Hyppää pääsisältöön

Uutiset

Auta kanssa-autoilijaa mäessä - ilmoita montut maantiessä ja muut havainnot Fintraffic Mobiili -sovelluksen kautta

27.3.2024
Moni suuntaa tällä viikolla pääsiäisen viettoon autolla. Fintrafficin mukaan vilkkaimmat päivät ovat kiirastorstai (28.3.) sekä toinen pääsiäispäivä (1.4.). Jos huomaat pääsiäisliikenteessä ajellessa kuoppia tiessä, voit ilmoittaa niistä Liikenteen asiakaspalveluun Fintraffic Mobiili -sovelluksen kautta. Ilmoittamalla teiden erilaisista routavaurioista sovelluksen avulla nopeutat toimenpiteiden käynnistymistä.
juna talvinen liikenne

KÄYTTÖKESKUS TUTUKSI: #turvaamme sähkötyöturvallisuuden rataverkolla

20.3.2024
Sähköturvallisuus on tärkeä turvallisuusprioriteetti, sillä jos sähkörataa ei valvota, ei yksikään juna liiku radalla. Yksi Fintrafficin sähköradan käyttökeskuksen tärkeimmistä tehtävistä on Suomen sähkörataverkon turvallisuuden varmistaminen ja sähköradan turvallisesta käytöstä huolehtiminen. Kuinka käyttökeskus varmistaa sähköturvallisen tekemisen sähkörataverkolla?

Raideliikenteenohjauksen palveluiden laajentumisesta yhteiskunnallista merkittävyyttä

20.3.2024
Tasapuolinen ja reilu toimintaympäristö rautatiealan toimijoille on edellytys raideliikenteen toimivuudelle sekä kilpailun avautumiselle.

Talvi tuli takaisin - miten reittini teistä on pidetty huolta?

18.3.2024
Voit selvittää tämän ja monta muuta matkaa helpottavaa asiaa Fintraffic Mobiilista.

Fintraffic Mobiili -sovellus on juuri päivittynyt uusilla ominaisuuksilla. Uusin versio sisältää nyt paljon kysytyt tiedot maanteiden talvikunnossapidosta. Voit helposti tarkastella kartasta, onko tietty maantie aurattu, hiekoitettu tai suolattu. Tiedot päivittyvät kartalle lähes reaaliajassa. Sovelluksen kautta voit myös kätevästi antaa palautetta vaikkapa maanteillä havaitsemistasi vaurioista, tiedot välittyvät teiden kunnossapidosta vastaaville urakoitsijoille.

Traficomin selvitys ratavauriosta valmistui - Fintraffic tukee kehityskohteiden toimeenpanoa

15.3.2024
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on julkaissut selvityksen 13.2.2024 kaukojunaliikenteen keskeyttämiseen johtaneesta ratavauriosta, siihen liittyvistä tapahtumista ja syistä. Selvityksessä tuodaan esiin toimia, joiden avulla rautatiejärjestelmän turvallisuutta ja toimintavarmuutta voidaan edistää niin, että vastaava tilanne voitaisiin jatkossa välttää. Erityisesti häiriötilanteiden viestinnässä ja johtamisessa on kehitettävää.
Fintrafficissa digipalveluja kehitetään yhdessä

Tekijät kertovat: Näin Fintrafficin digipalvelut kehittyivät viime vuonna

12.3.2024
Fintraffic juhlisti 5-vuotiasta taivaltaan tammikuussa. Viiden vuoden aikana Fintrafficissa on kehitetty useita eri osa-alueita eteenpäin kaikkien liikennemuotojen yhteistyönä, yksi tällainen alue on digipalvelujen kehitys.

VUOSI 2023: Liikenteen dataekosysteemin yhteistyö ja digitaaliset palvelut etenivät konseptoinnista konkreettiseen kehitystyöhön

7.3.2024
Liikenteen dataekosysteemi tunnetaan niin Suomessa kuin EU-tasollakin määrätietoisesta työstään liikenteen digitalisaation edistämiseksi. Vuonna 2023 ekosysteemityössä ja Fintrafficin digitaalisten palveluiden kehityksessä otettiin merkittäviä askeleita konseptoinnista konkretiaan. Yhtiön digitaaliset palvelut keräsivät vuoden aikana yhteensä noin miljoona käyntiä.

