Medarbetarnas välbefinnande är en viktig del av Fintraffics hållbarhetsarbete och det utvecklas också kontinuerligt inom flera delområden. Ansvarsfull praxis tillämpas också vid rekrytering av nya sakkunniga. Hanna Hovi, som ansvarar för Fintraffics personaladministration och personalutveckling, berättar hur stor betydelse personalnöjdheten har för Fintraffic och hur den främjas.
På Fintraffic utförs långsiktigt arbete för att genomföra principerna för en hållbar arbetsplats. Verksamheten styrs såväl av lagstiftningen och bästa praxis som företagets egna värderingar och etiska principer. På så sätt bygger företaget upp en arbetsplats där de anställda upplever att de uppskattas och att deras tankar och utvecklingsidéer ges utrymme.
"Hållbarhetsarbetet har en verkligt stor samhällelig betydelse. Jag tror dessutom att ett djupgående hållbarhetsarbete ökar Fintraffics attraktivitet som arbetsgivare samt skapar förtroende och uppskattning för vårt arbete med kunderna och intressegrupperna", berättar Fintraffics personaldirektör Hanna Hovi.
Hovi svarar tillsammans med Fintraffics HR-team bland annat för rekryteringen, arbetshälsan och kompetensutvecklingen samt för anställningsfrågor och stärkandet av arbetsgivarprofilen. Enligt henne spelar hållbarhetsarbetet en viktig roll med tanke på företagets förnyelseförmåga och har en positiv effekt på ledarskapet och företagskulturen.
"Vi har engagerat oss i att skapa ett bättre arbetsliv genom att utveckla de sju nyckelprinciperna som består av icke-diskriminering, balansen och välbefinnandet i arbetslivet, satsningar i chefsarbetet, hållbar utveckling, arbetets betydelse och utvecklingen i arbetet, lön enligt arbetskraven samt en bra erfarenhet för de som söker jobb", berättar Hovi.
Hållbar rekrytering bidrar till att förmågor nås mångsidigare
I rekryteringen återspeglas hållbarheten enligt Hovi i att rekryteringen är jämlik för alla sökande och att valet baserar sig på relevanta frågor. Dessutom behandlas de sökande respektfullt i rekryteringsprocessen och informeras bland annat öppet om de olika stegen i processen och om resultaten. Rekryteringsprocessen utvecklas också aktivt och responsen som samlas in från de sökande är av stor vikt för utvecklingen.
"I rekryteringsprocessen vill vi se till att vi når en så heltäckande grupp av olika slags sökande som möjligt. Vi beaktar detta också i vår kommunikation: vi har till exempel som mål att för rekryteringsannonsernas bilder välja sådana som mångsidigt representerar olika slags människor. Vi använder också ett språk som återspeglar våra värderingar och vi använder inte könsrelaterade termer. Vi försöker hela tiden hitta olika slags rekryteringskanaler för att allt bättre kunna nå olika slags sökande från olika bakgrunder", förklarar Hovi.
Som stöd för hållbarhetsarbetet har Fintraffic noggrant specificerade mätare och mål, vars utfall följs upp och rapporteras regelbundet. Utöver detta utbildas personalen i hållbarhet och dess dimensioner.
"De vanligaste utmaningarna i hållbarhetsarbetet har att göra med mätningen och rapporteringen av hållbarheten. Det väsentliga är att hållbarheten kan integreras till en del av affärsverksamheten och att den inte utgör ett pålimmat eller lösryckt element. Vi vill inte göra oss skyldiga till grönmålning. Utöver detta bör vi också bredda vår förståelse om hållbarhet samt säkerställa kompetensen inom alla våra personalgrupper", berättar Hovi.
Medarbetarnas välbefinnande och yrkesutveckling stöds på många sätt
Fintraffic har genomfört åtgärder för att främja medarbetarnas fysiska och mentala välbefinnande till exempel genom att satsa på chefernas metoder för tidigt ingripande samt genom ett intensivt samarbete med företagshälsovården. Medarbetarna erbjuds också många förmåner, till exempel en motions- och kulturförmån på 400 euro samt pendlings- och parkeringsförmån.
Mer än 250 Fintraffic-anställda har till exempel redan utnyttjat möjligheten till cykelförmån, vilket har ökat personalens cykelpendling till jobbet på ett märkbart sätt. Medarbetarnas yrkesutveckling stöds också på många sätt.
”Vi hjälper vår personal att avancera i karriären genom att tillhandahålla utbildning för anställda som nyligen övergått från trafikstyrningsuppgifter till sakkunniguppgifter. Vi stöder personalens utveckling också genom mentorskap och kamratmentorskap samt genom att erbjuda möjligheter till att göra sig förtrogen med andra arbetsuppgifter genom vårt interna "studentutbytesprogram" som har visat sig vara mycket populärt", säger Hovi.
Hovi påpekar att det i framtiden på grund av ökande hållbarhetsreglering och åtstramade krav kommer att finnas behov av att utveckla också nya verksamhetsmodeller utöver nuvarande praxis. Företagets värderingar och affärsetiken är allt viktigare för medarbetarna och många vill arbeta med genuint betydelsefulla uppgifter. Här ser Hovi en tydlig styrka hos Fintraffic.
"Vår verksamhet är mycket hållbart och jag tror att hållbarhetsarbetet också för sin del stöder utvecklingen och produktionen av trafiktjänster. Vi har sedan tidigare satsat på trafikens säkerhet, smidighet och miljövänlighet genom trafikstyrning och dessa teman är viktiga för vår personal. Det blir intressant att se hur ny teknik, såsom artificiell intelligens och blockkedjor, kommer att förändra också hållbarhetsarbetet".
Hållbar rekrytering inbegriper följande:
- Planeringen och genomförandet av rekryteringen är öppen, rättvis och jämlik mot alla sökande.
- Valet av sökande görs på objektiva och relevanta grunder, som baserar sig på uppgiftskraven och kompetensen.
- De sökande behandlas respektfullt och vänligt under hela rekryteringsprocessen.
- De sökande informeras om rekryteringsprocessens olika steg, tidtabellen och resultaten.
- Respons samlas in från de sökande och deras utvecklingsförslag uppmärksammas.
- Rekryteringens genomförande dokumenteras och processen utvärderas och utvecklas kontinuerligt.