Hyppää pääsisältöön

Uutiset

Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Oy:n puolivuosikatsaus

20.8.2025
Operatiivinen palvelutuotanto kaikissa liikennemuodoissa ja digitaalisissa palveluissa sujui tavoitteiden mukaisesti. Myös turvallisuustaso on pysynyt hyvänä. Yhtiön strategiaa toteuttavat kehityshankkeet ovat edenneet pääsääntöisesti suunnitelmien mukaan.
Kuvassa Fintrafficin henkilöstöä rataliikennekeskuksessa.

Fintrafficin liikenneohjaajakoulutukseen ennätysmäärä hakemuksia – “Kiinnostus vastuullista ja merkityksellistä työtä kohtaan on kasvussa”

5.8.2025
Fintraffic avasi toukokuussa haun rautateiden liikenneohjaajakoulutukseen. Haku oli avoinna reilut kolme kuukautta, minkä aikana hakemuksia tuli huimat 2880. Koulutus tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden päästä mukaan kehittämään suomalaista raideliikennettä ja varmistamaan sen turvallisuus ja sujuvuus. Ennätyssuuren hakijamäärän taustalla arvellaan olevan työn merkityksellisyyden lisäksi varma työllistyminen sekä hyvät mahdollisuudet edetä uralla esimerkiksi asiantuntijatehtäviin.
Kuvassa infonäyttö junalaiturilta, joka visualisoi kohdan minne juna pysähtyy asemalla.

Missä kohtaa laituria juna pysähtyy? Opinnäytetyö ehdottaa konkreettisia parannuksia asemille

24.7.2025
Junan pysähtymisalueen hahmottaminen laiturilla voi olla matkustajalle epäselvää. Fintraffic Raiteelle tehdyssä opinnäytetyössä selvitettiin sektoroinnin kehittämistarpeita ja esitettiin konkreettisia keinoja matkustajainformaation parantamiseksi niin asemilla kuin digitaalisissa kanavissakin.
Henkilö auton ratissa ja taustalla kesäiset, vehreät maisemat vilisevät.

Suuri liikennekysely: Yli puolet suomalaisista ottaa ympäristövaikutukset huomioon liikkumisessaan – harva silti vähentänyt autoilua

16.7.2025
Fintrafficin suuren liikennekyselyn mukaan yli puolet suomalaisista kertoo ottavansa liikenteen ympäristövaikutukset huomioon ainakin jossain määrin, kun he valitsevat säännöllisesti käyttämäänsä kulkumuotoa. Käytännön valinnoissa korostuvat silti edelleen joustavuus, turvallisuus ja kustannukset. Vain noin viidennes autoilevista suomalaisista kertoo vähentäneensä yksityisautoiluaan ympäristösyistä.
Kuvassa uutisen päähenkilö Linda kesäisessä maisemassa.

Urapolkuja: Linda Tammisalo – Muutoksen mukana raiteilla jo 15 vuotta

1.7.2025
Linda Tammisalon ura rautateillä alkoi VR:llä konduktöörinä ja eteni liikenneohjaajaksi sekä myöhemmin Fintrafficin liikennesuunnittelijaksi. Hän tietää, miten alan jatkuva muutos tarjoaa mahdollisuuksia kehittyä – ja miksi Fintraffic on työpaikka, jossa osaamista arvostetaan.

Mukanasi liikenteessä -podcast: GPS-häirintä heikentää merenkulun turvallisuutta Itämerellä – miten meriliikenteen toimintavarmuus varmistetaan?

1.7.2025
Suomi on riippuvainen Itämeren laivaliikenteestä. Tuonnista ja viennistä iso osa kulkee merellä – tehokkaasti ja turvallisesti. Samaan aikaan puhutaan Venäjän varjolaivastosta, GPS-häiriöistä ja laahaavista ankkureista. Kuinka veitsenterällä Suomen meriyhteydet ja huoltovarmuus ovat? Miten meriliikenteen turvallisuus ja toimintavarmuus varmistetaan?

