Uutiset
Turvallinen ja sujuva raideliikenne rakentuu yhdessä - tiedätkö eri rautatietoimijoiden roolit?
Fintraffic vastaa vuosittain yli 500 000 junan ja reilun 82 miljoonan matkustajan turvallisesta ja sujuvasta matkanteosta Suomen lähes 6 000 kilometrin pituisella rataverkolla. Toimiva ja turvallinen raideliikenne rakentuu kuitenkin usean toimijan tiiviistä yhteispelistä. Kertaa tästä eri rautatietoimijoiden työnjako.
Helposti hyvää raideliikenteessä: Aikataulunmukainen junaliikenne toisi miljoonan euron säästöt ja pienentäisi hiilijalanjälkeä
Aikataulunmukainen junaliikenne voi tuoda vuosittain miljoonan euron säästöt ja vähentää hiilijalanjälkeä 410 tonnilla. Pienillä muutoksilla voidaan parantaa raideliikenteen sujuvuutta, turvallisuutta ja tehokkuutta – ja ottaa isoja askelia kohti Suomen ilmastotavoitteita. Nämä tulivat ilmi Fintrafficin raideliikenteenohjauksen ja VR:n yhteisesti toteuttamassa sujuvuuskokeilussa.
Liikenneohjaajan työ ratkaisevaa junaliikenteelle: ”Kun raiteilla tapahtuu jotain poikkeavaa, on toimittava sekunneissa”
Suomen rautateillä liikkuu vuosittain puoli miljoonaa junaa ja kymmeniä miljoonia matkustajia. Matkustajajunien lisäksi raiteilla kulkee paljon muutakin liikennettä, kuten tavarajunia ja ratatyökoneita. Fintrafficin raideliikenteenohjaus on näkymätön turvaverkko, joka varmistaa, että junaliikenne pysyy hallinnassa arjen ja poikkeustilanteidenkin keskellä: kun matkustaja kuulee junan myöhästymisestä, liikenneohjaaja on jo tehnyt kymmeniä päätöksiä tilanteen taustalla.
Fintrafficin rataliikennekeskus: Luvaton liikkuminen rautateillä lisääntynyt viime vuodesta: hengenvaarallinen ilmiö aiheuttanut jo yli 1400 junan myöhästymistä - erityinen huoli nuorista
Luvaton liikkuminen rautateillä on lisääntynyt viime vuodesta. Fintrafficin tilastojen mukaan elokuun loppuun mennessä on raportoitu noin 1 450 junan myöhästymistä asiattoman radalla liikkumisen vuoksi. Viime vuonna määrä samalla aikajaksolla oli reilu 1300 ja koko vuoden osalta 2021.
Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Oy:n puolivuosikatsaus
Operatiivinen palvelutuotanto kaikissa liikennemuodoissa ja digitaalisissa palveluissa sujui tavoitteiden mukaisesti. Myös turvallisuustaso on pysynyt hyvänä. Yhtiön strategiaa toteuttavat kehityshankkeet ovat edenneet pääsääntöisesti suunnitelmien mukaan.
Fintrafficin liikenneohjaajakoulutukseen ennätysmäärä hakemuksia – “Kiinnostus vastuullista ja merkityksellistä työtä kohtaan on kasvussa”
Fintraffic avasi toukokuussa haun rautateiden liikenneohjaajakoulutukseen. Haku oli avoinna reilut kolme kuukautta, minkä aikana hakemuksia tuli huimat 2880. Koulutus tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden päästä mukaan kehittämään suomalaista raideliikennettä ja varmistamaan sen turvallisuus ja sujuvuus. Ennätyssuuren hakijamäärän taustalla arvellaan olevan työn merkityksellisyyden lisäksi varma työllistyminen sekä hyvät mahdollisuudet edetä uralla esimerkiksi asiantuntijatehtäviin.
Missä kohtaa laituria juna pysähtyy? Opinnäytetyö ehdottaa konkreettisia parannuksia asemille
Junan pysähtymisalueen hahmottaminen laiturilla voi olla matkustajalle epäselvää. Fintraffic Raiteelle tehdyssä opinnäytetyössä selvitettiin sektoroinnin kehittämistarpeita ja esitettiin konkreettisia keinoja matkustajainformaation parantamiseksi niin asemilla kuin digitaalisissa kanavissakin.
