Hyppää pääsisältöön

Uutiset

EU vauhdittaa yhtenäisen liikennetiedon kehittämistä TISGRADE-hankkeella

10.11.2025
EU investoi älykkäämpään, turvallisempaan ja kestävämpään liikkumiseen. Connecting Europe Facility (CEF) -ohjelman kautta EU tukee alkavaa TISGRADE-hanketta (Traffic management Information Services upGRADe Europe), jonka tavoitteena on parantaa liikennetiedon tarkkuutta, luotettavuutta ja käytettävyyttä. Fintraffic on mukana kolmivuotisessa hankkeessa sekä liikenteen datan tuottajana että liikennedatan kansallisen yhteyspisteen operoijana.

Digiradan ETCS-testilaboratorion hankinta käynnistynyt

7.11.2025
ETCS-testilaboratorioon liittyvä testausjärjestelmän hankinta vauhdittaa eurooppalaisen junien kulunvalvontajärjestelmän käyttöönottoa Suomessa. Ratatekniseen oppimiskeskukseen rakennettava ETCS-testilaboratorio mahdollistaa uusien ETCS-järjestelmien turvallisen ja kustannustehokkaan testaamisen virtuaalisessa ympäristössä ennen kenttätestejä.

Digiradan Tampere–Pori/Rauma-rataosalla on käynnissä rakentamisen vuosi – testaukset alkavat vuonna 2026

7.11.2025
Tampere–Pori/Rauma-rataosaa rakennetaan vilkasta vauhtia. Kuluneen vuoden painopiste on ollut maastotöissä, kuten kaapelointi- ja asennustöissä. Myös ensimmäiset järjestelmien integraatiotestaukset on päästy aloittamaan laboratorioympäristössä. Ensi vuonna painopiste siirtyy vähitellen testauksiin.

KUTSU: MaDaMe- ja ORMOBASS-hankkeet etenevät – tervetuloa Smart Maritime Future in the Baltic Sea Region -seminaariin!

7.11.2025
Fintrafficin meriliikenteenohjaus on vahvasti mukana kehittämässä merenkulun tulevaisuuden palveluja EU:n Interreg Baltic Sea Region -ohjelman osarahoittamissa MaDaMe- ja ORMOBASS-hankkeissa. Kahden vuoden kehitystyön ja testauksen jälkeen on aika jakaa ensimmäisiä tuloksia ja keskustella yhdessä merenkulun toimijoiden kanssa uusista palveluista ja mahdollisuuksista.

Raideliikenteen matkustajainformaatiopalvelu uudistuu - häiriötilanteiden hoitaminen helpottuu

5.11.2025
Matkustajille tarjottava informaatio on keskeinen osa onnistunutta raideliikenteen matkakokemusta ja tukee osaltaan myös matkustajien turvallisuutta. Loppuvuonna Fintrafficin tuottamassa matkustajainformaatiossa otetaan käyttöön kaksi uutta toiminnallisuutta: asemien infonäyttöjen varajärjestelmä sekä näyttöihin liittyvä energiansäästöominaisuus.
dataa

Huijausviestejä liikkeellä Fintrafficin nimissä

5.11.2025
Fintrafficin nimissä on lähetetty huijausviestejä. Jos saat tällaisen viestin, ei kannata avata viestissä näkyvää linkkiä.

Seilin matkassa raskaita turvalaitteita huoltamassa

5.11.2025
Arctian alukset eivät lepää kesälläkään. Väylänhoitoalusten miehistöt huolehtivat siitä, että merenkulun turvalaitteet pysyvät kunnossa ympäri vuoden ja väylät turvallisina kaikille kulkijoille. Tällä kertaa pääsemme mukaan väyläalus Seilin päällikön Lauri Taralaisen arkeen.

Frequentis: Fintrafficin ja Frequentiksen yhteistyö tukee sujuvampaa, turvallisempaa ja kestävämpää tulevaisuuden rautatieliikennettä

31.10.2025
Frequentis tarjoaa teknisiä ratkaisuja, konsultointia sekä kestäviä järjestelmien elinkaaria Fintrafficin raideliikenteenohjauksen tarpeisiin. Yhdessä tekeminen ja teknologian oikeanlainen hyödyntäminen auttavat rakentamaan sujuvampaa, turvallisempaa ja kestävämpää tulevaisuuden rautatieliikennettä.

Talvinopeudet voimaan – E18-moottoritien sähköisissä nopeusrajoitusmerkeissä voi näkyä vielä kesänopeuksia

28.10.2025
Maanteillä nopeusrajoitukset laskevat pääasiassa 80 kilometriin tunnissa, kun taas moottoriteillä rajoitus on 100 kilometriä tunnissa. E18-moottoritien rajoitetuilla osuuksilla, joissa on sähköinen vaihtuva nopeusrajoitus, voidaan näyttää 120 km/h nopeusrajoitusta kuitenkin vielä marraskuussa, jos sääolosuhteet sen sallivat. Joulukuun alusta alkaen kaikilla E18-osuuksilla näkyy vain talvinopeusrajoituksia.

Tieto ohjaa kohti sujuvampaa ja turvallisempaa liikennettä – EU tukee Fintrafficin uusia kehityshankkeita

27.10.2025
Fintraffic on saanut Euroopan unionilta rahoitusta useisiin liikenteen digitalisaatiota edistäviin hankkeisiin. Rahoitus vahvistaa Fintrafficin työtä älykkäiden liikenteen palvelujen kehittämisessä ja tiivistää samalla yhteistyötä eurooppalaisten toimijoiden kanssa. Hankkeissa keskitytään käytännön ratkaisuihin, joilla lisätään liikenteen sujuvuutta, turvallisuutta ja kestävyyttä eri liikennemuodoissa.

Turvallinen ja sujuva raideliikenne rakentuu yhdessä - tiedätkö eri rautatietoimijoiden roolit?

21.10.2025
Fintraffic vastaa vuosittain yli 500 000 junan ja reilun 82 miljoonan matkustajan turvallisesta ja sujuvasta matkanteosta Suomen lähes 6 000 kilometrin pituisella rataverkolla. Toimiva ja turvallinen raideliikenne rakentuu kuitenkin usean toimijan tiiviistä yhteispelistä. Kertaa tästä eri rautatietoimijoiden työnjako.

Valtatiellä 3 Tampereen ja Lempäälän välillä uusitaan tienvarsitekniikkaa

20.10.2025
Valtatiellä 3 Tampereen ja Lempäälän välisellä tieosuudella on käynnissä liikenteenhallintajärjestelmän uusinta, jonka maastotyöt alkavat 21.10. ja kestävät arviolta vuoden 2025 loppuun. Ensimmäisenä puretaan vaihtuvat nopeusrajoitusmerkit liikenteenhallintajärjestelmän päistä eli Kuljun ja Rautaharkon eritasoliittymien läheisyydestä.

Helposti hyvää raideliikenteessä: Aikataulunmukainen junaliikenne toisi miljoonan euron säästöt ja pienentäisi hiilijalanjälkeä

17.10.2025
Aikataulunmukainen junaliikenne voi tuoda vuosittain miljoonan euron säästöt ja vähentää hiilijalanjälkeä 410 tonnilla. Pienillä muutoksilla voidaan parantaa raideliikenteen sujuvuutta, turvallisuutta ja tehokkuutta – ja ottaa isoja askelia kohti Suomen ilmastotavoitteita. Nämä tulivat ilmi Fintrafficin raideliikenteenohjauksen ja VR:n yhteisesti toteuttamassa sujuvuuskokeilussa.