Luxembourg Air Navigation Administration, som ansvarar för flygtrafiktjänsterna i Luxemburg, besöker Finland för att validera nya arbetsmetoder för flygledningen under tiden 25.11–5.12.2024. Den internationella valideringsprocessen kommer till Finland tack vare vår exceptionellt högklassiga simulatormiljö samt Fintraffics flygtrafiktjänsts kundorienterade och smidiga arbetssätt. Valideringen genomförs förutom av Luxemburg även av sammanslutningen EUROCONTROL som stöder luftfartsaktörer i Europa samt av det nederländska forsknings- och utvecklingsinstitutet Royal NLR. Fintraffics flygtrafiktjänst fungerar som en opartisk arrangör i processen.
Det internationella samarbete som inleddes i januari kulminerar i månadsskiftet november–december, då man i Fintraffics flygtrafiktjänsts simulatorer under två veckor kommer att validera ett nytt koncept av arbetsmetoder för flygledningen i Luxemburg. Målet är att få data från de nya arbetsmetoderna, med vilka man kan verifiera att metoderna fungerar i praktiken och att de har förutsättningar för operativt ibruktagande.
– De arbetsmetoder som nu simuleras kommer att väcka intresse hos aktörer inom flygtrafiktjänsten, eftersom aktörerna testar hur olika arbetsmetoder påverkar arbetsbelastningen och säkerheten. Utifrån resultaten av valideringen kan man införa en helt ny verksamhetsmodell för branschen eller å andra sidan upptäcka att det inte lönar sig att genomföra dessa arbetsmetoder på detta sätt, berättar försäljnings- och marknadsföringschef Thomas Karlström vid Fintraffics flygtrafiktjänst.
Varje dag anländer i genomsnitt 15 och i bästa fall ett tjugotal representanter från olika länder för att genomföra valideringen. Luxembourg Air Navigation Administrations representanter genomför praktiska simuleringar. EUROCONTROL, en sammanslutning som stöder den europeiska luftfarten, bidrar i sin tur med sin egna gedigna sakkunskap om luftfart i simuleringarna. Dessutom kommer representanter från flygbolag att observera simuleringarna för att ge en uppfattning om hur arbetsmetoderna ser ut ur pilotens synvinkel.
– Under två veckors tid genomför vi dagligen flera simuleringar, där deltagarna systematiskt fyller i rapporter. Samma övningar upprepas flera gånger för att samla in tillräckligt med jämförbara data. Dessutom samlar vi in data från själva simulatorn. Det nederländska forsknings- och utvecklingsinstitutet Royal NLR samlar ihop dessa data och sammanställer en rapport om resultaten, fortsätter Karlström.
Fintraffics flygtrafiktjänst stärker sin internationella ställning
I Finland har man utbildat luxemburgska flygledare redan i ungefär fem år. Det har kommit positiv respons framför allt på Fintraffics smidiga och genuint kundorienterade arbetssätt samt högklassiga simulatorer som ger en nästan autentisk upplevelse av den simulerade situationen. Av samma orsaker ville man genomföra valideringen i Finland, även om man kunde ha hittat andra platser för valideringen närmare Luxemburg.
– Luxemburgs tjänsteleverantör och EUROCONTROL har satsat mycket på detta projekt, och det gläder oss att de har beslutat att genomföra det tillsammans med just oss. Detta är ett bra exempel på hur vi kan fördjupa samarbetet och erbjuda mervärde även utanför utbildningstjänsterna. Vår starka kundorientering, vår genuina lösningsfokusering och våra flexibla arbetssätt är faktorer som skiljer oss från andra aktörer som erbjuder utbildnings- och utvecklingstjänster inom flygtrafiktjänsten, resonerar direktör Pasi Nikama vid Fintraffics flygtrafiktjänst.