Suomen rautateillä liikkuu vuosittain puoli miljoonaa junaa ja kymmeniä miljoonia matkustajia. Matkustajajunien lisäksi raiteilla kulkee paljon muutakin liikennettä, kuten tavarajunia ja ratatyökoneita. Fintrafficin raideliikenteenohjaus on näkymätön turvaverkko, joka varmistaa, että junaliikenne pysyy hallinnassa arjen ja poikkeustilanteidenkin keskellä: kun matkustaja kuulee junan myöhästymisestä, liikenneohjaaja on jo tehnyt kymmeniä päätöksiä tilanteen taustalla.
Suomen rataverkosta noin 90 % on yksiraiteista, joten lyhytkin ennalta suunnittelematon pysähdys voi tarkoittaa viivästyksiä ja häiriöitä muulle junaliikenteelle. Siksi liikenneohjaajan on reagoitava välittömästi, kun raiteilla syntyy yllättävä poikkeustilanne. Sekunnit ratkaisevat, ettei tilanne pääse kehittymään isommaksi onnettomuudeksi tai viivästytä tuhansien ihmisten junamatkaa.
”Ohjaamme rautatieliikennettä, tuotamme ja ylläpidämme reaaliaikaista tilannekuvaa raiteilta vuorokauden jokaisena hetkenä. Kun raiteilla tapahtuu jotain poikkeavaa, tekee liikenneohjaaja välittömästi joukon päätöksiä tilanteen ratkaisemiseksi tai häiriön minimoimiseksi. Tällaisia poikkeustilanteita voi sattua esimerkiksi teknisen vian, onnettomuuden tai radan huonojen olosuhteiden vuoksi”, kertoo liikenteenhallinnan päällikkö Elias Korkala Fintrafficin raideliikenteenohjauksesta.
Tavoitteena turvallisuuden varmistaminen
Fintrafficin raideliikenteenohjauksella on tärkeä rooli häiriötilanteissa linkkinä eri toimijoiden välillä. Tavoitteena on varmistaa matkustajien ja eri sidosryhmien turvallisuus häiriötilanteen aikana sekä palauttaa liikenne normaaliksi mahdollisimman nopeasti. Ripeä ja selkeä päätöksenteko sekä kommunikointi eri osapuolille nopeuttaa tilanteen ratkaisemista.
”Junan pysähtymismatka on sadoista metreistä jopa kilometriin. Siksi veturinkuljettajaan on saatava välittömästi tieto, jos edessä on käynnissä tilanne, joka vaatii häntä hidastamaan vauhtia tai pysäyttämään oman junan. Meidän tehtävämme on varmistaa, että viranomaiset ja muut tilanteeseen liittyvät toimijat ovat perillä siitä, kuinka häiriötilanne vaikuttaa heidän toimintaansa, miten se ratkaistaan ja millä aikataululla. Näin myös matkustajille voidaan viestiä tilanteen etenemisestä”, jatkaa Korkala.
Välitön toiminta turvaa liikennettä sähköradalla
Fintrafficilla on keskeinen rooli sähköradan turvallisuuden varmistamisessa. Sähköradan jännite on jopa sata kertaa korkeampi kuin kodin pistorasiassa, ja sähkö on näkymätöntä. Tästä syystä nopea ja johdonmukainen päätöksenteko on välttämätöntä. Fintrafficin käyttöpäivystäjät huolehtivat aina turvallisuudesta sähköradalla ja toimivat nopeasti jokaisessa häiriötilanteessa.
”Kun sähköradalla ilmenee häiriö, Fintrafficin sähköradan käyttökeskus selvittää välittömästi vian syyn ja arvioi, voidaanko rataosuudella liikkua ja työskennellä turvallisesti. Voimakas jännite voi aiheuttaa vakavia vaaratilanteita, ja sähköradan ongelmat vaikuttavat laajalti koko rataverkon toimintaan. Käyttökeskus huolehtii esimerkiksi vaurio- ja hätäkatkoista, jotta sekä radalla että junassa työskentelevien henkilöiden ja matkustajien turvallisuus varmistetaan kaikissa tilanteissa”, avaa Fintrafficin sähköradan kehityspäällikkö Pekka Rintala käyttökeskuksen roolia.
Myös jännitteetön sähkörata voi olla vaarallinen mm. suurten vetovoimien vuoksi. Siksi käyttökeskus arvioi ja päättää aina, milloin liikennettä on turvallista jatkaa häiriö- tai onnettomuustilanteen jälkeen.
Turvallisuus syntyy yhteistyöstä kaikkien osapuolten välillä. Matkustajien ja radalla työskentelevien havainnot ja ilmoitukset auttavat osaltaan varmistamaan turvallisuuden. Miten sinä voit edistää turvallisuutta? Huomioimalla oman toimintasi radan läheisyydessä ja ilmoittamalla havaitsemistasi poikkeamista autat ylläpitämään turvallista ympäristöä.
”Fintrafficin asiantuntijat huolehtivat raideliikenteen turvallisuudesta kaikkina vuorokauden aikoina. Yhteistyöllä muiden toimijoiden kanssa varmistamme turvallisen matkanteon kaikille", muistuttaa lopuksi Fintrafficin käyttökeskuspäällikkö Tuomas Askolin.