Skip to main content

Reservrutten för Nordsjö tunnel blir ännu smidigare – ytterligare förbättringar utlovas redan på hösten

I Nordsjö tunnel inleds den 6 januari 2026 en omfattande sanering som stänger tunneln för trafik i cirka ett år. Under denna tid leds trafiken till den officiella reservrutten för sträckan Österleden–Kallviksvägen–Bastövägen–Hamnbågen–Nordsjö hamn. För att trafiken ska löpa så bra som möjligt har reservrutten förbättrats och testats under det gångna året. I sommarens tester observerades att de genomförda förnyelserna redan har påverkat trafikens smidighet positivt, men även utvecklingsobjekt hittades. Man kommer att åtgärda dessa genom ytterligare förbättringar av reservrutten redan under hösten.

"När tunneln stängs kommer trafiken i Nordsjö att öka nära bosättningen. Tillsammans med olika aktörer gör vi allt vi kan för att trafiken ska löpa så bra som möjligt även under undantagsperioden. Sommarens tester visade att den förnyade omvägen redan fungerar förhållandevis bra, men nu på hösten justerar vi ännu trafikljusens funktion och genomför även andra ytterligare förbättringar så att omvägen bättre än tidigare beaktar i synnerhet morgonens och eftermiddagens rusningstoppar. Preliminärt kan de ytterligare förbättringarna testas redan i slutet av oktober", berättar Fintraffics projektchef Jukka Värri.

I september–oktober tas följande tillfälliga trafikarrangemang i bruk på Nordsjö reservrutt för att ytterligare förbättra trafikflödet under byggarbetet:

  • På Österleden ändras körningen österut så att det är möjligt att köra rakt endast på den vänstra filen och den högra filen är i fortsättningen endast för dem som svänger in på Kallviksvägen. Ändringen gör det möjligt att fritt svänga från Kallviksvägen österut till höger.
  • Trafikljusen i anslutningen mellan Österleden och Kallviksvägen justeras så att trafiken i anslutningen löper bättre än tidigare, särskilt under rusningstider.
  • Busshållplatsen söder om Kallviksvägens och Bastövägens rondell tas ur bruk. På så sätt försvinner de fördröjningar som orsakas av att bussarna stannar och trafiken löper jämnare. Samtidigt tas filen som passerar rondellen i bruk för alla.
  • På avsnittet mellan Kallviksvägens rondell och Hamnbågens anslutning sänks hastighetsbegränsningen till fyrtio kilometer i timmen för att förbättra framförhållningen i trafiken och för att trafiken i anslutningarna och körfältsbyten ska löpa bättre än tidigare.

I år har flera ändringar gjorts i reservrutten för Nordsjö tunnel för att trafiken ska löpa så bra som möjligt när tunneln nästa år renoveras. De mest betydande förbättringarna har varit att bygga fler körfält vid anslutningen mellan Österleden och Kallviksvägen samt i rondellen mellan Bastövägen och Kallviksvägen. Dessutom har rondellen vid Bastövägen och Porslaxvägen samt anslutningen mellan Bastövägen och Hamnbågen förbättrats för att uppfylla kraven för specialtransporter. Även vinterunderhållet på reservrutten höjs till den högsta möjliga nivån.

Nordsjö tunnels reservrutt testades på sommaren – köerna löpte bättre redan under den andra testdagen

Funktionen av den förbättrade reservrutten för Nordsjö tunnel testades 17–18.6.2025. Syftet med testningen var att säkerställa att den förnyade reservrutten fungerar som omväg för den kommande tunnelbyggplatsen i Nordsjö. Under testningarna var tunneln helt stängd för trafik och trafiken leddes till reservrutten.

Under testningen följde man bland annat upp smidigheten i anslutningen från Ring III till Österleden, de nya körfältens funktion i anslutningen mellan Österleden och Kallviksvägen samt smidigheten i trafiken i Bastövägens rondell, Hamnbågens anslutning, Fraktargatan och Kallviksvägen.

Resultaten visade att körtiderna under den första testdagen var betydligt längre än under en normal dag, men trafiken löpte betydligt bättre redan följande dag när bilisterna vande sig vid att använda omvägen.

”Körtiden från hamnen till Ring III i eftermiddagsrusningen var cirka 17 minuter på den första testdagen. På den andra testdagen gick motsvarande resa redan på drygt 10 minuter, medan den normala körtiden är cirka 8 minuter. Detta visar att bilisterna snabbt lärde sig att använda omvägen och trafiken löpte betydligt smidigare", fortsätter Jukka Värri.

Utanför eftermiddagsrusningen löpte trafiken nästan normalt och endast den livligare långtradartrafiken från fartygen som anlände till hamnen orsakade tidvis köer.

Trafikmängderna ökade särskilt på Kallviksvägen, där trafiken nästan 1,5-faldigades under morgonen och förmiddagen. Även på Österleden öster om Kallviksvägens anslutning ökade trafikmängden med cirka 60 procent. Trafikmängderna var ungefär lika stora under båda testdagarna.

På bussrutt 560 ökade restiden mellan Rastbölevägens rondell och Österledens anslutning under rusningstid med högst cirka tre minuter jämfört med en normal dag. I motsvarande mån förlängdes restiden på avsnittet Mellungsbackavägens anslutning–Kallviksvägens rondell med en dryg minut.

Reservruttens funktion bedömdes vid olika mätpunkter i terrängen samt genom att regelbundet köra leden bland den övriga trafiken. Dessutom utnyttjades drönarfotograferingar, Fintraffics trafikmätningspunkter och trafikmätningskameror samt TomTom-material. Särskilt trafikflödet under rusningstopparna, övergångsställena och anslutningarnas funktion granskades.

Bakgrundsinformation om projektet

I reparationsprojektet av Nordsjö tunnel förnyas de tekniska system som kommit till slutet av sin livscykel i vägtunneln som leder till Nordsjö hamn i Helsingfors. Därtill repareras också tunnelns konstruktioner och de dränerings- och släckvattensystem som går under tunneln förnyas. Fintraffic ansvarar för reparationsprojektet i Nordsjö tunnel och genomförandet av byggarbetet på reservrutten. Helsingfors stad och NTM-centralen i Nyland ansvarade för planeringen av förbättringarna av reservrutten. 

Dela

Etiketter