Pertti Korhonen, verkställande direktör, Fintraffic
När du ringer från ett land till ett annat med mobiltelefon fungerar kontakten smidigt. Det är också lätt att överföra pengar från ett bankkonto till ett bankkonto i en annan bank.
Detta är exempel på hur digitaliseringen har underlättat vår vardag. Både inom telekommunikationen och i bankvärlden har man redan för flera år sedan kommit överens om hur informationen ska röra sig mellan olika aktörer och hur olika aktörers produktionsfaktorer – t.ex. mobilnät – ska kunna utnyttjas för att producera högkvalitativa tjänster för konsumenter och företag.
I trafikvärlden håller vi bara på att ta de första stegen mot ett omfattande utnyttjande av information. Vi har ännu inte överenskomna rutiner och spelregler om hur olika aktörer effektivt ska dela information sinsemellan, hur olika tjänster ska samordnas och hur länken mellan fordon, infrastruktur, tjänsteproducenter och kundernas terminalutrustning ska göras smidig.
Denna stora utmaning har vi på Fintraffic fördomsfritt börjat tackla. 100 organisationer har redan gett sig in i arbetet och anser att det är viktigt att man på trafikmarknaden skapar spelregler för en rättvis dataekonomi, och vi tror att vi med hjälp av dem kan producera de bästa trafik- och logistiktjänsterna för finländarna och skapa nya affärsmöjligheter för företag som är verksamma här i Finland och utomlands.
Den internationella trafikmarknaden växer snabbt under de närmaste åren. Nya trafiktjänster (t.ex. MaaS-lösningar), nya drivkraftslösningar för fordon, ökad autonomi och till exempel en kontinuerlig precisering av informationen om trafikförhållandena skapar möjligheter för ny affärsverksamhet. Detta förutsätter dock att spelreglerna för en rättvis dataekonomi införs och följs. När du själv är beredd att dela med dig av information får du i gengäld också information av andra, varvid nätverket börjar ge helt nya fördelar.
Finland har goda möjligheter att vara föregångare i digitaliseringen av trafiken och skapa ett internationellt högklassigt trafikekosystem som utvecklar och erbjuder högklassiga tjänster för konsumenter, företag och samhället. Finland bör därför vara en föregångare när det gäller att skapa och främja marknadspraxis inom trafik och transport på samma sätt som på marknaden för telekommunikation på 90-talet.
Vi i Fintraffic gör allt vi kan för att utnyttja de möjligheter vi har framför oss. Våra trafikledningstjänster inom olika trafikformer skapar en stark ryggrad för vårt arbete. Trafikledningen har en central roll i att vi i Finland kan skapa en lägesbild i realtid av händelser och infrastruktur inom trafiken av världsklass. Detta ger Finland viktigt stöd när det gäller att utveckla nya tjänster, förhindra trafikstockningar, optimera rutter, påverka färdsätten samt optimera underhållet av trafiklederna.
Om Finland lyckas med digitaliseringen av trafiken och bygger upp tillräcklig förmåga för samordning av och tjänster för trafikekosystemet, påskyndar detta bland annat uppkomsten av mobilitetstjänster från dörr till dörr som köps via en app samt övergången från ett trafiksätt till ett annat och optimeringen av kapaciteten inom godslogistiken. Detta skulle på lång sikt synas i uppkomsten av verkliga alternativ för personbilstrafiken och en effektivisering av logistiken. Samtidigt uppstår nya affärsmöjligheter för företagen inom branschen både i Finland och utomlands. Företagen kommer också att investera i betydande grad i att utveckla nya trafiktjänster när data öppnas och branschens interoperabilitet ökar.
En minskning av personbilstrafikens marknadsandel (persontrafikens km) från nuvarande 85 procent till 80 procent minskar utsläppen från trafiken med 300 000 ton CO2. Samtidigt minskar hushållens bilkostnader med 350 miljoner euro per år, medan biltrafiken minskar med 5,5 miljoner kilometer per dag. Om 10 procent av de minskade bilkilometerna byts till cykling, ökar detta finländarnas dagliga cykling med 550 000 kilometer och medför hälsofördelar hos befolkningen.
En effektivisering av godslogistikkedjan med endast en procent minskar utsläppen från transporter med 44 000 ton CO2 och minskar företagens logistikkostnader med 275 miljoner euro.
Möjligheterna är stora – låt oss gripa tag i dem tillsammans!
Pertti Korhonen
verkställande direktör
Fintraffic