Projektet ANS ISO 9001, som inleddes i augusti 2023, slutfördes förtjänstfullt när Fintraffic Flygtrafiktjänst beviljades ISO 9001-certifikat i juni. Båda faserna, i revisionsprocessen i två steg som certifikatet krävde, godkändes utan avvikelser. Hur kommer kvalitetsledningssystemet enligt standarden ISO 9001 i praktiken att synas i flygtrafiktjänstens verksamhet i fortsättningen? Vilken betydelse har certifieringen för Fintraffic Flygtrafiktjänst som bolag?
ISO 9001 är en internationell standard som definierar principerna för ett effektivt kvalitetsledningssystem. Standarden hjälper organisationerna att säkerställa kvaliteten på produkter och tjänster samt kundnöjdhet. Inom projektet ANS ISO 9001 byggde man upp ett standardenligt kvalitetsledningssystem som en del av det befintliga ledningssystemet. Fintraffic Flygtrafiktjänst klarade den första fasen av den externa tvåstegsrevisionen i mars och den andra fasen i slutet av maj. Bägge revisionerna godkändes utan avvikelser. Bolaget beviljades det officiella ISO 9001-certifikatet 7.6.2024.
– I början av våren arbetade vi intensivt med uppdateringar, kompletteringar och korrigeringar av flygtrafiktjänstens dokumentation och verksamhetsmodeller. Efter att vi klarat första revisionsfasen, kompletterade vi ännu processerna och dokumentationen i april–maj, gjorde interna revisioner enligt standarden ISO 9001 samt genomförde en omfattande ledningsgranskning av uppdaterad verksamhet. I maj genomfördes det andra skedet av revisionen, där revisorerna bland annat intervjuade flygplatsernas ATS-chefer samt operativ och teknisk personal på nätverksfälten i Åbo och Birkala utöver vårt huvudkontor. Dessa var betydelsefulla besök, eftersom de synliggjorde hur flygtrafiktjänstens verksamhet i hela Finland har beaktats i utvecklingen av det nya kvalitetsledningssystemet, berättar direktör Matts-Anders Nyberg från Fintraffic Flygtrafiktjänst.
– Certifikatet är ett konkret bevis på flygtrafiktjänstens högklassiga och övergripande verksamhet. Även om ISO 9001 inte medför större förändringar i den operativa flygtrafiktjänsten, har många tillvägagångssätt preciserats, processerna gjorts smidigare och verksamhetens systematisering ökat, berättar kvalitetschef Johanna Ojanen från Fintraffic Flygtrafiktjänst.
Flygtrafiktjänstens Luftfartsinformationstjänst (AIS) har redan i tjugo år haft ett eget ISO 9001-certifikat. Nu har AIS:s förtjänstfullt upprätthållna certifikat integrerats i den övergripande certifieringen av hela bolaget. Det nya kvalitetsledningssystemet utvärderas och certifieras av Kiwa Inspecta.
Mer systematisk verksamhet och nya kommersiella möjligheter
Många av elementen i kvalitetsledningssystemet har redan funnits, eftersom Traficoms godkännandeintyg till Fintraffic ANS förutsätter verksamhet enligt luftfartslagstiftningen. Verksamhet enligt standarden ISO 9001 hjälper dock flygtrafiktjänsten att agera bättre än tidigare i enlighet med olika myndighetskrav och lagstiftning. Dessutom ger det systematik och effektivitet i ledningen och de dagliga arbetssätten.
- Kundhantering, uppföljning av kundnöjdheten samt riskbedömning och riskhantering är centrala delområden där ISO 9001 ökar systematiken. En konkret reform är till exempel en ny kanal för kundrespons som togs i bruk i och med det förnyade kvalitetshanteringssystemet. Certifikatet förbättrar också möjligheterna att som tjänsteleverantör delta i internationella anbudsförfaranden där kvalitetsledningssystemet enligt ISO 9001 är ett sökvillkor, säger Nyberg om fördelarna med kvalitetsledningssystemet.
Det nya kvalitetsledningssystemet hjälper Fintraffic att mer systematiskt informera kunderna och intressentgrupperna om flygtrafiktjänstens verksamhet och kvalitetsmål. I fortsättningen kan Fintraffic Flygtrafiktjänsts intressentgrupper beakta kvalitetscertifikatet även i sina egna revisioner, med tydligare fokus på bolagens gränssnitt, när de vet att flygtrafiktjänstens allmänna ledningssystem och dokumentering följer den internationella kvalitetsstandarden.
Utgångspunkter för utvecklingen av bolagets verksamhet
Certifikatet är en startpunkt för Fintraffic Flygtrafiktjänst, där man börjar vidareutveckla bolagets verksamhet med hjälp av de verktyg som kvalitetsledningssystemet erbjuder.
– Vårt mål är att med hjälp av kvalitetsledningssystemet tillvarata allt som är bra, vilket gör att vi kan utveckla verksamheten i enlighet med vår strategi mot världens säkraste, smidigaste och miljövänligaste flygtrafik, berättar Nyberg.