Suuri liikennekysely: Yli puolet suomalaisista ottaa ympäristövaikutukset huomioon liikkumisessaan – harva silti vähentänyt autoilua
Fintrafficin suuren liikennekyselyn mukaan yli puolet suomalaisista kertoo ottavansa liikenteen ympäristövaikutukset huomioon ainakin jossain määrin, kun he valitsevat säännöllisesti käyttämäänsä kulkumuotoa. Käytännön valinnoissa korostuvat silti edelleen joustavuus, turvallisuus ja kustannukset. Vain noin viidennes autoilevista suomalaisista kertoo vähentäneensä yksityisautoiluaan ympäristösyistä.
Vuosaaren tietunneli remonttiin tammikuussa 2026 – liikenne kiertotielle
Vuosaaren tietunneli suljetaan liikenteeltä 6. tammikuuta alkaen tunnelin korjaustöiden vuoksi. Tunnelin tekniikka ja rakenteet päivitetään kokonaisuudessaan, jotta tunnelissa ajaminen pysyy turvallisena ja sujuvana myös tulevina vuosina. Sulun aikana liikenne ohjataan kiertotielle, joka kulkee Kehä III:lta Itäväylän, Kallvikintien ja Niinisaarentien kautta Vuosaaren satamaan. Arvioitu tunnelin sulkuaika on noin vuosi.
Urapolkuja: Linda Tammisalo – Muutoksen mukana raiteilla jo 15 vuotta
Linda Tammisalon ura rautateillä alkoi VR:llä konduktöörinä ja eteni liikenneohjaajaksi sekä myöhemmin Fintrafficin liikennesuunnittelijaksi. Hän tietää, miten alan jatkuva muutos tarjoaa mahdollisuuksia kehittyä – ja miksi Fintraffic on työpaikka, jossa osaamista arvostetaan.
Pohjois-Suomen rautatieliikenteen kauko-ohjausjärjestelmä POKA:n käyttöönotto edennyt yli puolenvälin
Pohjois-Suomen rautatieliikenteen kauko-ohjausjärjestelmän uudistamishanke POKA etenee. Projektissa suunnitellaan, rakennetaan ja asennetaan Pohjois-Suomen rautatieliikenteenohjausalueelle moderni kauko-ohjausjärjestelmä. Uusi järjestelmä korvaa elinkaarensa päähän tulleen vanhan järjestelmän. Käyttöönotto on edennyt jo yli puolenvälin kokonaistavoitteestaan, ja uusi kauko-ohjausjärjestelmä saataneen tuotantokäyttöön koko käyttöalueelleen vuoden 2027 kesään mennessä.
Liikennesuunnittelussa minimoidaan kesän ratatöiden aiheuttamat haitat junaliikenteelle
Kesä on ratatöiden kulta-aikaa, jolloin Suomessa tehdään monipuolisesti töitä rautatieverkoston käytettävyyden parantamiseksi. Fintrafficin raideliikenteenohjauksen liikennesuunnittelun tehtävä on järjestää asioita liikenteenohjauksen sekä liikennöitsijöiden tueksi, jotta tiedetään etukäteen ajallisesti ja paikallisesti, miten ja missä ratatyö tehdään.
Sinustako raideliikenteen hermokeskuksen ammattilainen? – Haku Fintrafficin liikenneohjaajakoulutukseen on käynnissä
Fintraffic etsii uusia osaajia rautateiden liikenteenohjauksen eturintamaan. Haku liikenneohjaajakoulutukseen on nyt auki – koulutus tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden päästä mukaan kehittämään suomalaista raideliikennettä ja varmistamaan sen turvallisuus ja sujuvuus. Fintraffic avaa jälleen ovet yhteen Suomen vastuullisimmista ja vaikuttavimmista työtehtävistä. Hakuaika raideliikenteen liikenneohjaajakoulutukseen alkaa 20.5.2025 ja jatkuu 3.8.2025 saakka.
Fintraffic aloittanut uuden kapasiteetinhallintajärjestelmän kehitystyöt - yhteistyössä uusia kokeiluja
Fintrafficin raideliikenteenohjauksessa on aloitettu uuden kapasiteetinhallintajärjestelmän kehitystyöt. Tavoite on rakentaa käyttäjien tarpeita paremmin vastaava järjestelmä, joka olisi nykyistä helppokäyttöisempi ja ketterämpi. Hankkeella korvataan elinkaarensa päässä oleva nykyinen järjestelmä.