Ett av de tre huvudtemana i Fintraffics upphandlingsstrategi är ansvarsfulla och värdeskapande upphandlingar. Men hur syns ansvarsfullheten konkret i upphandlingsarbetet? Fintraffics upphandlingschef Tuija Sinkkonen berättar hur man genom att följa principerna för ansvarsfullhet kan producera hållbara tjänster som ger användaren så stor nytta som möjligt.
En betydande del av Fintraffics verksamhet är upphandlingsarbete där behövliga material, tjänster och genomförande upphandlas av utomstående aktörer. För detta ändamål finns ett upphandlingsteam vars uppgift är att hjälpa affärsverksamheten att konkurrensutsätta den tjänst som behövs.
"I många upphandlingsenheter är upphandlingsarbetet indelat i två separata team. Teamen som arbetar med konkurrensutsättning fokuserar på bearbetning av enskilda upphandlingar, medan teamet som utför kategoriarbete har som uppgift att följa med de senaste nyheterna inom branschen och utreda vad som är aktuellt. Hos oss på Fintraffic har dessa team slagits samman, eftersom deras målsättningar kompletterar varandra: konkurrensutsättningen ger också information om vad som händer inom branschen och vid utförande av kategoriarbetet skapas grunden för kommande upphandlingar", säger Tuija Sinkkonen, upphandlingschef vid Fintraffic.
Sinkkonen berättar att hennes eget intresse för offentliga upphandlingar väcktes när hon studerade för magisterexamen i ekonomi vid LUT-universitetet. I studierna ingick också kurser i anslutning till olika upphandlingar. Där konstaterade professorn att upphandlingsenheter för offentliga upphandlingar lätt kan vilseledas, eftersom det inte brukar finnas tillräcklig kompetens.
"Då beslöt jag att jag vill vara med och bidra med kompetens i offentliga upphandlingar. Detta är också en bransch där det hela tiden kommer något nytt att lära sig och där man aldrig är helt färdig. Det behövs allt mer kompetens", skrattar hon.
Ansvarsfullhet har en betydande inverkan på säkerställandet av högklassiga tjänster
I fråga om upphandlingar kan ansvarsfullheten enligt Sinkkonen delas in i tre delområden: ekonomiskt ansvar för att utesluta aktörer inom den grå ekonomin vid upphandling, miljöansvar för att upphandlingarna ska genomföras på ett hållbart sätt och utan belastning på miljön, samt socialt ansvar för att de sysselsättande effekterna av upphandlingarna ska vara så omfattande som möjligt.
"Offentliga upphandlingar har en mycket betydande positiv inverkan på sysselsättningen. Till vår verksamhet hör bland annat att säkerställa att det är möjligt att delta i upphandlingar även för små och medelstora företag som utgör en betydande del av Finlands företagsstock. På så sätt möjliggör vi att det finns så många aktörer som möjligt på marknaden."
Enligt Sinkkonen bör anbudsgivarnas tillämpningskrav ses som en mer omfattande samhällelig fråga än endast genom en enskild upphandling, så att det i Finland finns sådana aktörer som verkar rättvist.
"Kraven har en mycket viktig betydelse för vårt välfärdssamhälle: det totala värdet för offentliga upphandlingar uppgår till cirka 50 miljarder euro per år, och det är viktigt att dessa euro går till företag som bär sitt samhälleliga ansvar, till exempel genom att betala skatt. Genom att välja pålitliga aktörer kan vi säkerställa att vi producerar så högklassiga tjänster som möjligt för finländarna."
Ansvarsfullheten utvidgas hela tiden
Även om ansvarsfullheten som fenomen inte är ny i upphandlingarna enligt Sinkkonen, har dess betoning ökat under de senaste åren. Detta syns också i att till exempel HUS våren 2023 sökte en separat expert på ansvarsfullhet för upphandlingar.
"Ansvarsfrågorna har alltid varit en del av upphandlingarna redan via upphandlingslagen, men nu har man i och med klimatförändringen börjat granska ansvarsfullheten mer även ur miljösynvinkel. För några år sedan fanns det endast inom transportbranschens upphandlingar modeller för miljöfaktorer, och till exempel väganskaffningar har haft rekommendationer om fordon, motorolja och bränsle. Nu har man dock fått mer omfattande uppgifter och kvalitetskriterier för miljöansvaret som styr upphandlingarna", berättar hon.
En utmaning är att ansvarsfrågorna är omfattande och komplexa helheter där man måste beakta många olika saker. För detta behövs information, men det kan lätt vara besvärligt att skaffa den eller svårt att få all information på en gång. Även om Sinkkonen säger att det hela tiden börjar finnas mer förståelse, upphör aldrig behovet av att samla in information.
"Det finns säkert fortfarande sådana delområden inom ansvarsfullhet som vi inte ännu har tagit i beaktande. Till exempel i och med att artificiell intelligens och robotik blir vanligare måste man i framtiden hitta svar på helt nya frågor om till exempel vem som bär på ansvaret för följderna av felaktiga anvisningar som artificiell intelligens gett. Det kommer hela tiden något nytt och om några år pratar vi om helt nya saker", funderar hon.
Fem viktiga poänger om ansvarsfull upphandling
- Offentliga upphandlingar består av upphandlingar inom varu-, tjänste- och byggnadsentreprenader som upphandlas utanför den egna organisationen. Upphandlingar görs av staten, kommuner och samkommuner, statliga affärsverk samt andra upphandlande enheter som definieras i upphandlingslagstiftningen.
- Upphandlingarna styrs av nationella upphandlingslagar och EU:s upphandlingsdirektiv, vars mål är att effektivisera användningen av offentliga medel och förbättra företagens konkurrenskraft samt trygga tillgången till tjänster av så hög kvalitet som möjligt.
- Upphandlingsarbetet indelas i bearbetning av enskilda upphandlingar samt strategiskt kategoriarbete, vars mål är att samla kunskap om branschens utbud och utsikter som stöd för upphandlingarna.
- Ansvarsfullheten i upphandlingarna kan delas in i tre delområden: ekonomiskt ansvar, miljöansvar och socialt ansvar.
- Offentliga upphandlingar och ansvarsfrågor i anslutning till dem kan studeras vid yrkeshögskolor och på kurser som privata aktörer ordnar.