötransporter och logistik i hela Östersjöområdet. Samarbetet har inletts snabbt och avsikten är att tjänsten som effektiviserar hamnfunktionerna ska tas i bruk stegvis i Lübeck hamn genast i början av nästa år", berättar Jouni Patrakka, direktör för Fintraffics sjötrafikledning.
Tjänsten Fintraffic POLO Port Activity är baserat på ett öppet ekosystem, vilket gör det möjligt för hamnarna att använda och utveckla tjänsten enligt sina egna behov. Denna flexibilitet gör det möjligt för hamnar att integrera och anpassa tjänsten för att effektivt förbättra sin verksamhet. Tjänsten erbjuder en rad funktioner, inklusive realtidsinformation om fartygens ankomst- och avgångstider, utsläppsberäkningar, kaj- och resursplanering, fartygsanmälningar till EU-området, faktureringsfunktionalitet, beställningar av bogserbåtar och lotsar samt beställningar av vatten och avfallshantering. Dessa verktyg hjälper hamnar att effektivisera sin verksamhet och främja hållbara metoder.
Fokus ligger på realtidsinformation och riktad information om hamnens växande myndighetsbehov
"Som vårt verktyg för operativt lednings- och planeringsarbete kommer POLO Port Activity att göra det möjligt för oss att utveckla verksamheten och öka effektiviteten genom att använda realtidsdata för fartyg och hamnar. Lübecks hamn och dess aktörer kommer att kunna skapa en omfattande situationsbild och agera snabbare, mer flexibelt och pålitligare. Tjänsten förbättrar också dataintegration, minskar risken för fel och påskyndar reaktionstider när förändringar behövs, vilket skapar en grund för pålitlig och noggrann beslutsfattande i trafikledning", sammanfattar Guido Kaschel, direktör för Lübeck Port Authority.
Lübeck hamn är en del av Europeiska unionens Europatäckande TEN-T‑transportnät (Trans-European Transport Network), vilket framhäver dess betydelse som en del av det alleuropeiska transportsystemet. Nätverket stöder multimodala trafiklösningar där sjötransporter kombineras med spår- och vägnät. Lübecks hamn har också en viktig roll i handelssjöfarten i Östersjön och i synnerhet i Skandinavien: Lübeck är en viktig omlastnings- och distributionscentral för pappersprodukter från Skandinavien. Samtidigt fungerar den som en viktig förbindelsehamn för frakttransporterna mellan Skandinavien och Tyskland.
Fintraffic’s POLO Port Activity-tjänst har valts av Lübeck Port Authority genom en konkurrensutsatt upphandling som hölls tidigare i år. Beslutet påverkades av de omfattande funktioner som erbjuds av POLO Port Activity i en Software-as-a-Service (SaaS)-modell, vilket bäst stämde överens med Lübecks mål för digitalisering och verksamhetsförbättring. Tjänsten stöder en rad viktiga funktioner, inklusive kajplanering, gemensam lägesbild, kommunikation med intressenter, tjänstebeställningar, kartbaserade lägesuppdateringar, varningar och rapporteringsmöjligheter. Leveransprojektet är redan igång, med målet att lansera den fullständiga tjänsteplattformen i Lübecks hamn i början av 2025, för att stödja smidiga och effektiva hamnoperationer.
Fintraffics POLO Port Activity är en del av Fintraffics sjötrafiklednings ekosystemarbete, där man genom nära samarbete mellan marina aktörer och nya digitala lösningar strävar efter att främja datautbytet inom sjöfarten och dess logistiska kedjor och skapandet av en lägesbild samt stärka branschens internationella konkurrenskraft. Utvecklingen sker i nära samarbete med alla aktörer inom sjöfartsbranschen och logistikkedjorna i Östersjöländerna.