Hyppää pääsisältöön
Kuvassa Fintrafficin henkilöstöä rataliikennekeskuksessa.

Fintrafficin liikenneohjaajakoulutukseen ennätysmäärä hakemuksia – “Kiinnostus vastuullista ja merkityksellistä työtä kohtaan on kasvussa”

Fintraffic avasi toukokuussa haun rautateiden liikenneohjaajakoulutukseen. Haku oli avoinna reilut kolme kuukautta, minkä aikana hakemuksia tuli huimat 2880. Koulutus tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden päästä mukaan kehittämään suomalaista raideliikennettä ja varmistamaan sen turvallisuus ja sujuvuus. Ennätyssuuren hakijamäärän taustalla arvellaan olevan työn merkityksellisyyden lisäksi varma työllistyminen sekä hyvät mahdollisuudet edetä uralla esimerkiksi asiantuntijatehtäviin.

Fintraffic sai kesän aikana ennätyksellisen suuren määrän hakemuksia rautateiden liikenneohjaajakoulutukseen, yhteensä 2880. Koulutus oli avoinna edellisen kerran vuonna 2023, jolloin hakemuksia tuli 1077.

”Olemme hyvin iloisia, että koulutukseen saatiin näin valtava määrä hakemuksia. Kiinnostus liikenneohjauksen vastuullista ja merkityksellistä työtä kohtaan on selvästi kasvussa. Koulutus tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden päästä mukaan kehittämään suomalaista raideliikennettä”, sanoo palvelujohtaja Henri Tikkanen.

Koulutus alkaa 7.1.2026 ja kestää noin puoli vuotta. Koulutuksen ja työssäoppimisen jälkeen osallistujat saavat kattavat valmiudet rautatieliikenteen sääntelystä, ohjausjärjestelmistä ja liikenteenhallinnan käytännöistä. Teorian, simulaatioharjoittelun ja työssäoppimisen jälkeen koulutuksen hyväksytysti suorittaneet saavat pätevyyden toimia liikenneohjaajana.

Fintraffic tarjoaa koulutuksen loppuvaiheessa palkallisen harjoittelujakson, ja pätevyyden saavuttaneille mahdollisuuden osa- tai kokoaikaiseen työsuhteeseen. Myöhemmin on myös mahdollisuus hakeutua erilaisiin asiantuntija-, koulutus- tai esihenkilötehtäviin.

Koulutukseen valitaan valtakunnallisesti noin parikymmentä hakijaa. Valitut raideliikenteenohjaajat tulevat työskentelemään Helsingissä, Tampereella, Oulussa ja Kouvolassa.

”Koulutukseen valitaan sellainen määrä ihmisiä, joita valmistumisajankohtana tarvitaan. Kaikki pätevyyden saavat henkilöt pyritään työllistämään. Tämä on varmasti myös yksi syy, miksi koulutukseen oli tänä vuonna ennätyssuuri hakijamäärä. Työmarkkinatilanne on ollut haastava – voi olla, että hakijoiden joukossa on sellaisia, joilla ei tällä hetkellä ole työpaikkaa”, sanoo Tikkanen.

Hakijoita erilaisista taustoista

Liikenteenohjauskoulutukseen valitut henkilöt ovat usein hyvin erilaisista taustoista aina sosiaali- ja terveysalan ammattilaisista eri alojen esihenkilötehtäviin. Edellytyksenä koulutukseen on ylioppilastutkinto tai toisen asteen koulutus sekä kaksi vuotta työkokemusta.

”Mukana on esimerkiksi alanvaihtajia. Me Fintrafficissa arvostamme sitä, että hakijoilla on erilaiset taustat. Mikään aikaisempi työkokemus ei mene hukkaan, vaan kaikkea aikaisemmin opittua pääsee hyödyntämään myös liikenneohjaajana. Kaikilla on omat vahvuudet ja kehityskohteet, mutta tärkeintä on, että pystyy suoriutumaan työtehtävistä kaikissa tilanteissa. Erityisesti arvostamme oikeaa asennetta, hyvää paineensietokykyä ja järjestelmällisyyttä.”

Näkymätön arjen sankari

Liikenneohjaaja valvoo ja ohjaa junaliikennettä ympäri vuorokauden. Työ on vastuullista ja vaikuttavaa: liikenneohjaaja varmistaa, että matkustajat ja tavarat pääsevät turvallisesti perille – myös poikkeustilanteissa. Roolissa yhdistyvät korkea vastuu, teknologiaosaaminen ja ratkaisukeskeinen työote. Työssä toimitaan vuorotyönä 24/7 ja tehtävät ulottuvat poikkeustilanteiden hallinnasta jatkuvaan tilannekuvan ylläpitoon. Raideliikenteen ohjaajat ovat kriittinen osa liikenteen turvallisuutta ja toimintavarmuutta Suomessa.

Lisätietiedot ja haastattelupyynnöt:

https://www.fintraffic.fi/fi/fintraffic/medialle 

Jaa