Pohjois-Suomen rautatieliikenteen kauko-ohjausjärjestelmä POKA:n käyttöönotto edennyt yli puolenvälin

23.6.2025
Pohjois-Suomen rautatieliikenteen kauko-ohjausjärjestelmän uudistamishanke POKA etenee. Projektissa suunnitellaan, rakennetaan ja asennetaan Pohjois-Suomen rautatieliikenteenohjausalueelle moderni kauko-ohjausjärjestelmä. Uusi järjestelmä korvaa elinkaarensa päähän tulleen vanhan järjestelmän. Käyttöönotto on edennyt jo yli puolenvälin kokonaistavoitteestaan, ja uusi kauko-ohjausjärjestelmä saataneen tuotantokäyttöön koko käyttöalueelleen vuoden 2027 kesään mennessä.

Liikennesuunnittelussa minimoidaan kesän ratatöiden aiheuttamat haitat junaliikenteelle

18.6.2025
Kesä on ratatöiden kulta-aikaa, jolloin Suomessa tehdään monipuolisesti töitä rautatieverkoston käytettävyyden parantamiseksi. Fintrafficin raideliikenteenohjauksen liikennesuunnittelun tehtävä on järjestää asioita liikenteenohjauksen sekä liikennöitsijöiden tueksi, jotta tiedetään etukäteen ajallisesti ja paikallisesti, miten ja missä ratatyö tehdään.

Sinustako raideliikenteen hermokeskuksen ammattilainen? – Haku Fintrafficin liikenneohjaajakoulutukseen on käynnissä

7.6.2025
Fintraffic etsii uusia osaajia rautateiden liikenteenohjauksen eturintamaan. Haku liikenneohjaajakoulutukseen on nyt auki – koulutus tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden päästä mukaan kehittämään suomalaista raideliikennettä ja varmistamaan sen turvallisuus ja sujuvuus. Fintraffic avaa jälleen ovet yhteen Suomen vastuullisimmista ja vaikuttavimmista työtehtävistä. Hakuaika raideliikenteen liikenneohjaajakoulutukseen alkaa 20.5.2025 ja jatkuu 3.8.2025 saakka.

Fintraffic aloittanut uuden kapasiteetinhallintajärjestelmän kehitystyöt

3.6.2025
Fintrafficin raideliikenteenohjauksessa on aloitettu uuden kapasiteetinhallintajärjestelmän kehitystyöt. Tavoite on rakentaa käyttäjien tarpeita paremmin vastaava järjestelmä, joka olisi nykyistä helppokäyttöisempi ja ketterämpi. Hankkeella korvataan elinkaarensa päässä oleva nykyinen järjestelmä.

Rautatiealalla tarve systemaattiselle tiedonhallinnan kehittämiselle: Fintrafficin tuoreessa selvityksessä ratkaisuna koordinaattoriroolin perustaminen

3.6.2025
Toimiva tiedonhallinta on perusta liikennejärjestelmän tehokkuudelle, turvallisuudelle ja palvelutason parantamiselle. Yhteentoimiva tieto on edellytyksenä digitalisaation kehitykselle kohti digitaalista kaksosta raideliikenteessä. Fintraffic Raiteen tekemä tuore selvitys tunnistaa raideliikenteen tiedonhallinnan keskeiset haasteet, kuten tiedon yhdenmukaistamisen puutteet, saatavuuden esteet ja vastuukysymykset, sekä esittää ratkaisuja niiden ylittämiseksi. Kriittisenä toimenpiteenä esiin nousee tiedonhallinnan kehitystyön koordinaattoriroolin perustaminen.

Urapolkuja: Meeri Niemi – Hevosalan yrittäjästä raideliikenneohjaajaksi

23.5.2025
Millaista raideliikenneohjaajan työ on Fintrafficissa?
Juna ja raiteet

Blogi: Raideliikenteen energiatehokkuuskokeilu: aikataulun mukaisella ajolla iso vaikutus turvallisuuteen ja tehokkuuteen

8.5.2025
Fintrafficin raideliikenteenohjaus on toteuttanut energiatehokkuuskokeilun, jossa tutkittiin mahdollisuuksia parantaa raideliikenteen aikataulusuunnittelua, sujuvuutta, ympäristöystävällisyyttä sekä liikenneohjaajan ja veturinkuljettajan yhteistyötä. Lisäksi kokeilun tavoitteena oli tukea tulevaisuuden järjestelmäkehitystä sekä arvioida ohjauksen ja ajotavan muutoksen mahdollisuuksia käytännössä.