Reittioppaat kertovat yhä enemmän: onko bussissa tilaa, paljonko päästöjä reitiltäni kertyy?

23.2.2024
Julkisen liikenteen käyttäjä saa nyt enemmän tietoa valintansa tueksi. Reittioppaisiin on rakennettu valmius ilmoittaa kulkuvälineen päästötiedot. Tällä hetkellä päästötiedot ovat saatavilla valtakunnallisesti henkilöautomatkoilla ja HSL-alueen joukkoliikenteessä. Päästötietojen lisäksi linja-autolla matkustavat voivat myös tarkistaa reittioppaasta, kuinka täyttä bussissa on.

Fintraffic toteuttaa sisäisen selvityksen ratavauriosta ja sen jälkeisistä operatiivisista toimenpiteistä

21.2.2024
Fintraffic tekee parhaillaan perusteellista sisäistä selvitystä 9.2.2024 tapahtuneesta ratavauriosta ja sen jälkeisistä operatiivisista toimenpiteistä. Selvityksessä huomioidaan kaikki saatavilla oleva tieto ml. VR Groupin 20.2.2024 julkaisema selvitys.

Ammattinimike, jonka harva tuntee: Liikennepäällikkö

20.2.2024
Sarjamme ammattinimikkeistä, jotka eivät ole kaikille tuttuja, jatkuu. Tällä kertaa vuorossa on Mari Helander, joka toimii Fintrafficin rataliikennekeskuksessa liikennepäällikkönä.

KÄYTTÖKESKUS TUTUKSI: turvallinen ja sujuva liikenne sähköradalla syntyy #yhdessä muiden toimijoiden kanssa

19.2.2024
Fintrafficin käyttökeskuksen tehtävänä on varmistaa sidosryhmien sujuva toiminta ja sähköturvallisuus Suomen sähköradalla mm. varmistamalla sähköön liittyvän ratainfran toiminta sekä sähkönsaanti junaliikenteelle, kalustolle ja rataverkolle. Tämä vaatii käyttökeskukselta tiivistä yhteistyötä raideliikenteen eri sidosryhmien kanssa. Millaisten tahojen kanssa käyttökeskus tekee yhteistyötä? Millaisissa tilanteissa yhdessä tekemisen merkitys korostuu erityisesti?
Autossa taukoa pitämässä

Fintrafficin pakkausvinkki hiihtolomalaisille: Tämä sovellus kannattaa ottaa mukaan

12.2.2024
Tulevina viikkoina monet suuntaavat autolla tai junalla viettämään hiihtolomia. Matkalle kannattaa ladata mukaan Fintraffic Mobiili -sovellus helpottamaan suunnittelua ja matkantekoa. Sijaintiin perustuvat push-ilmoitukset kertovat käyttäjälle välittömästi, kun lähialueen tieliikenteessä tai junaliikenteen suosikkireitillä sattuu jotain poikkeavaa. Uutuutena autoilijat voivat myös vinkata toisiaan erilaisista havainnoista liikenteessä. 

KÄYTTÖKESKUS TUTUKSI: #välitämme ja mahdollistamme sidosryhmien onnistumisen

1.2.2024
Jos jännite lähtee pois sähköradalta, jatkuu matka jalan tai linja-autolla. Lyhyetkin sähkökatkot voivat aiheuttaa vilkkailla rataosuuksilla pidempiä viivästyksiä, minkä vuoksi Fintrafficin sähköradan käyttökeskuksella on keskeinen rooli sujuvan junaliikenteen varmistamisessa. Käyttökeskuksen tehtävänä on seurata, että kaikki toimii Suomen sähköradalla suunnitellusti sekä selvittää poikkeustilanteissa häiriön syy, koordinoida kunnossapito tarkistamaan vikapaikka ja pyrkiä palauttamaan liikenne takaisin normaaliksi mahdollisimman nopeasti. Kuinka käyttökeskus varmistaa, että liikenne kulkee sähköradalla sujuvasti ja rautatieliikenteen sidosryhmät voivat keskittyä rauhassa omaan työhönsä?