Fintraffic vastaa vuosittain yli 500 000 junan ja reilun 82 miljoonan matkustajan turvallisesta ja sujuvasta matkanteosta Suomen lähes 6 000 kilometrin pituisella rataverkolla. Toimiva ja turvallinen raideliikenne rakentuu kuitenkin usean toimijan tiiviistä yhteispelistä. Kertaa tästä eri rautatietoimijoiden työnjako.
Matkustaja rullaa matkalaukkunsa ulos rautatieaseman hissistä ja saapuu laiturille odottamaan junaa. Hän katsahtaa ylös infonäyttöön varmistuakseen, että on oikeassa paikassa. Pian aseman kuulutus jo kertookin, että oma juna saapuu. Vielä ehtii kurkata puhelimen sovelluksesta omat paikkatiedot, jotta pääsee heti hyppäämään oikeaan vaunuun. Matkalaukku rullaa keveästi asemalaiturin ehjällä pinnalla, ja junassa konduktööri toivottaa mukavaa matkaa. Mutta kuka onkaan näiden sujuvan junamatkan eri vaiheiden takana?
Väylävirasto pitää rataverkon kunnossa, jotta liikennöinti Suomen raiteilla on turvallista ja tehokasta. Esimerkissämme Väylävirasto vastaa aseman laiturialueen kunnosta sekä siitä, että junalla on ylipäätään toimiva rata, jota pitkin se voi kulkea lähtöpisteestä määränpäähän. Viraston tehtäviin kuuluu rataverkon ylläpidon lisäksi sen aktiivinen kehittäminen.
Fintrafficin raideliikenteenohjaus vastaa raideliikenteenohjauksesta ja rautatieliikenteen hallinnasta. Lisäksi yhtiön palveluihin kuuluvat rautatieliikenteen kapasiteetinhallinta, liikennesuunnittelu sekä sähköradan valvonta ja käyttö. Fintrafficin raideliikenteenohjauksella on aina reaaliaikainen tieto siitä, mitä Suomen raiteilla tapahtuu. Tätä liikennetietoa yhtiö hyödyntää uusien liikennepalveluiden kehitystyössä sekä jakaa sitä myös muille rautateiden parissa toimiville tahoille entistä tehokkaampien rautatiepalveluiden edistämiseksi.
Turvallisuuden ja sujuvuuden rinnalla Fintraffic vastaa myös avoimen datan jakelusta. Tämä mahdollistaa sen, että eri toimijat saavat kattavasti raideliikenteen tietoja omiin sovelluksiinsa.
Esimerkissämme Fintraffic huolehtii esimerkiksi siitä, että matkustaja saa asemalaiturien infonäytöistä ja kuulutuksista ajantasaista tietoa oman junansa kulusta. Myös Junalähdöt- ja Fintraffic Mobiili ovat Fintrafficin tarjoamia palveluja. Lisäksi Fintrafficin raideliikenneohjaajat varmistavat tiiviissä yhteistyössä liikennöitsijän ja muiden kumppaneiden kanssa, että juna pääsee kulkemaan suunnitellusti ja turvallisesti määränpäähänsä. Mahdollisissa häiriötilanteissa raideliikenteenohjaus on vetovastuussa ja toimii yhteyshenkilönä viranomaisten ja eri rautatietoimijoiden välillä, jotta liikenne saadaan palautettua normaaliksi mahdollisimman nopeasti.
Matkustajille näkyviä toimijoita ovat lisäksi VR ja HSL, jotka vastaavat matkustajaliikenteen liikennöinnistä rautateillä. Nämä toimijat matkustaja kohtaa esimerkiksi etsiessään itselleen sopivaa matkareittiä, ostaessaan matkalippua, seuratessaan käynnissä olevaa matkaa liikennöitsijän sovelluksesta tai kuunnellessaan kuulutuksia junamatkan aikana. Lisäksi tavaraliikenteessä toimii useita eri operaattoreita.
Arjessa näkyvien toimijoiden lisäksi toimivan rautatieliikenteen takana on tahoja, joiden työ ei näy suoraan palveluita käyttäville kansalaisille ja yrityksille. Liikenne- ja viestintäministeriö vastaa siitä, että Suomen liikenne- ja viestintäverkot, väylät ja verkkomarkkinat toimivat, kuten pitää. Lisäksi ministeriö huolehtii esimerkiksi siitä, että rautatietoiminta täyttää maassamme EU-vaatimukset sekä edistää liikenteen ympäristö- ja energia-asioita.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on puolestaan rautatiejärjestelmän kansallinen turvallisuusviranomainen, joka hyväksyy rautateihin liittyvät turvallisuustodistukset sekä turvallisuus- ja toimiluvat. Lisäksi Traficom toimii rautatiejärjestelmän valvojana.
Väylävirasto, Fintraffic ja liikenne- ja viestintäministeriö vastaavat yhdessä muiden toimijoiden kanssa Digirata-hankkeen toteutuksesta.