De ytterligare förbättringarna av reservrutten för Nordsjö vägtunnel tas i bruk för trafiken i slutet av vecka 40. Till följande testas omvägens funktion med trafik 6–9.10. Under testningen är tunneln helt stängd och trafiken dirigeras till den förbättrade reservrutten.
De ytterligare förbättringarna av reservrutten som används under byggtiden för Nordsjö vägtunnel tas i bruk för trafiken söndagen 5.10 och ruttens funktion testas 6.10 kl. 22–9.10 kl. 22. Rutten går från Österleden via Kallviksvägen och Bastövägen till Nordsjö hamn. Syftet med testningen är att säkerställa att trafiken löper så bra som möjligt när tunneln nästa år är stängd på grund av en omfattande sanering.
”Det att tunneln nästa år stängs kommer oundvikligen att påverka trafiken i Nordsjö och för bilisterna närmare bosättningen. Vi har dock arbetat hårt för att vardagen ska löpa så smidigt som möjligt under tunnelrenoveringen när trafiken dirigeras till omvägen. I sommarens första testfas fungerade omvägen redan på ett lovande sätt, och nu i oktober får vi prova hur de ytterligare förbättringarna av den fungerar, särskilt under rusningstid. Det är dock bra att förbereda sig på att rusning inte kan elimineras helt och beakta detta i planeringen av egna resor", säger Fintraffics projektchef Jukka Värri.
Under testningen följer man bland annat upp smidigheten i anslutningen från Ring III till Österleden, de nya körfältens funktion i anslutningen mellan Österleden och Kallviksvägen samt smidigheten i trafiken i Bastövägens rondell, Hamnbågens anslutning samt på Fraktargatan och Kallviksvägen.
Reservruttens funktion bedöms vid olika mätpunkter i terrängen samt genom att regelbundet köra leden bland den övriga trafiken. Dessutom utnyttjar man drönarfotograferingar, Fintraffics trafikmätningspunkter och trafikmätningskameror samt ruttdata. Särskilt trafikflödet under rusningstopparna, övergångsställena och anslutningarnas funktion granskas.
Testningen säkerställer att omvägen fungerar som planerat
Söndagen 5.10 tas nya tillfälliga trafikarrangemang i bruk längs Nordsjö tunnels reservrutt för att förbättra trafikens smidighet under byggarbetet:
- På Österleden har körningen österut ändrats så att det är möjligt att köra rakt endast på den vänstra filen och den högra filen är endast för dem som svänger in på Kallviksvägen. Ändringen gör det möjligt att fritt svänga från Kallviksvägen österut till höger.
- Trafikljusen i anslutningen mellan Österleden och Kallviksvägen har justerats så att trafiken i anslutningen löper bättre än tidigare, särskilt under rusningstider.
- Busshållplatsen söder om Kallviksvägens och Bastövägens rondell har tagits ur bruk. På så sätt försvinner de fördröjningar som orsakas av att bussarna stannar och trafiken löper jämnare. Samtidigt har filen som passerar rondellen tagits i bruk för alla.
- På avsnittet mellan Kallviksvägens rondell och Hamnbågens anslutning har hastighetsbegränsningen sänkts till fyrtio kilometer i timmen för att förbättra framförhållningen i trafiken och för att trafiken i anslutningarna och körfältsbyten ska löpa bättre än tidigare.
Tidigare i år har flera ändringar gjorts i reservrutten för Nordsjö tunnel för att trafiken ska löpa så bra som möjligt när tunneln nästa år renoveras. De mest betydande förbättringarna har varit att bygga fler körfält vid anslutningen mellan Österleden och Kallviksvägen samt i rondellen mellan Bastövägen och Kallviksvägen. Dessutom har rondellen vid Bastövägen och Porslaxvägen samt anslutningen mellan Bastövägen och Hamnbågen förbättrats för att uppfylla kraven för specialtransporter. Även vinterunderhållet på reservrutten höjs till den högsta möjliga nivån. Förnyelserna testades på sommaren och på basis av testningarna har man under hösten planerat ytterligare förbättringar som testas 6–9.10.
Säkerhetsföreskrifterna förutsätter fullständig stängning av tunneln
Under byggarbetena som inleds 6.1.2026 stängs Nordsjö vägtunnel för ett år helt för trafik, eftersom de stränga säkerhetsbestämmelserna för tunnlarna inte tillåter trafik i en tunnel vars säkerhetssystem inte används. Dessa system är nödvändiga för att man i störningssituationer tryggt ska kunna rädda sig från tunneln.
”Nordsjö tunnel har betjänat trafiken i regionen i nästan två årtionden. Nu står vi inför ett stort arbete där den föråldrade tekniken byts ut mot ny, så att man även i fortsättningen kan köra tryggt och med tillförsikt i tunneln. Under renoveringen förnyas alla centrala system – från brandlarm och rökevakuering till ventilation, kameror och belysning. Mängden teknik i tunneln är den samma som i en liten fabrik, även om bilister som kör genom tunneln inte ser detta. Samtidigt reparerar vi också tunnelns konstruktioner och de vatten- och släcksystem som går under den. Det är alltså fråga om en omfattande helhet som säkerställer tunnelns säkerhet långt in i framtiden", fortsätter Jukka Värri.
Tunnelprojektet har varit en gemensam ansträngning för många aktörer. Fintraffic har samarbetat intensivt med Helsingfors stad och NTM-centralen i Nyland, som har ansvarat för planeringen av omvägen. I planeringsskedet har man också samarbetat mycket med hamnen, eftersom över hälften av tunneltrafiken anknyter till hamnfunktionerna. Man har strävat efter att dela ut information om stängningen av tunneln till invånarna i området i så god tid som möjligt. Även lokala företag och aktörer inom småbarnspedagogiken har informerats i god tid om stängningens effekter så att en smidig vardag kan tryggas på bästa möjliga sätt.
Projektuppgifter:
Nordsjö vägtunnel leder från Ring III och den planskilda anslutningen vid Österleden till Nordsjö hamn. Tunneln är cirka 1,5 kilometer lång och har två körfält i båda riktningarna. Bilar som kör i olika riktningar kör i sina egna tunnlar. Varje dag kör i genomsnitt cirka 7 650 personbilar och 2 700 tunga fordon i tunneln. Tunneln öppnades 2008 och över hälften av dess trafik är hamntrafik.